Eveniment

Filosofia Consiliului Concurenţei: Retailerii să se bată între ei ca chiorii, iar consumatorul să câştige din scăderea preţului

Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Autor: Ana Maria Petcana

23.10.2013, 20:44 939

Preşedintele Consiliului Concurenţei Bogdan Chiriţoiu susţine că poziţia autorităţii cu privire la relaţiile dintre furnizori şi retaileri, unde fiecare încearcă să controleze preţurile, este să se bată între ei „ca chiorii“ pentru a scădea preţurile la consumatori.

„Unde am văzut noi probleme în piaţă sunt la practicile, înţelegerile între furnizori şi retaileri, unde unii sau alţii încearcă să controleze preţul. Şi poziţia noastră ortodoxă, care ştiu că creează multe temeri şi semne de întrebare pentru dumnea­voastră, este că nu este treaba unui producător să mai ştie la ce preţ este comercializat produsul său odată ce l-a dat unui distribuitor sau unui retailer. E treaba ăluia unde îl vinde şi la cât îl vinde. Şi aici au fost sancţiuni date în trecut. Dumneavoastră vă doriţi să controlaţi mai bine canalele de distribuţie, să vă poziţionaţi produsele. Din punctul de vedere al Consiliului Concurenţei, noi vrem să vă bateţi între dumneavoastră ca chiorii pentru a scădea preţurile la consumatori“, a spus Chiriţoiu, prezent la o conferinţă pe teme FMCG organizată de o revistă de specialitate.

În ceea ce priveşte negocierile dintre furnizori şi retaileri, preşedintele Consiliului Concurenţei spune că este o asimetrie de putere între companiile mari şi cele mici. „Este o frământare care a dus în România la codul de bune practici. Am acceptat acolo ideea că anumite practici să fie interzise, dar din ce am înţeles iniţiatorii codului cred că nu au avut mari rezultate. Cam la asta ne aşteptam şi noi în momentul când a fost legiferat, pentru că ideea să schimbi prin lege rezultatele evoluţiei naturale a pieţei şi acest raport de putere mi se pare naivă“, a arătat Chiriţoiu.

 

Analiză pe impactul intrării Lidl pe piaţă

Şeful Concurenţei a mai arătat că instituţia pe care o conduce derulează în prezent, din oficiu, o analiză a impactului intrării retailerului german Lidl pe piaţa românească de profil în 2010, odată cu preluarea celor aproximativ 100 de magazine Plus de la Tengelmann.

„Facem o analiză de evaluare a impactului intrării Lidl pe piaţă“, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

Analiza este prima de acest fel realizată de Consiliul Concurenţei după aprobarea unei tranzacţii şi presupune evaluarea evoluţiei pieţei după tranzacţia dintre Lidl şi Tengelmann şi dacă au apărut deficienţe în piaţa de profil. Raportul va fi gata până la sfârşitul acestui an.

În februarie 2010, grupul german Lidl a anunţat că va prelua de la compania germană Tengelmann reţelele de magazine de discount Plus din România şi Bulgaria, iar în noiembrie Consiliul Concurenţei a autorizat operaţiunea de concentrare economică.

La vremea respectivă, tranzacţia a ridicat semne de întrebare pentru că Lidl& Schwartz opera în România şi reţeaua de hipermarketuri discount Kaufland şi prin preluarea Plus, magazine tot cu profil discount, ar fi depăşit o cotă de 60% din retailul discount. Formatele celor două magazine erau însă diferite. După preluare, Lidl a continuat extinderea în România ajungând la o reţea de 164 de magazine.

Principalul competitor al Lidl este Penny Market, care deţine 138 de magazine.

 

Tranzacţia Auchan/Real, la limita impunerii condiţiei de renunţare

În ceea ce priveşte o altă tranzacţie, cea dintre Auchan şi Real ea a fost la limita impunerii condiţiei de renunţare la magazinele din Târgu Mureş şi Craiova, unde retailerul francez ajungea la o cotă de piaţă aproape de pragul de 40%, dar s-a ales varianta soft, respectiv condiţii comportamentale, a arătat preşedintele Consilului Concurenţei.

„Tranzacţia a fost la limită, Auchan ajungea în unele oraşe la cote de piaţă un pic sub 40%. Acesta este motivul pentru care am aprobat tranzacţia, dar în două două oraşe le-am impus anumite condiţii. În exemplul acesta, am avut de ales. Puteam să zicem: da, Auchan poţi să cumperi magazinele Real, dar fără cele din Târgu Mureş şi Craiova sau să le vinzi în şase luni sau un an, sau varianta de mijloc mai puţin obişnuită, mai inovativă, de a impune măsuri comportamentale“, a spus Chiriţoiu.

Tranzacţia Auchan-Real a fost finalizată pe 12 septembrie, ca urmare a unui acord semnat în 30 noiembrie 2012 între grupul Auchan şi Metro Group şi a validării primite din partea Consiliului Concurenţei, la sfârşitul lunii iulie.

Auchan România a cumpărat 20 de hipermarketuri Real, iar în noua sa dimensiune, compania ajunge la 31 de magazine deschise şi alte două în construcţie, o suprafaţă netă de vânzare de 252.000 metri pătraţi, peste 10.000 de angajaţi, 3 platforme logistice, 70 milioane de clienţi anual şi o cifră de afaceri comună de peste 4,5 miliarde de lei, fără taxe.

Potrivit deciziei Consiliului Concurenţei, transferul de proprietate a fost autorizat cu condiţia respectării unor angajamente asumate voluntar de părţile implicate pe două pieţe relevante, respectiv Craiova şi Târgu-Mureş. Astfel, pentru Craiova şi Târgu Mureş, Auchan şi-a luat angajamentul de a nu deschide sau achiziţiona noi magazine pe o perioadă de cinci ani de la data autorizării concentrării şi de a nu majora preţurile cu mai mult de 5% faţă de media preţurilor altor magazine din reţea pentru trei ani.

Chiriţoiu a precizat că în cazul în care vor exista tranzacţii în care cotele de piaţă vor depăşi 40%, Consiliul poate interzice achiziţia în anumite localităţi.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 24.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO