Eveniment

Industria auto nu mai asteapta minuni de la „Rabla" pentru persoane fizice, speranta vine de la companii

Industria auto nu mai asteapta minuni de la „Rabla" pentru persoane fizice, speranta vine de la companii
01.09.2009, 19:13 24

Dealerii din piata auto spun ca nu se ateapta la „minuni" in etapa a treia a programului „Rabla" din partea persoanelor fizice, in contextul in care in primele doua faze vanzarile au fost cu mult sub asteptari, dar se asteapta ca Rabla pentru companii sa revigoreze piata.

In etapa a treia a programului pentru stimularea innoirii parcului auto se vor putea achizitiona 28.529 de autoturisme si vehicule comerciale de catre persoane fizice, la care se adauga inca 10.000 destinate companiilor, potrivit Administratiei Fondului pentru Mediu. Acestea vor putea fi achizitionate atat cash, prin credit, dar si prin leasing.

20.000 de masini vor mai fi vandute prin Rabla in 2009

„Cel mai probabil cele 10.000 de masini destinate persoanelor juridice se vor vinde fara probleme, dar in niciun caz nu se vor vinde 28.000 persoanelor fizice. Estimez ca in total se vor vinde in etapa a treia aproximativ 20.000 de masini, dintre care 10.000 companiilor", a subliniat Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.

In acelasi timp, Didier Gerard, seful Citroën Romania, nu se asteapta la o cerere ridicata din partea persoanelor fizice in etapa a treia, deoarece „cine a avut o masina care s-a incadrat in cerintele programului si-a cumparat deja una noua, iar cine mai are nu isi poate permite o masina noua".

In etapa a treia cererea va creste odata cu extinderea la persoane juridice, care isi vor reinnoi flota de masini.

„Speram ca in etapa a treia, odata cu extinderea programului „Rabla" la persoane juridice, vanzarile sa-si revina, in conditiile in care vanzarile de masini catre companii au scazut mai puternic decat cele catre persoane fizice", a subliniat Gerard.

Varsta medie a parcului auto din Romania, de peste 15 ani, comparativ cu media europeana de aproximativ opt-noua ani determina automat casarea prin intermediul programului „Rabla" a masinilor de peste 20 de ani, cele de pana in 20 de ani fiind considerate inca in stare buna pentru a fi conduse pe drumurile publice.

„In Franta sunt casate masini de opt-noua, zece ani, in timp ce in Romania se caseaza masini de 20 de ani sau chiar mai vechi. In Franta sunt foarte multe masini de varsta medie, de 8-10 ani, in timp ce in Romania numarul acestora este scazut", a spus seful Citroën.

„Nu vom vedea minuni in a treia etapa a Rabla"

Asupra pietei auto din a doua parte a anului acesta, cand se estimeaza ca se vor comercializa aproximativ 50.000 - 60.000 de masini, in conditiile in care in prima jumatate a anului s-au vandut 70.000 de autoturisme, extinderea etapei a treia nu va avea un efect semnificativ asupra revenirii pietei auto locale.

„Asupra pietei auto etapa a treia nu va avea o influenta prea mare in a doua jumatate a anului. Cele mai mari asteptari s-au avut in etapa secunda, dar nu s-a intamplat nimic, asadar nu se pot intampla minuni in aceasta toamna, in prag de iarna", a spus Stroe.

Daca in prima etapa a programului „Rabla", incheiata la sfarsitul lui mai, s-au vandut aproape 12.000 de autoturisme, in a doua etapa, care s-a incheiat pe 31 august, s-au comercializat 9.649 de masini, dintre care pana la finele lunii iulie s-au eliberat 5.065 de note de acceptare, in timp ce la nivelul lunii august s-au vandut peste 4.000 de masini. Dacia, care in cea de-a doua etapa beneficia initial de o cota de 2.895 de masini, epuizate inca din primele saptamani, a beneficiat si in a doua etapa de o suplimentare a cotei, cu inca 2.895 de masini, pentru a atinge un volum total de 5.790 de unitati.

Astfel, daca in prima etapa Dacia a detinut 47% din vanzarile prin programul „Rabla", in etapa a doua a vandut 60% din volumul total. In cea de-a treia etapa Automobile Dacia a primit o cota de 3.350 de automobile, din cele 28.529 de masini destinate persoanelor fizice. Pe locul secund in etapa a doua in topul dealerilor se regaseste Renault-Nissan Romania cu 750 de masini vandute, urmat de AutoItalia,importatorul Fiat, cu 279 de unitati, si dealerul Opel si Chevrolet Radacini Motors cu 193 de automobile vandute.

Trendul descendent a pornit inca de la inceputul programului, cele mai multe masini, 5.151 de autoturisme, fiind vandute in primele trei saptamani ale primei etape. La volumul de aproximativ 12.000 de masini in cadrul primei etape s-a ajuns numai dupa ce cota Dacia a fost majorata la 5.693 de masini.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO