Eveniment

Cererea de consum a dus increderea managerilor in economie la un maxim istoric

Cererea de consum a dus increderea managerilor in economie la un maxim istoric

Foamea de consum a romanilor s-a transmis imediat in cresterea optimismului companiilor de retail

23.08.2006, 20:28 20

Increderea managerilor in climatul economic actual se afla la un maxim istoric, dupa cum releva sondajele de opinie efectuate printre manageri de catre Institutul National de Statistica (INS).
Optimismul managerilor este cel mai pronuntat in zona comertului cu amanuntul (retail) si industrie, urmat de servicii si constructii. Practic, in cei patru ani de cand INS face sondaje lunare printre managerii din economie, companiile din retail au raportat 43 de cresteri consecutive ale increderii in situatia economica din acest domeniu, la fel ca si managerii din industrie.
Increderea managerilor din retail este justificata de cresterile importante ale incasarilor acestora din ultimii ani. In doar trei ani (2003-2005), cifra de afaceri din segementul de retail a crescut in termeni reali cu aproape 40%, iar in primele sase luni ale acestui an cresterea este de inca 25%. Businessul in crestere al comerciantilor reflecta de fapt cresterea cererii de consum din economie, ceea ce da si increderea managerilor din retail in climatul economic.
In urmatorii 4 ani, companiile franceze de retail, cele mai dinamice de pe piata romaneasca, vor investi peste 1 miliard de euro in extindere locala, mizand pe foamea de consum din Romania. Lanturi de magazine precum Carrefour, Cora, Bricostore si altele isi extind prezenta teritoriala pentru a fi mai aproape de cerere.
In spatele consumului se afla cresterile salariale din ultimii ani, dar si accesul tot mai usor la credite. Salariul mediu pe economie a crescut doar anul trecut cu 38% in euro, iar anul acesta a mai adaugat inca 19% in euro. Pe langa salariile mai mari, explozia creditului de consum a alimentat cererea de pe piata. Doar anul trecut, soldul creditelor de consum s-a dublat, oferind acces mai facil clientilor la marfurile de pe rafturile retailerilor.
La fel de optimisti ca managerii din comertul cu amanuntul sunt cei din industrie, care au raportat in ultimii patru ani tot 43 de cresteri consecutive ale increderii in situatia economica din domeniu. Spre deosebire insa de retail, optimismul din industrie nu a fost mereu la fel de justificat, un exemplu in acest sens fiind anul trecut, cand scumpirea utilitatilor si concurenta produselor straine au determinat o restructurare fortata, soldata cu scaderi de productie, disponibilizari si reduceri de profitabilitate.
In ciuda problemelor de anul trecut, incasarile companiilor din industrie au crescut in ultimii 3 ani cu 20% in termeni reali, cresterea din prima jumatate a acestui an fiind de 5,5%. Desi productia industriala a crescut anul trecut cu numai 2%, companiile din industrie au avut in medie cifre de afaceri mai mari cu circa 3,5%, reflectand lichidarile de stocuri facute de unii dintre marii producatori industriali.
In servicii, managerii impartasesc si ei optimismul general, cu o crestere continua a increderii in climatul economic inca din prima jumatate a luni 2004, de cand serviciile au fost incluse distinct in sondajul facut de Statistica.
Cea mai volatila incredere se manifesta in randul managerilor din constructii, care sunt optimisti circa 8-9 luni pe an, dupa care lunile de iarna ii fac sa isi reduca avantul. In fiecare iarna, companiile din constructii spun ca situatia lor economica se inrautateste, iar iesirea din sezonul rece le readuce increderea, odata cu revenirea pe crestere a comenzilor si contractelor.
In prezent, sondajul efectuat de INS printre manageri cuprinde circa 6.900 de firme din toata economia, dintre care 22% din industrie, 16% din constructii, 33% din comertul cu amanuntul si 29% din servicii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO