Proprietăţi

Licitaţia de 3,3 mld. euro a MDRT pentru asfaltarea satelor, în continuare în aer

Autor: Andreea Neferu

07.02.2011, 23:48 58

Data de începere a procedurilor de atribuire, 1 februarie, atrecut, însă niciun anunţ concret de participare nu a apărut pesistemul electronic de achiziţii publice. Reprezentanţii MDRTsusţin însă că în perioada următoare ministerul va publica o seriede anunţuri de participare.

"Data de 1 februarie este o estimare, iar anunţul de intenţiesugerează faptul că ministerul vrea să demareze anumite proceduri,astfel încât companiile interesate să fie pregătite. Documentaţiade licitaţie va fi finalizată în perioada următoare, moment în carevă vom putea oferi mai multe detalii", au declarat reprezentanţi aiMDRT la solicitarea ZF, fără a preciza însă când vor fi lansateanunţurile de participare şi nici cum vor fi implicate autorităţilelocale şi judeţene în acest proces.

De asemenea, licitaţiile ar urma să fie realizate pe loturi, aumai precizat oficialii ministerului de resort.

Programul Naţional de Infrastructură, care include lucrările deasfaltare şi modernizare a 10.000 de kilometri de drumuri judeţeneşi locale, cuprinde şi "modernizarea satului românesc" şirealizarea "sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate şialimentarea cu apă a localităţilor", potrivit anunţului de intenţiepublicat pe e-licitatie.ro. Programul este considerat cea mai marelicitaţie din istoria României din punctul de vedere al valorii,însă MDRT a transmis la începutul lunii ianuarie un singur anunţ deintenţie pentru toate proiectele, deşi în mod normal, pentrufiecare contract se impune un singur astfel de anunţ. În concluzie,din punct de vedere tehnic, procedura urmează să fie extrem decomplicată şi complexă.

Mai mult, spre deosebire de modul uzual de finanţare a altorlucrări de infrastructură, finanţarea acestor programe se va faceiniţial de către constructori, urmând ca începând cu 2013 guverneleviitoare să achite valoarea lucrărilor, pe măsură ce acestea vor fifinalizate. Astfel, acesta ar fi primul program prin care statul seangajează să plătească abia după doi ani furnizorii de lucrări,însă nu este clar încă cine va suporta dobânda la finanţareaacestor lucrări şi nici cât va fi aceasta. Reprezentanţii MDRT audeclarat că au existat discuţii cu diferite asociaţii aleconstructorilor, însă nu au detaliat cu privire la interesulmanifestat de aceştia pentru un astfel de program, cu plataamânată. "Şi ei (constructorii, n.red.) au discuţii cu băncile, cufondurile de investiţii cu privire la modul cum îşi pot finanţalucrările, iar în momentul în care licitaţiile vor fi făcutepublice prin anunţuri de participare, se vor vedea costuriletotale", au explicat oficialii MDRT.

Una dintre companiile de construcţii care au anunţat că vor săparticipe la licitaţia organizată de MDRT este Alpine România,filiala locală a grupului austriac de construcţii Alpine. Dealtfel, Ionel Giuglea, directorul general al companiei, declara lamijlocul lunii ianuarie pentru ZF că cel puţin jumătate dinlucrările Alpine pe piaţa locală s-ar putea desfăşura în sectorulinfrastructurii în 2011. De asemenea, firma PA&COInternational, controlată de omul de afaceri Costel Căşuneanu, s-aarătat interesată de licitaţiile MDRT. "Programul propus de MDRTreprezintă o oportunitate pentru orice firmă de profil. Neinteresează şi această variantă, chiar dacă investiţiile se fac,iniţial, pe banii constructorilor", a declarat pentru ZF CostelCăşuneanu.

Şi alţi constructori români ar putea participa la megalicitaţie,având în vedere că în 2010 cele mai mari contracte atribuite deCompania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale au fostcâştigate de firme precum Romstrade, deţinută de Nelu Iordache,Straco Grup, controlată de Alexandru şi Traian Horpos, sau DeltaACM 93, deţinută de familiile Diaconu şi Cristescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO