Companii

Vasile Iuga, seful PwC: In perioade de criza, se pun bazele reusitei ulterioare. Criza este o oportunitate

Vasile Iuga, seful PwC: In perioade de criza, se pun bazele reusitei ulterioare. Criza este o oportunitate

Vasile Iuga, Managing Partner la PwC: Este clar ca acum, mai mult decat orice, nu trebuie sa ne intindem dincolo de resurse si de posibilitati. Nici economiile dezvoltate si nici cele emergente nu au fost imune la criza. Mitul statului infailibil s-a prabusit, inducand un soc in ansamblul economiei.

09.11.2008, 15:33 47

"Companiile importante sunt pregatite sa se adapteze la modificarile de comportament ale clientilor si sa creeze produse si servicii noi care sa raspunda nevoilor acestora in perioade de incetinire a cresterii economice, cu alte cuvinte, sa se adapteze la piata", a spus Iuga, adaugand ca flexibilitatea politicii de preturi este unul din elementele pe care companiile ar trebui sa le introduca in "strategia de criza".

Reprezentatul PwC spune ca, potrivit unui studiu recent, in timpul ultimei recesiuni aproximativ o cincime din companiile care se gaseau pe pozitii codase in industriile in care actionau au sarit in pozitii fruntase.
"In acelasi timp, mai mult de o cincime din companiile cu rezultate financiare exceptionale au cazut spre coada clasamentului. In perioadele prospere mult mai putine companii cunosc evolutii de o asemenea anvergura in comparatie cu perioadele de recesiune. In chineza, idiograma pentru criza are si semnificatia de oportunitate. Deci o criza este si o oportunitate", considera seful celei mai mari firme de consultanta de pe piata locala.
PricewaterhouseCoopers a ajuns la o cifra de afaceri de aproximativ 42 de milioane de euro in iunie 2008, mai mare cu circa
10 milioane de euro fata de celelalte com panii mari de consultanta din BIG4.
Actuala criza financiara ar fi putut fi anticipata, afirma unii analisti, iar firmele de consultanta sunt cele care detin cele mai multe informatii despre piata. Au existat indicii in bilantul companiilor din Romania cu privire la actuala criza financiara?
"Este indraznet sa presupunem ca cineva putea gasi in bilanturile unei companii din Romania semnele unei crize financiare, cu atat mai mult cu cat America si Europa Occidentala erau mult mai aproape de ochiul furtunii si cu toate acestea au fost aproape luate pe nepregatite. In plus, firmele din Romania nu aveau in bilanturi produse toxice. Lumea vorbea despre criza, dar nu se putea estima dimensiunea ei", a raspuns Iuga.
In Romania, era cu atat mai greu de banuit dimensiunea crizei cu cat bilantul companiilor reflecta o crestere constanta a economiei romanesti din ultimii ani, a adaugat reprezentantul PwC.
"Totusi, se ridica intrebarea daca aceasta crestere reflecta o rata de crestere reala a productivitatii. Erau voci care avertizau in legatura cu o incetinire a cresterii economice. Totodata, erau discutii daca economiile din Europa Centrala si de Est, inclusiv cea romaneasca, care dadeau semne de supraincalzire prin cresterea consumului, vor fi confruntate cu o aterizare lina sau fortata."
Economia nationala a afisat primele semne clare ca ar putea fi vulnerabila la criza globala. "S-a trecut mult mai rapid decat ar fi putut fi prevazut de la o exuberanta irationala la volatilitate. Este clar ca acum, mai mult decat orice, nu trebuie sa ne intindem dincolo de resurse si de posibilitati. Nici economiile dezvoltate si nici cele emergente nu au fost imune la criza. Mitul statului infailibil s-a prabusit, inducand un soc in ansamblul economiei", a declarat Iuga.
In acest context, se pune intrebarea care vor fi cele mai afectate domenii odata cu scumpirea finantarii, efectul imediat al crizei globale.
"Pana in acest moment, cele mai afectate domenii par a fi sectoarele care se confrunta cu o reducere a cererii, respectiv sectorul financiar, care este si la originea crizei. Urmeaza domeniul imobiliar si cel al constructiilor, care sunt dependente intr-o masura foarte mare de finantari. In plus, ar fi industria auto, unde cererea si oferta s-au dovedit a fi foarte elastice, precum si industria prelucratoare, inclusiv cea siderurgica", a explicat Iuga.
Pe de alta parte, antreprenorii se intreaba care vor fi domeniile cel mai putin afectate de criza financiara si care este profilul de business care poate creste si atunci cand economia este in declin. Reprezentantul PwC ofera un top trei al celor mai putin afectate domenii. "Industria alimentara si utilitatile au perspectiva de a fi mai putin afectate deoarece ofera produse de stricta necesitate. Trebuie vazut si in ce masura companiile petroliere isi vor consolida profitul datorat reducerii pretului barilului de petrol. As sublinia totusi ca pana acum nimeni nu a fost imun la criza, desi initial s-a crezut ca tarile exportatoare de petrol si gaze nu vor fi atinse."
Cresterea economica a Romaniei prognozata pentru 2009 variaza intr-un interval larg. Unul din cele mai optimiste scenarii este afisat chiar de Comisia Nationala de Prognoza (CNP), un avans al economiei nationale de 6% anul viitor, insa unii oameni de afaceri sau analisti se asteapta la jumatate din nivelul prognozat oficial.
"Remarcam ca in acest moment sunt diferente notabile intre previziunile CNP pe de o parte, Guvern si FMI pe de alta parte. Se vorbeste de o crestere de 5%, care ar fi o veste buna daca se confirma", a spus Iuga.
"Romania are inca nevoie de investitii straine directe substantiale in perioada 2008-2012, deoarece acestea reprezinta pe de o parte o sigura sursa de crestere sustinuta, iar pe de alta parte reprezinta un vehicul pentru transferul de know-how: tehnologii, proceduri si procese, structuri si culturi organizationale si, cel mai important, noi mentalitati. In plus, ramane principala sursa de compensare a deficitului de cont curent, investitiile straine acoperind 42% din deficit in 2007", a mentionat el.
Ce ar trebui sa facem pentru a mentine interesul investitorilor straini pentru Romania?
"O solutie ar fi o predictibilitate sporita, spre exemplu a cursului de schimb, astfel incat investitiile sa poata fi planificate. De asemenea, este importanta stabilitatea si predictibilitatea fiscala, fara majorari de taxe si impozite", a precizat Iuga.
Contrar perspectivei negative pe care o au agentiile internationale de rating sau analistii bancilor americane asupra Romaniei, economia nationala este privita intr-o lumina mai buna de oficialii si consultantii de la noi.
"Romania porneste dintr-o pozitie mai buna fata de alte tari din regiune, inregistrand o crestere a PIB mai accentuata in ultimii cinci ani, un stoc de investitii straine directe mai ridicat care a consolidat o masa critica. Pe de alta parte, unele tari din regiune au o dependenta mult mai mare fata de continuitatea si stabilitatea surselor de finantare externe, precum si un grad mai mare de instabilitate politica", considera Iuga.
Insa o pozitie de start mai buna a Romaniei nu ii garanteaza imunitatea la criza, adauga el.
"Sa nu uitam ca Romania are totusi probleme legate de dezechilibre bugetare, comerciale si ale balantei de plati, dependenta de fonduri venite de la romanii care lucreaza in strainatate, de piete de export care pot fi in recesiune, precum si potentiale masuri populiste dincolo de posibilitatile reale ale tarii", a conchis Vasile Iuga.
 
Strategia propusa de PwC companiilor in situatii de criza
 
  • Luarea deciziilor dificile cat mai devreme cu putinta, concentrarea asupra factorilor esentiali pentru crearea plus valorii si asupra zonelor de risc din business.
  • Abordarea stricta si pragmatica a gestiunii fluxului de numerar, protejarea lichiditatii, reevaluarea surselor si alternativelor de finantare;
  • Mentinerea unei bune comunicari cu actionarii;
  • Reevaluarea prioritatilor: concentrarea pe produsele relevante, pe clientii importanti si pe programele de investitii absolut necesare;
  • Elaborarea unor scenarii alternative privind disponibilitatea finantarilor,personalul si operatiunile, care sa reflecte impactul recesiunii asupra afacerii;
  • Eficientizarea costurilor operationale - reduceri punctuale cu efecte semnificative mai degraba decat reduceri aplicate tuturor categoriilor de cheltuieli;
  • Managementul trebuie sa comunice rapid si clar salariatilor indicatorii de performanta;
  • Protejarea si pastrarea talentelor, identificarea modalitatilor adecvate de motivare a angajatilor esentiali pentru dezvoltarea viitoare a businessului;
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO