Eveniment

Circa 40% din români plătesc cu dificultate ratele

05.07.2010, 23:43 14

Aproximativ 40% din românii care au credite în derulare la bănciîntâmpină dificultăţi la rambursarea împrumuturilor, dar doar 13%înregistrează întârzieri la plată, potrivit unui studiu comandat deBanca Mondială, care arată totodată că peste jumătate din populaţienu foloseşte deloc sau foloseşte foarte puţin serviciilefinanciare.

Gradul scăzut de utilizare a serviciilor financiare se datoreazăîn primul rând unui sentiment de neîncredere în instituţiilefinanciare, mai arată datele prezentate la un seminar organizat deBanca Mondială şi Institutul Bancar Român. Astfel chiar dacă 65%din români îşi acoperă cu dificultate cheltuielile şi 61% rămânfără bani de la o lună la alta, aceştia apelează foarte rar laproduse de creditare, preferând fie să-şi reducă chletuielile, fiesă împrumute bani de la rude sau de la prieteni, a spus ManuelaStănculescu, cercetător la Institutul de Cercetare a CalităţiiVieţii.

De asemenea, dintre cei care spun că reuşesc să economisească oparte din venitul lunar, 75% declară că preferă să păstreze baniilichizi în casă, acesta fiind unul dintre indicatorii graduluiscăzut de educaţie financiară. Neîncrederea în bănci, spuneStănculescu, survine în condiţiile în care majoritateaparticipanţilor la studiu s-au dovedit a avea cunoştinţe redusedespre sistemul financiar.

Circa trei milioane de români, adică 14% din populaţie, nufolosesc deloc produse şi servicii bancare. Studiul realizat lacererea Băncii Mondiale relevă un grad de alfabetizare financiarăde 30% dintr-un maxim de 100%.

Chiar dacă 61% dintre români spun că nu s-au împrumutat de labănci în ultimul an, majoritatea nici nu au făcut economii astfelcă nu au capacitatea de a suporta pentru o perioadă mai lungă detimp scăderea semnificativă a salariului. Circa 67% dintre ceichestionaţi spun că nu ar putea rezista mai mult de trei luni îneventualitatea unei reduceri cu 25% a veniturilor lunare.

Lipsa de înţelegere a legilor şi a sistemului financiar îiîmpiedică pe români şi să reclame autorităţilor orice nemulţumirelegată de produsele şi serviciile contractate. Deşi 12% dintreconsumatori sunt nemulţumiţi de serviciile primite, doar 2% ajungsă formuleze o plângere.

Profilul utilizatorilor de serviciifinanciare

14% nu folosesc deloc serviciile financiare. Sunt în generalpersoane de peste 65 de ani, cu studii minime şi cu un venitscăzut.

42% folosesc foarte rar serviciile financiare. Sunt tineri între16 şi 24 de ani şi persoane de peste 65 de ani cu studii minime,din mediul rural.

30% încep să folosească mai des serviciile financiare. Persoaneîntre 35 şi 54 de ani cu studii cel puţin medii şi venituri pestemedie.

14% folosesc în mod curent serviciile financiare. Persoane între25 şi 54 de ani cu studii superioare şi venituri ridicate, dinmediul urban.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO