Eveniment

Disputa pe taxele din super si hipermarketuri

20.12.2007, 18:45 33

Marii retaileri scumpesc produsele pe care le comercializeaza cu 30% numai prin perceperea unor taxe proprii (taxa de intrare, de raft, de catalog) si impun producatorilor sa ceara acest pret majorat si celorlalti comercianti, spune Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara. Pe de alta parte, reprezentantii retailerilor spun ca este vorba de contracte acceptate.
"Daca eu, ca producator vand catre un lant de hipermarketuri produsul meu cu un leu, retailerul imi cere in plus pana la 30% din pretul produsului pentru diferite taxe, bani pe care ii trece pe buget de marketing, nu ca adaos comercial", explica Frumosu.
Astfel, daca producatorul vinde catre hipermarketuri un kilogram de carne la pretul de fabrica de un leu, pretul final al produsului sau va fi de 1,3 lei odata cu adaugarea taxelor cerute de retailer. La aceasta suma retailerul adauga tva-ul si apoi un adaos comercial de 1, 2 sau 3%. In plus, producatorul este obligat prin contract sa vanda carnea cu 1,3 lei si micilor comercianti.
"In negocierea contractului de intrare intr-un lant de hipermarketuri sau supermarketuri, producatorului i se mai impune sa nu isi vanda produsul cu un pret mai mic decat cel cu care a vandut catre retailer", adauga Frumosu. La acest pret, magazinele de proximitate adauga un adaos comercial de 10-15% pentru a putea face profit, acesta fiind motivul pentru care produsele din magazinele de proximitate sunt mai scumpe decat cele din hipermarketuri, a mai spus el.
"Orice parteneriat are la baza un contract cu conditii puse de ambele parti. Din moment ce au semnat contracte cu retelele moderne de comert, inseamna ca furnizorii au acceptat aceste conditii", a declarat Delia Cucu, directorul de comunicare al Metro Group Romania.
Aceasta situatie nu este caracteristica Romaniei, impunerea unor taxe specifice de catre retaileri fiind o practica intalnita la nivel european. Din acest motiv, un grup de cinci europarlamentari au depus o motiune in Parlamentul European pentru "investigarea si remedierea abuzului de putere al marilor supermarketuri din UE".
Federatia patronala Romalimenta, care grupeaza 12 mari companii procesatoare, a anuntat ca a cerut europarlamentarilor romani sa sustina aceasta motiune si astfel Comisia Europeana sa inceapa investigarea acestui "abuz de putere si, eventual, sa intreprinda masurile ce se impun".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO