Eveniment

Exclusiv online: Ce ii atrage pe romani in Turcia?

Marea Mediterana
18.05.2010, 23:36 302

Cu peste 200 de hoteluri de cincistele in sistem all-inclusive, litoralul turcesc atrage 7 milioanede turisti straini, din care 65.000 de romani, fata de doar catevasute de turisti straini care se cazeaza in hotelurile de pelitoralul romanesc.

Cum reusesc turcii sa umplehotelurile, restaurantele de lux si cluburile din statiunileturistice, cu o mare mult mai sarata decat Marea Neagra si cu plajemai inguste si cu multe pietre?

"Antalyia este o statiune care s-adezvoltat in ultimii ani si care a devenit cea mai popularastatiune din Turcia", spune ghidul turc Oguzhan Ozaydin.

Ceea ce te impresioneaza atuncicand ajungi in Antalyia este in primul rand culoarea turcoaz aMarii Mediterana si liniile muntilor Taurus.

In urma cu zece ani, pe litoralulturcesc, care se intinde pe o suprafata de 20.000 de kilometripatrati, erau doar trei-patru hoteluri de cinci stele, in prezentnumarul acestora depasind 200 de hoteluri, care isi vand serviciilein sistem all-inclusive.

Toate brandurile hotelierede lux sunt prezente pe litoralul turcesc

"In Antaya sunt prezente aproapetoate lanturile hoteliere de lux. Avem unitati care opereaza subbrandul Sheraton, Hilton, Crowne Plaza si altele, unele deschisechiar si anul acesta", sustine Ozaydin.

Pretul unui sejur de sapte nopti,care include transportul si cazarea la un hotel de cinci stele,incepe de la 500 de euro, potrivit datelor de pe site-ul agentieitouroperatoare Premium Holidays, care vinde sejururi inTurcia.

Cei mai multi turisti straini carevin in vacante pe litoralul turcesc sunt rusi, aproape 3 milioane,fata de doar 65.000 de turisti romani. Litoralul turcesc de pecoasta Marii Mediterane atrage nu dar turisti rusi dar siinvestitori rusi, care isi construiesc hoteluri si achizitioneazaapartamente. Spre exempu, de la inceputul anului si pana in prezentau fost achizitionate 3.000 de locuinte din statiunea Antalya decatre rusi. Pretul unui apartament de doua camere incepe de la55.000 de euro si ajunge la 200.000 de euro, potrivit dateloroferite de Ozaydin.

Desi numarul turistilor care vinpe litoralul din zona Antalyiei depaseste de sapte ori populatiastatiunii, Ozaydin spune ca in 2009, acesta s-a redus cu 20% pefondul crizei economice.

"Turismul din Turcia a cunoscut unboom extraordinar in ultimii zece ani, cand a inceput sa sedezvolte infrastructura turistica datorita investitiilor locale darsi a celor straine".

Resorturile de cinci stele de pelitoralul turcesc pun la dispozitia turistilor piscine interioare,piscine exterioare, centre spa, restaurante si baruri in interiorulsi in afara hotelului.

Deasemenea, tot in cadrulresorturilor de lux se gasesc sali de biliard, bowling si altejocuri. Un astfel de complex iti asigura nu doar cazarea, masa darsi divertismentul. In fiecare seara, proprietarii de hoteluriorganizeaza petreceri pe malul marii, cu focuri de tabara sidansatori. Mai mult, turistii isi pot cumpara excursii, precumsafari in muntii Taurus, croaziere pe Marea Mediterana dar sirafting pe raurile din muntii Taurus. "Exista atat programe deanimatie cat si programe culturale", spune ghidul. O excursie detip safari, cu masa inclusa, costa 45 de euro de persoana, catpretul unei excursii care include rafting.

Turistii romani pot opta si pentruun "program de negociere" in magazinele de pe litoralul turcesc,mai ales ca micii comercianti din bazarurile turcesti reactioneazala cuvantul Romania cu "buna ziua" si "ce faci".

Proprietarii de mici magazineofera asa-zisul "Hagi price" sau "price for Hagi", adica un micdiscount pentru compatriotii fotbalistului roman.

Lezgin Acar, proprietarulmagazinului de covoare Lady's Hand din bazarul Antalyiei, spune canu a fost niciodata in Romania si ca nu cunoaste multe lucruridespre aceasta tara, dar ca stie totul despre Hagi. "A jucat laGalatasaray si a dat multe goluri. Ma bucur cand vin clienti romanila mine in magazin, le fac o mica reducere. Covorul acesta este la"hagi price"", spune Acar, care incaseaza anual peste 10.000 deeuro din vanzarea covoarelor tesute din matase sau din lana. Inmagazinul lui cel mai ieftin dar si cel mai mic covor costa 40 deeuro, preturile celor mai scumpe produse depasind 500 deeuro

Cu toate acestea, toate preturilesunt "negociabile", mai ales daca clientul este din tara luiHagi.

Si in magazinul lui Ismail Erdem,proprietarul magazinului de covoare de lux Gulizar Carpet KilimsGalery din Antalya, primesti reduceri la produse daca vii din taralui Hagi.

"Il iubesc pe Hagi, sunt un marefan. Chiar i-am vandut covoare", sustine Ismail Erdem, care adaugaca romanii sunt clienti buni. Fostul fotbalist George Hagi a jucatin clubul de fotbal Galatasaray din Istanbul in perioada 1996-2001,dupa care, timp de un an a fost antrenorul echipei.

Ismail isi intampina clientiiromani cu "ce faci" si "buna ziua", incercand sa gaseasca un clientpentru covoarele al caror pret depaseste 1.500 de euro.

"Si Becali este foarte cunoscutaici in Turcia. A facut o donatie la biserica Sfantul Nicolae",spune Erdem.

Salih Saldiray Kara, proprietarulmagazinului de bijuterii din aur Estanbul Art Gold, sustine ca inultimii doi ani a vandut cel mai scump produs din magazin, un ineldin aur cu pietre de diamant, unui roman. "17.000 de dolari mi-adat acum doi ani un roman pentru un inel cu diamante mari, careeste cel mai scump model pe care il am in magazin", spune Kara,afirmand ca economiile romanilor trebuie sa fie mari.

Preturile produselorcomercializate de turci difera de la un bazar la altul. Astfel ca,daca in orasul Side, una dintre cele mai importante statiunituristice din Turcia, aflata la circa 75-80 de kilometri deAntalya, pretul unei narghilele ajunge la 65 de euro, in bazaruldin partea veche a orasului Antalya, aceeasi narghilea se vinde cu25 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO