Eveniment

CFR Marfă a rămas cu un singur peţitor. Asocierea formată din Transferoviar Grup şi Donau Finanz s-a retras din cursa pentru privatizare. Gruia Stoica are linie deschisă să ajungă la 70% din piaţă

CFR Marfă a rămas cu un singur peţitor. Asocierea...

Autor: Mirabela Tiron

19.06.2013, 12:24 1244

Asocierea formată din Transferoviar  Grup  (deţinută de Călin Mitică) şi Donau Finanz s-a retras din cursa pentru cumpărarea pachetului majoritar de acţiuni la CFR Marfă, astăzi, până la 12, fiind ultima zi în care cei doi peţitori puteau depune oferta finală.

Kinga Mădărăşan declara ieri pentru ZF că deşi a cerut amânarea procedurii de privatizare, pentru a avea timp să facă evaluarea companiei şi să analizeze toate documentele financiare ale CFR Marfă, nu s-a întâmplat asta, termenele de depunere ale actelor fiind foarte scurte.

În cursă a rămas GFR, compania deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica.

Mâine, 20 iunie, Transporturile trebuie să anunţe câştigătorul privatizării, potrivit calendarului de privatizare. Astăzi era ultima zi când cei doi investitori puteai depune ofertele financiare finale.

Cu doar trei zile înainte de desemnarea câştigătorului în procesul de privatizare a CFR Marfă americanii de la OmniTRAX Inc, care au depus documentele de participare pentru această privatizare, însă au ieşit din cursă pe 5 iunie pentru că nu au făcut o ofertă preliminară în plic, au anunţat că au contestat procesul de privatizare al CFR Marfă şi solicitau  reluarea acestuia.

 După ce OmniTRAX ieşise din cursă, pe 5 iunie, s-a decis ştergerea datoriilor transportatorului către stat printr-o ordonanţă de urgenţă şi, separat, începerea transferului unor active (pe care nu le-a făcut publice) către CFR SA, care administrează infrastructura feroviară şi SAAF (Societatea de Admi­nistrare Active Feroviare).

Procesul de privatizare a început cu stângul.

După ce la prima încercare de privatizare toţi cei trei investitori care au depus documentaţia de participare, GFR, Transferoviar Grup şi Donau Finanz, OmniTRAX, au fost descalificaţi, Transporturile au reluat privatizarea prin relaxarea nejustificată a condiţiilor. Astfel, nivelul cifrei de afaceri s-a redus de cinci ori, de la 100 milioane de euro la 20 milioane de euro, dar preţul de vânzare a rămas acelaşi, respectiv 180 milioane de euro.  Chiar şi după această decizie, în cursă au intrat tot cei trei investitori înscrişi şi în prima etapă, GFR (cu afaceri de 177 mil. euro în 2011) OmniTRAX (cu afaceri de 30 mil. euro) şi asocierea formată din Trans­feroviar Grup (cu afaceri de 20 mil. euro în 2011, potrivit Ministerului de Fi­nanţe) şi Donau Finanz (nu este cunoscută cifra de afaceri).

 CFR Marfă nu a reuşit să atragă giganţi precum Deutsche Bahn, cu afaceri de 37 de miliarde de euro, sau Rail Cargo, cu afaceri de circa 2 miliarde de euro.

Schimbarea re­gulilor creează suspiciuni de preferenţialism, viciere şi devine contestabilă, declarau în urmă cu câteva zile analiştii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO