Eveniment

Finnatele strang ultimele propuneri de completare si modificare a Codului fiscal

07.04.2004, 00:00 17



Ministerul Finantelor lucreaza in aceasta perioada la definitivarea strategiei fiscale pentru perioada 2005-2007, a declarat ieri Maria Manolescu, secretar de stat in Ministerul Finantelor responsabil cu politica fiscala.



Finantele primesc ultimele propuneri ale mediilor de afaceri si sindicatelor pentru completarea si modificarea Codului fiscal, care trebuie sa se incheie pana la sfarsitul lunii mai.



Numerosi oameni de afaceri continua sa sustina reintroducerea facilitatii fiscale privind profitul reinvestit.



Prin Codul fiscal intrat in vigoare la 1 ianuarie, Finantele au oferit ca alternativa facilitatea amortizarii accelerate a investitiilor in active care tin de dotari tehnologice si nu de cladiri ori automobile.



"Chiar daca ar reveni la facilitatea privind profitul reinvestit, sa nu aveti impresia ca vom merge pe alte categorii de active decat in cazul amortizarii accelerate", a spus Maria Manolescu.



Ea a reamintit ca, potrivit noilor reglementari, poate fi aplicata o amortizare liniara in contabilitate in paralel cu o amortizare accelerata in evidentele fiscale.



"Facilitatea pentru profitul reinvestit a dus la finantarea de sedii de firme care se confunda cu locuinte personale, de autoturisme care se confunda cu masina personala", spune Manolescu, aratand caracterul neutru al facilitatii privind amortizarea accelerata, care este deschisa oricarei companii, mari sau mici, indiferent daca obtine sau nu profit.



Ministerul Finantelor se arata dispus sa discute majorarea la 30% a cotei de cheltuieli deductibile cu constructia de depozite ori sedii de firme. De asemenea, lucreaza la un nou catalog al duratelor de amortizare fiscala pe diferite tipuri de active, in functie de durata de viata a acestora, armonizate cu practica UE. Noile durate urmeaza sa fie aplicabile de la 1 ianuarie 2005.



In ceea ce priveste tratamentul fiscal al operatiunilor de leasing, Maria Manolescu spune ca in perioada urmatoare va fi introdusa si in Codul fiscal definitia leasingului asa cum apare in standardele contabile internationale, in locul definitiei actuale preluate din legea leasingului si care va fi amendata pentru a se ajunge la o definitie unica, fara posibilitatea de interpretari.



O alta modificare sigura a Codului pentru 2005 priveste trecerea la impunerea annuala a profitului cu plati anticipate, in loc de impunerea trimestriala.



De asemenea, firmele de consultanta insista ca Finantele sa renunte la corelarea deductibilitatii cheltuielilor cu deplasari in interesul serviciului ori cu activitati de marketing, cu obtinerea de profit, considerand-o lipsita de logica fiscala.



Consiliul Investitorilor Straini a propus Ministerului Finantelor ca incepand din 2005 sa treaca la impozitarea la nivel de grup a companiilor legate de o aceeasi firma mama, pe baza unui bilant contabil consolidat.



"Nu suntem pregatiti sa facem acest pas din 2005 pentru ca nu stapanim regulile contabile de consolidare a bilanturilor, insa putem discuta o etapizare astfel incat sa trecem la impozitarea pe grup de la 1 ianuarie 2007", afirma oficialul Finantelor.





Trei cote de impozit in loc de cinci



In locul cotei unice de impozit pe venit, Ministerul Finantelor continua sa evalueze in aceasta perioada costurile bugetare ale reducerii numarului de transe de impozit de la cinci in prezent, la trei incepand din 2005. De asemenea, sunt in discutie variante de reasezare a grupelor de venituri carora le vor fi aplicate noile cote.



Sindicatele pledeaza intens pentru reducerea cotei minime de 18%, insa in conditiile mentinerii cotei maxime la nivelul de 40%. Una din variantele propuse a fost de 14%/25%/40%, care ar presupune insa costuri prea mari pentru buget.



Majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est lucreaza de mai multi ani cu numai trei transe de impozit pe venit, pe langa tarile baltice, Slovacia si Rusia care aplica o cota unica de impozitare a veniturilor indivizilor. In Romania, cotele de impozitare cresc progresiv, in functie de castigurile realizate. Astfel, treptele de impozitare sunt de 18%, 23%, 28%, 34% si 40%.



Potrivit principiului impozitarii progresive, cu cat o persoana castiga mai mult, cu atat plateste mai mult ca proporte din venit.



Pentru contribuabili, principalul dezavantaj al celor cinci transe tine de faptul ca veniturile multora trec numai cu putin intr-o transa taxata cu o cota superioara, mai ales cand au si o alta sursa de venit decat salariul pentru functia de baza. Nivelul ridicat al cotelor de impozit, mai ales cel maxim, de 40%, a impins contribuabilii spre diferite forme de evitare a taxarii, incepand cu inscrierea unor sume minime in cartile de munca.



Experienta tarilor care au trecut la sisteme de impunere a veniturilor cat mai simple si cu cote reduse a aratat ca astfel se reduce evaziunea, iese la lumina o parte din economia subterana si ca urmare se strang mai multi bani la buget din taxe mai mici aplicate unui volum mai mare de venituri, decat din taxe mari aplicate la sume declarate considerabil mai mici. De asemenea, simplificarea si reducerea fiscalitatii face ca oamenii sa devina interesati in primul rand de majorarea propriilor venituri, fara a mai pierde atat timp incercand sa gaseasca diferite variante intortocheate, mai mult sau mai putin legale, de a-si dirija banii prin canale mai putin impozitate. Incercand sa adune prea multi bani de la contribuabili prin schema greoaie a celor cinci trepte de impozitare, actualul sistem nu a reusit decat sa-i faca sa gaseasca alte cai pentru a-si masca veniturile. Aceasta in timp ce tocmai cei cu venituri mari impozitate cu cota maxima de 40% dispun de mijloacele si expertiza pentru a o face (prin firme, investitii, asigurari), iar Fiscul alearga constant cu un pas in urma lor. razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO