Eveniment

Componentele auto aduc inca 200 mil. euro

20.12.2005, 21:15 21

Proiectele de investitii straine in productia de componente auto anuntate anul acesta se apropie de un miliard de euro.

Producatorii straini de componente auto continua sa considere Romania o locatie atractiva, Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS) inregistrand numai din noiembrie si pana in prezent opt proiecte de investitii a caror valoare depaseste 200 de milioane de euro.

De la inceputul anului, aproape 20 de companii straine au anuntat sau au in derulare investitii in producerea de componente auto a caror valoare trece de 650 de milioane de euro.

"Industria componentelor auto a atras anul acesta cele mai mari investitii straine, iar tendinta se va mentine si anul viitor", a declarat pentru ZF Ana-Maria Cristina, presedinte a ARIS. In opinia sa, Romania este atractiva pentru investitorii straini in special datorita costurilor mici, dar aceasta nu este singura explicatie pentru acest fenomen.

"Totul face parte din procesul imens de relocare care are loc la nivelul industriei auto din Europa. Piramidal, companiile se atrag unele pe altele", a mai spus Cristina.

Un exemplu in acest sens este Coindu, producator portughez de tapiterii, care, dupa ce decis anul acesta sa investeasca 30 mil. euro pentru deschiderea unei fabrici la Arad, a fost urmata de firma Ert, subfurnizor traditional. Ert va construi o fabrica de spuma poliuretanica in Zona Libera Curtici-Arad, valoarea totala a investitiei fiind de 15 mil. euro. Compania va produce spuma poliuretanica in Romania doar pentru Coindu.

Presedintele ARIS spune ca dincolo de costurile mici de productie Romania este o locatie apropiata de Uniunea Europeana si "avem avantajul de a avea forta de munca foarte calificata".

Cel mai mare proiect de investitii anuntat anul acesta apartine producatorului francez de automobile Renault. Acesta va investi 215 milioane euro pentru a construi la Pitesti o fabrica de cutii de viteze, 2008 fiind primul an de functionare. Cutiile de viteze vor echipa autoturisme sub toate marcile aliantei Renault-Nissan, respectiv Nissan, Renault si Samsung.

De altfel, dupa preluarea uzinei Dacia de la Pitesti, Renault a functionat ca o adevarata locomotiva pentru aducerea in Romania a furnizorilor traditionali. Pe platforma Dacia sunt prezenti 14 dintre furnizorii de rang 1 ale caror investitii depasesc 700 de milioane de euro. Oficialii grupului francez spun ca se asteapta ca situatia sa se repete si in cazul noii fabrici de cutii de viteze.

Pe locul al doilea se plaseaza compania japoneza Calsonic Kansei, care a anuntat investitii de circa 100 mil. euro pentru construirea unei fabrici in care va produce tablouri de bord. Deocamdata, reprezentantii companiei nu au decis unde vor face fabrica, fiind in discutii cu administratia parcului industrial Ploiesti.

Topul investitiilor este completat de compania germana Brose, care are programate investitii de 50 mil. euro, dar care, de asemenea, nu au hotarat inca unde isi vor amplasa viitoarea fabrica.

Lista companiilor care vor sa investeasca in Romania sau o fac deja este completata de Coficab (23 mil. euro), Autoliv (13 mil. euro), Hella KGAA Hueck&Co (10 mil. euro), Kromberg &Schubert (10 mil. euro), Stabilus (10 mil. euro), sau Schlemmer (10 mil. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO