Eveniment

Dealerii auto: Avem sute de clienţi care aşteaptă Rabla, dar pentru vânzări sigure ne bazăm pe firme

Administraţia Fondului pentru Mediu propune pentru 2016 şi un program Rabla Plus destinat achiziţiei de maşini electrice şi hibride

Administraţia Fondului pentru Mediu propune pentru 2016 şi un program Rabla Plus destinat achiziţiei de maşini electrice şi hibride

Autor: Bogdan Alecu

14.04.2016, 00:02 2393

Programul Rabla ar putea demara cel mai devreme la jumătatea lunii mai, cu aproape trei săptămâni întârziere faţă de anul trecut, când acesta a început la finalul lunii aprilie.

Întârzierea este determinată de faptul că programul a fost aprobat abia la finalul lunii martie, perioadă în care în 2014 prin program deja se vindea prima maşină. Momentan nici măcar ghidul nu este gata, iar după ce acesta va fi finalizat urmează dezbaterea publică, înscrierea unităţilor Remat şi a dealerilor auto.

„Rabla induce aşteptări în rândul clien­ţilor şi produce o distorsionare a sezonalităţii vânzărilor. Nu se vând mai multe maşini cu ajutorul acestui program, ci se produce doar o substituţie“, a subliniat Bogdan Florea, brand manager Volkswagen autoturisme în cadrul Porsche România.

Bugetul programului Rabla pentru acest an a fost redus la 145 mil. lei, de la 220 mil. lei anul trecut, valoare care va permite casarea a 20.000 de maşini vechi dacă prima de casare se va menţine la 6.500 de lei sau aproximativ 1.500 de euro.

Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) propune pentru 2016 şi un program Rabla Plus destinat achiziţiei de maşini electrice şi hibride, pentru care a alocat 75 de milioane de lei. Astfel, per total bugetul rămâne neschimbat faţă de anul trecut, doar că acum sunt susţinute direct maşinile cu emisii zero sau cu emisii reduse.

În condiţiile în care în primele două luni ale anului firmele au ajuns să reprezinte aproape 90% din vânzările de maşini noi, dealerii deja s-au obişnuit cu faptul ca achiziţiile să fie derulate în special de către persoanele juridice. „Clienţii aşteaptă începerea programului Rabla şi avem deja 80 de clienţi care au plătit avansul pentru maşini Dacia şi Renault alături de alţi 140 care au intenţia fermă de a cumpăra prin program, dar care nu au plătit avansul. Vânzările Auto Cobălcescu nu au scăzut din cauza „stării de aşteptare“ deoarece avem mulţi clienţi persoane juridice care derulează achiziţii“, a spus Dan Grigore, directorul general al dealerului Auto Cobălcescu, companie care vinde mărcile Dacia, Renault, Nissan, BMW şi SsangYong. Anul trecut dealerul a vândut peste 200 de maşini prin programul de casare. Cu toate că vânzările sunt susţinute de firme, şeful de la Auto Cobălcescu spune că întârzierea programului Rabla pune presiune direct asupra producătorilor, deoarece volumele de producţie sunt stabilite în funcţie de estimarea cererii din piaţă. În plus, Dacia a reprezentat anul trecut aproape jumătate din programul de casare.

„Întârzierea programului de casare pune presiune pe producător, deoarece acesta şi-a calculat producţia într-un fel pentru că pe o anumită perioadă se fixează un target de vânzări, iar acum acest target este întârziat“, a spus Dan Grigore.

O situaţie similară se întâlneşte şi în cazul dealerului Rădăcini, care comercializează mărcile Opel, Citroen, Mazda, Volkswagen, Honda şi Suzuki.

„Avem peste 100 de clienţi la nivel naţional care aşteaptă demararea programului. Rabla trebuie să înceapă în ianuarie nu la mijlocul anului. Din păcate sistemul este unul opac şi nu ştim exact când va începe programul“, a spus Nicolae Sorescu, directorul grupului Rădăcini.

Anul trecut vânzările de maşini prin programul Rabla s-au ridicat la peste 25.000 de unităţi, în contextul în care s-au înmatriculat aproximativ 81.000 de autoturisme noi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO