Eveniment

BNR lasa bancile in ceata in privinta alimentarii cu lei noi

02.03.2005, 00:00 11

Banca Nationala nu-si ia nici un angajament fata de bancile comerciale in privinta vreunui program de alimentare cu moneda noua, nici macar la nivelul bancomantelor, potrivit circularei cu precizari privind denominarea, care a fost semnata de guvernator de-abia pe 25 februarie.


Banca centrala a renuntat la estimarile incluse initial in proiectul circularei privind evolutia gradului de inlocuire a masei monetare. De asemenea, banca centrala a refuzat sa se implice in sprijinirea unui plan comun al bancilor cu cele mari sase retele de bancomate privind stabilirea unui program de alimentare cu lei noi, stabilit pe zone si care sa evite aparitia unor situatii de concurenta neloiala.


In lipsa oricarei precizari in privinta sumelor ce vor fi facute disponibile, bancile se vad in situatia de a nu sti in ce masura sa-si modifice bancomatele pentru operarea cu lei noi. Unul dintre scenariile luate in calcul ar fi ca dupa adaptarea unor anumit numar de ATM-uri, bancile sa nu mai fie in masura sa le realimenteze cu lei noi, inclusiv din cauza tentatiei clientilor de a retine monedele noi si care nu se vor intoarce prea repede in banci.


Tot ceea ce le promite BNR din acest punct de vedere prin circulara emisa vinerea trecuta este ca pentru adaptarea ATM-urilor si a altor echipamente de procesat numerar in vederea utilizarii leilor noi, specificatiile tehnice ale noilor monede si bancnote, precum si specimenele vor fi prezentate institutiilor de credit "incepand cu luna martie 2005".


BNR precizeaza ca pana la 30 iunie 2005, sumele inscrise pe bonurile eliberate de ATM-uri, ASV-uri, POS-uri sau afisate pe ecranele acestora, vor fi exprimate in moneda veche, iar incepand cu data de 1 iulie 2005, in moneda noua, indiferent daca operatiunile se efectueaza cu bani vechi sau noi.


Pe de alta parte, bancherii sunt ingrijorati de intarzierea intrarii in functiune a sistemului electronic de plati, care tinde sa se amane in continuare, pana in aprilie, situatie care va lasa foarte putin timp pentru testarea si stabilizarea acestuia, astfel sa poata fi depasit fara probleme momentul 1 iulie.


Pana atunci, bancile au trecut la afisarea dubla de cursuri valutare, tarife si comisioane, in lei vechi si noi.



BCR



Unitatile celei mai mari banci de pe piata au inceput ieri sa afiseze atat in lei vechi, cat si in lei noi preturile operatiunilor efectuate, respectiv nivelurile taxelor, comisioanelor, precum si cursurile de schimb de vanzare-cumparare pentru valutele convertibile.



"Clientilor cu pondere ridicata in volumul de afaceri al bancii, BCR le ofera cate un CD cu informatii generale cuprinzatoare. De asemenea, pe site-ul bancii este alocata o zona unde clientii (in special corporate) pot gasi informatii generale privind denominarea", a declarat Cornel Cojocaru, directorul de comunicare al BCR.



El spune ca banca este pregatita sa faca fata costurilor generate de denominare.



BRD



Cei peste 1.600.000 de clienti ai BRD-SocGen vor avea ocazia sa se obisnuiasca mai usor cu leii noi in operatiunile bancare. Potrivit directiei de comunicare a bancii, BRD merge dincolo de solicitarile BNR in privinta afisarii duble a tarifelor si comisioanelor practicate. Astfel, are in vedere prezentarea in lei noi si a chitantelor ATM-urilor, eliberate cu ocazia tranzactiilor sau a interogarilor soldului, a soldurilor finale ale extraselor de cont de card, chitantelor si ecranele POS-urilor, la unitati si la comercianti, ecranelor ATM-urilor, pentru sumele predefinite, a soldurilor finale ale extraselor de cont, a listei depozitelor clientului.



BRD a publicat pe site-ul sau un ghid al leului nou si o lista de intrebari frecvente privind denominarea. De asemenea, clientii pot solicita informatii despre denominare la serviciul telefonic gratuit Vocalis.



Raiffeisen Bank



A treia banca de pe piata intentioneaza sa se limiteze la respectarea cerintelor legii in privinta afisarilor duble. "Consideram ca nu este necesara asumarea unor costuri suplimentare, asa ca ne limitam strict la ce spune legea. Sigur ca ne gandim la o campanie de comunicare cu clientii mari, iar departamentul de marketing va desfasura la randul sau activitati de informare" a declarat Georgian Constantin, manager de proiect privind denominarea.



El spune ca in apropierea datei de 1 iulie toti clientii vor fi informati cu privire la soldurile vechi si cele noi.



Denominarea a adus costuri suplimentare pentru comercianti



ReprezentanTii celor mai mari companii de retail spun ca afisarea in paralel a preturilor in vechea si noua moneda le-a creat in ultimele saptamani o serie de probleme. Aceasta schimbare a inseamnat adaptarea soft-urilor utilizate la citirea etichetelor, dar si modificari la casele de marcat.



Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour Romania, sustine ca impactul denominarii va fi unul pozitiv, "noile cifre fiind mai simplu de retinut, de comparat". "Am facut teste pe marimea etichetelor deja existente si incap ambele preturi, uneori avand chiar patru pe aceeasi eticheta - datorita faptului ca pe unele produse alimentare trebuie sa se afiseze si pretul pe kilogram, in afara de cel pe bucata respectiva, care poate fi de 200 de grame de exemplu", explica reprezentanta Carrefour.



In magazinele Metro Cash & Carry lucrurile sunt si mai complicate, pentru ca la unele articole este necesara afisarea a opt preturi - pe colet si unitar, net si brut - in cele doua variante de moneda. Pentru aceasta operatiune toate marile companii de retail au derulat programe pentru formarea interna a angajatilor.



"Toate acestea inseamna costuri semnificative pe care compania noastra, ca si ceilalti agenti economici, trebuie sa le suporte", spune Delia Nica, director de relatii publice si comunicare Metro Cash & Carry Romania. Ea adauga ca cele mai mari greutati pe care reteaua cash & carry le intampina sunt adaptarea sistemului de case - eventual introducerea de sertare duble, a softului utilizat la case - pentru a permite returnarea restului in bani noi si vechi.



Dezavantajele devin mai evidente cand ne apropiem de zona companiilor care detin automate de cafea sau racoritoare. "Toate aparatele trebuie aduse in service, unde vor fi efectuate modificarile respective. Denominarea va conduce si la modificarea preturilor, care vor fi stabilite in functie de valoarea monedelor noi", sustin reprezentantii unei companii de profil.



In Capitala, comerciantii se conformasera ieri in majoritate deciziei Bancii Nationale, mai putin cei care vand maruntisuri - precum martisoare - care nu au stiut cum sa "converteasca" preturile produselor lor in lei grei.



Pentru cei din administratia locala, obligatia de a afisa tarifele in lei grei nu este atat de simpla.



"Afisarea preturilor este informala, chitanta de plata emisa catre contribuabil avand si corespondent in leii grei", a declarat ieri Simona Hamza, directorul Directiei de Taxe si Impozite Locale a sectorului 1 al Capitalei.



Hamza a spus ca noile preturi - care apar, incepand de ieri, pe fiecare chitanta de plata a taxelor si impozitelor locale - i-au facut sa zambeasca pe cei care si-au plati, de martisor, darile catre stat.



Operatorii in serviciile de salubritate au emis primele facturi pentru deszapezire catre autoritatile locale, pe care apar tarifele calculate si in "lei grei". "In facturile pe care le-am trimis catre primarie au fost trecute si sumele in lei grei. Primaria ne-a intrebat chiar daca nu cumva vrem ca plata sa se faca in lei grei. Noi le-am spus ca ne antrenam doar pe leul greu, dar lucram pe sumele actuale", spune Theodor Florescu, patronul societatii Urban.



Aceeasi reactie au avut-o si asociatiile de locatari - a mai spus Florescu - cand au vazut ca tariful de salubrizare este de 2,39 lei grei.



Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a inceput verificarea agentilor economici, dar sanctiunile vor fi aplicate abia de saptamana viitoare. Neafisarea preturilor in leul greu va fi atunci sanctionata cu amenzi cuprinse intre 10 si 30 mil. lei, mai exact de la o mie la 3.000 de lei grei.
razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO