Eveniment

Finantele au strans mai multi bani in 2002 si au dat mai putin

Finantele au strans mai multi bani in 2002 si au dat mai putin
26.02.2003, 00:00 15

Executia bugetului general consolidat al Romaniei pe 2002 s-a incheiat cu un deficit de 2,7% din produsul intern brut (PIB) estimat, fata de 3,2% in anul 2001, fiind unul din factorii importanti care au determinat scaderea peste asteptari a inflatiei, pana la 17,8%, dupa cum sustine Ministerul Finantelor.
tinta de deficit pe 2003 era de 3% din PIB. Finantele au reusit insa sa stranga mai multi bani din impozitul pe profit, CAS, TVA si taxe vamale, desi au fost sub asteptari incasarile din impozitul pe venit si accize. De asemenea, au fost mai bine controlate cheltuielile.
Legea bugetului pe 2003 prevede incadrarea intr-un deficit de 2,65% din PIB.
Anul trecut, cele mai importante deficite de venituri (47.618,1 miliarde de lei) s-au inregistrat la bugetul de stat (incasarile reprezentand 80,9% din programul anual), dar si la bugetul asigurarilor sociale de stat care a incheiat executia pe anul 2002 cu un sold negativ in suma de 9.960 miliarde de lei (respectiv 0,7% din PIB). Ca si in anii precedenti aceasta situatie este urmarea, in principal, a decalajului dintre venituri si cheltuieli, respectiv gradul de colectare a veniturilor la bugetul asigurarilor sociale de stat (88,5% din program) a ramas mai redus decat cel de efectuare a cheltuielilor (97,7%).
Cheltuielile bugetului general consolidat au crescut in anul 2002 fata de anul precedent, in termeni nominali cu 25,5%, atingand suma de 488.780,4 miliarde de lei.
Cheltuielile cu dobanzile la datoria publica au scazut, ca pondere in total cheltuieli bugetare, cu 2,1 puncte procentuale in anul 2002 fata de anul 2001,  cheltuielile primare cunoscand in anul 2002 o crestere mult mai importanta fata de anul precedent, respectiv de 28,5%.
 Conform previziunilor, economiile la capitolul cheltuieli cu dobanzile in 2002 ar fi trebuit sa fie de 913 miliarde de lei. Acestea s-au ridicat insa la circa 4.000 de miliarde de lei, in conditiile in care dobanda medie efectiva la care s-a imprumutat statul a fost cu circa 1,8% mai mica decat nivelul anticipat. Astfel, 22,8% din economiile realizate anul trecut sunt datorate scaderii ratelor de dobanda mai mult decat prognozase Trezoreria statului, restul de 77,2% fiind efectul restructurarii scadentelor in portofoliul de titluri de stat, scadentele la un an depasind 70% din portofoliu in ultima parte a anului.
Principalele destinatii ale cheltuielilor bugetare au ramas aproximativ aceleasi.
Astfel, cheltuielile de personal, subventiile si primele isi mentin o pondere relativ stabila in totalul cheltuielilor. O evolutie descrescatoare se poate sesiza la nivelul cheltuielilor materiale si a transferurilor a caror pondere s-a majorat in cheltuielile anului 2002, cu 1,2 puncte procentuale si respectiv cu 0,4 puncte procentuale fata de anul precedent. La nivelul cheltuielilor de capital, care au ajuns la circa 10% din cheltuielile bugetare aferente anului 2002, cresterea este de 0,5 puncte procentuale fata de anul 2001.
 In 2002 s-a inregistrat cresterea fata de anul precedent a ponderii cheltuielilor social-culturale cu 1,5 puncte procentuale si a cheltuielilor pentru activitati economice cu 0,4 puncte procentuale, pe fondul scaderii cheltuielilor cu datoria publica.
Veniturile bugetului general consolidat realizate in 2002 au crescut fata de anul precedent cu 27,6% in termeni reali, pana la suma de 448.953,9 miliarde de lei. Intre acestea, veniturile fiscale au reprezentat 93,1% din veniturile totale aferente anului 2002, fiind compuse din impozite directe in proportie de 59,4% si din veniturile pe consum de activitati, respectiv 40,6%.
Bugetele componente prezinta niveluri diferentiate de realizare a prevederilor legale anuale. Astfel, un grad bun de colectare a veniturilor s-a inregistrat la bugetul de stat, respectiv 102,1%, la bugetul fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, 104% si la bugetul fondului de asigurari sociale de sanatate - 107,1%.
Un grad redus de colectare a afectat, ca si in anii precedenti, veniturile bugetului asigurarilor sociale de stat (88,6% din estimarile anuale) fapt ce a determinat alocarea unor transferuri din bugetul de stat pentru echilibrare, in suma de 2.528 miliarde de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO