Eveniment

Bulgaria isi dinamizeaza transporturile cu 2 mld. euro

18.02.2005, 00:00 13



Politicienilor balcanici le place sa isi imagineze camioane gonind prin sud-estul Europei pe autostrazi cu sase benzi si cu opriri scurte la vami, pe toate rutele, din Turcia, pana in centrul Europei. Realitatea, este, insa, cu totul diferita, scrie Financial Times.



Transportatorii asteapta ore intregi la punctele de trecere a frontierei din cauza procedurilor greoaie. Proiectele de dezvoltare a infrastructurii din Uniunea Europeana, chiar si bazate pe finantari internationale, sunt mereu amanate din cauza ca oficialii guvernelor nu stapanesc cunostintele necesare pentru administrarea fondurilor.



Bulgaria, totusi, incearca sa sparga gheata, inainte chiar de mult-asteptata aderare la UE. Nikolai Vassilev, vice prim-ministru si ministru al transporturilor, a dezvaluit un plan ambitios de dezvoltare a infrastructurii, in valoare de 2 miliarde de euro prin care vizeaza dinamizarea transporturilor de mare tonaj. El vrea ca toate contractele sa fie semnate inainte de alegerile parlamentare din iunie, care s-ar putea solda cu inlaturarea actualului guern de la putere.



Prioritatile acestui proiect sunt o autostrada cu taxa din Plovdiv (centrul Bulgariei) pana la granita cu Turcia, un al doilea pod peste Dunare si o imbunatatire a sistemului de cai ferate.



Vassilev a afirmat ca a invatat sa-si concentreze resursele in cateva proiecte de anvergura pe vremea cand lucra ca bancher in Londra, in anii '90. El vrea sa faca din Bulgaria "calea aleasa" pentru tranzitul pe sosele, feroviar sau fluvial dintre Uniunea Europeana, Turcia si Orientul Mijlociu.



Daca serviciile de transport nu vor deveni mai competitive, Bulgaria va pierde din tranzit in favoarea vecinilor sai - Romania, Grecia si Serbia, mai spune Vassilev.



Aderarea la Uniune din 2007 ar oferi Bulgariei "o oportunitate strategica de a deveni un nod al transporturilor din sud-estul Europei", a continuat Vassilev.



Regiunea a cunoscut o explozie a traficului din anul 2000, dupa ce stabilitatea a revenit in Balcani, dupa o lunga perioada de razboaie si disensiuni politice. Tranzitul prin Bulgaria catre Turcia, Romania, si Grecia s-a dublat. Cantitatea de marfuri transportata de catre tiruri a crescut anul trecut cu 30%.



Cererea de servicii de transport in Balcani este asteptata sa creasca cu 7-10% pe an dupa aderarea Romaniei si Bulgariei la UE.



Cea mai mare realizare in materie este relansarea proiectului de constructie al celui de-al doilea pod peste Dunare dintre Bulgaria si Romania. Podul, in valoare de 225 milioane de euro, care va lega Vidin-ul de Calafat, va reduce considerabil presiunea din transport.



Bulgaria planuieste sa investeasca in aceste rute rapide mai mult de 400 milioane de euro, care vor proveni din fondurile de pre-aderare si imprumuturi de la Banca Europeana de Investitii. andreea.paun@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO