Proprietăţi

Ofensiva Transporturilor: 183 km de autostrăzi scoşi la licitaţie în mai puţin de o săptămână

Ofensiva Transporturilor: 183 km de autostrăzi scoşi la licitaţie în mai puţin de o săptămână

Autor: Andreea Neferu

14.12.2010, 23:54 106

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale dinRomânia (CNADNR) a intrat pe ultima sută de metri a anului într-unadevărat sprint al licitaţiilor pentru construcţii de autostrăzi.

Astfel, în mai puţin de o săptămână, au fost scoşi la licitaţie183 de kilometri din Coridorul IV paneuropean, al căror cost totala fost estimat la aproape 1,4 mld. euro, iar din această sumă, 85%este finanţată prin bani europeni, restul fiind contribuţie de labugetul statului.

Ieri, instituţia a mai scos la licitaţie două contracte pentrurealizarea a încă 117 kilometri de autostradă, pe tronsoaneleOrăştie-Sibiu şi Timişoara-Lugoj, care fac parte din Coridorul IVpaneuropean, cu un cost total de circa 3,8 mld. lei (909 mil.euro).

Cu alte cuvinte, un cost de circa 8,5 mil. euro pe kilometrupentru porţiunea Orăştie-Sibiu şi un preţ estimat de circa 6 mil.euro pe kilometru pentru tronsonul Timişoara-Lugoj. Potrivitstandardelor de cost elaborate de Ministerul Transporturilor şiInfrastructurii, preţul minimal pentru un kilometru de autostradăvariază între 3,86 şi 6,1 mil. euro, în funcţie de relieful pe carear urma să fie construit (şes, deal, munte).

Cele două contracte au o durată de 54 de luni fiecare, iar înalegerea ofertei câştigătoare, propunerea tehnică va conta 70%, întimp ce preţul va avea o importanţă de 30%.

Aceste două tronsoane se adaugă altor două anunţate în ultimelezile, Nădlac-Arad, cu o lungime de 39 de kilometri şi o valoarecontractuală estimată de 231 mil. euro, respectiv Lugoj-Deva, de 27de kilometri, la un cost de 260 mil. euro.

Recent, şi preşedintele Traian Băsescu anunţa că până la finalullui 2010 vor fi scoase la licitaţii patru mari contracte pentruconstrucţii de autostrăzi, arătând că autorităţile vor să înceapăsă utilizeze fonduri europene.

Într-adevăr, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, careîn ultimii trei ani a avut la dispoziţie fonduri europene învaloare de 2 mld. euro, are cel mai scăzut grad de absorbţie dintreministere, reuşind să atragă până la sfârşitul lui noiembrie doar1,84% din banii europeni alocaţi pentru perioada 2007-2010, adicăcirca 37 mil. euro. În condiţiile în care până în luna noiembrieinstituţia nu a reuşit să atribuie decât un singur contract privindconstrucţia de autostrăzi, respectiv Deva-Orăştie, cu o valoare decirca 180 mil. euro fără TVA, CNADNR încearcă să grăbească înultima lună a anului procedurile de licitaţie, pentru ca înfebruarie să deschidă ofertele. Cele cinci porţiuni de autostradăde pe Coridorul IV paneuropean - cele patru care au fost scoase lalicitaţie, la care se adaugă Deva-Orăştie -, ar urma să fiefinalizate în 2013, cu excepţia tronsonului Deva-Orăştie, care vafi finalizat mai repede, în 2012, dar şi a tronsonului Lugoj-Deva,a cărui construcţie se întinde până în 2015, potrivit informaţiilortransmise de MTI.

Cu toate acestea, ultimele patru autostrăzi scoase la licitaţieau un termen prevăzut pentru finalizare de 54 de luni de la dataadjudecării contractului, astfel că ar urma să fie gata cel maidevreme în a doua parte a lui 2015.

De pe Coridorul IV au fost finalizate până în prezent tronsonulBucureşti-Cernavodă şi centura Sibiului, dar se află în diferitestadii de execuţie sectoarele Arad-Timişoara, Cernavodă-Constanţaşi centura Constanţei. România are în prezent 314 kilometri deautostradă, respectiv Bucureşti-Piteşti (111 kilometri),Bucureşti-Cernavodă (151 kilometri) şi Câmpia Turzii-Gilău (52kilometri), potrivit MTI.

Anca Boagiu, care conduce MTI, anunţa în urmă cu o săptămână căpână la sfârşitul lui 2012 România va mai avea încă 243 dekilometri de autostrăzi.

Din 2004 până la finalul lui 2009 însă, România nu a reuşit săconstruiască decât circa 120 kilometri de autostrăzi, potrivitdatelor ZF. Astfel, am rămas cu mult în urma ţărilor vecine, precumUngaria sau Bulgaria, care au 696, respectiv 459 de kilometri deautostrăzi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO