"Vom observa o concentrare mai puternică în sectorul retailuluimodern. Nu mai este de actualitate să vorbim despre intrarea unuinou mare lanţ care să opteze pentru greenfielduri. Vom vedea însăachiziţii în acest sector", explică Valentin Mircea, membru alPlenului Consiliului Concurenţei, prezent la evenimentul RomâniaRetail Forum 2010, organizat de agenţia de presă Mediafax.
Declaraţia lui Mircea vine la scurt timp după ce retailerulgerman Lidl, care se luptă pentru supremaţie cu germanii de laAldi pe segmentul hard-discount din Europa, a preluat lanţul demagazine alimentare de tip discount Plus.
Lidl a reuşit să îşi asigure astfel o prezenţă importantă pepiaţă, reţeaua Plus având peste 100 de magazine şi afaceri depeste 300 de milioane de euro.
Potrivit unor surse din piaţă, şi retailerul britanic Tesco,unul dintre cei mai mari de la nivel european, cu vânzări de 62mld. lire sterline, prezent pe toate pieţele din Europa Centrală şide Est, ar urma să pătrundă pe piaţa locală, tot printr-oachiziţie. Posibilele ţinte vehiculate sunt Real şi Carrefour,potrivit surselor citate.
Comerţul modern va deveni tot mai important în România, urmând amânca din ponderea comerţului tradiţional, însă cei mai agresivivor fi hard discounterii.
Retailul modern a depăşit retailul tradiţional
Retailul modern a depăşit ca pondere comerţul tradiţional, şi adepăşit pragul de 50% din totalul pieţei de profil, potrivit unuistudiu realizat de Consiliul Concurenţei.
"Am putut observa o serie de evoluţii interesante în retail.Anul trecut, comerţul tradiţional avea o pondere de 55% din totalulcomerţului cu preponderenţă alimentară. Anul acesta, ca urmare ainvestiţiilor marilor lanţuri şi a insolvenţelor jucătorilor maimici, s-a putut observa o schimbare a ierarhiei, comerţul moderndevenind majoritar, în special în oraşele mari", a spus ValentinMircea.
Reprezentanţii retailerilor nu sunt însă de aceeaşi părere.Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Cash&CarryRomânia, prezent la acelaşi eveniment, crede că România esteîmpărţită în trei Românii.
"Există România rurală, unde există un singur tip de comerţ, celtradiţional. Reţelele nu există aici. Apoi vorbim de Româniaurbană, unde ponderea marilor reţele este de circa 45%. UltimaRomânie este Bucureştiul, unde cota de piaţa a marilor magazineajunge la 70%", explică Vlad.
El mai spune că nicăieri în Europa nu există o pondere mai marea populaţiei din mediul rural, ceea ce înseamnă că jumătate dinpopulaţia României are acces la marile lanţuri doar indirect,prin intermediul revânzătorilor.
Cea mai agresivă extindere -hard-discounterii
Atât Consiliul Concurenţei, cât şi reprezentanţii retailerilorsunt însă de părere că jucătorii din sectorul de retail modern vorcontinua să se extindă pe viitor şi să câştige tot mai mult terenîn faţa retailului tradiţional. "Magazinele de tip cash&carry,hipermarketurile şi magazinele cu suprafeţe de circa 5.000 demetri - situate la graniţa dintre hipermarket şi supermarket - îşivor continua expansiunea, însă forţa lor de pătrundere estelimitată", spune Vlad.
Dacă aceşti jucători pot pătrunde doar în oraşele mari, există oaltă categorie de jucători care pot ataca şi oraşele mici şi marilesate, respectiv hard discounterii.
Vlad de la Selgros crede că pentru acest tip de magazine existăpotenţial şi în zona urbană şi în cea rurală, în localităţi cupeste 10.000 de locuitori. Mai mult, mai este loc şi în Bucureştişi în marile oraşe. Odată cu această schimbare, se va putea observao modificare a modului de achiziţie a produselor.
Magazinele de tip hard-discount fac achiziţii din toată Europa.Din această cauză va creşte importul de produse alimentare.Produse alimentare româneşti, până acum majoritare, vor pierdeteren în favoarea importurilor, sunt de părere producătorii.
Retailerii, supăraţi pe statul care vrea să închidămagazinele în weekend
Retailerii sunt nemulţumiţi de iniţiativa statului de a închidemarile magazine în weekend, după modelul vestic. Propunerea deînchidere a magazinelor duminica îi aparţine deputatului ValeriuSteriu şi a fost lansată în aprilie, dar până în prezent nu s-aluat nicio decizie în acest sens. "Retailul, şi în condiţiilecrizei, este o ramură care face angajări. Dacă guvernul nu ne ajutăsă creăm locuri de muncă, măcar să ne lase să le păstrăm pe celedeja existente", explică Delia Nica, vicepreşedintele AsociaţieiMarilor Reţele Comerciale din România şi Head of Metro GroupRepresentative Office in Romania.
Reprezentanţii retailerilor cred că închiderea magazinelor înweekend va conduce la o creştere a traficului în pieţele şitârgurile tradiţionale. "Am putea să vindem şi noi sâmbăta şiduminica nefiscalizat şi astfel am vinde cu 24% mai ieftin(valoarea TVA), după modelul practicat în pieţele tradiţionale",spune Sorin Minea, preşedinte al Romalimenta şi preşedinte alAngst. Mai mult, odată cu închiderea magazinelor mari vor avea desuferit şi mallurile, crede Nica. "Traficul într-un mall nu estedat de un magazin de ciorapi, ci de un magazin cu preponderenţăalimentară."
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels