Eveniment

Jumatate din parcul auto ar putea fi casat din 2011

11.04.2008, 20:17 14

Mai mult de jumatate dintre masinile care formeaza parcul auto ar putea fi restrase din circulatie incepand cu 2011, in baza unei directive a Comisiei Europene privind scoaterea din uz a autovehiculelor non-euro, discutata de executivul european si care ar urma sa fie aplicata in maximum trei ani.
Premierul Calin Popescu-Tariceanu i-a atentionat pe romani ca trebuie sa se pregateasca pentru politicile europene de restrictionare a traficului pentru autovehicule poluante. Din datele prezentate ieri de premier la audierea publica pe tema taxei de poluare auto, parcul auto al Romaniei este format in proportie de 54% din masini non-euro.
"Este foarte probabil ca la nivelul Uniunii Europene - si este o atentionare pe care o fac tuturor detinatorilor de masini poluante non-euro - de la 1 ianuarie 2011 sa fie adoptata o directiva pentru scoaterea acestor masini din circulatie", a spus Tariceanu.
Din categoria autoturismelor non-euro fac parte, printre altele, Dacia 1310 fabricata pana la 1 ianuarie 1996, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett, Renault 5.
El a mai aratat ca proiectul ordonantei de urgenta privind taxa de poluare auto nu reglementeaza parcul auto existent, dar a amintit de programul guvernamental privind acordarea unei prime pentru casarea masinilor vechi.
Existenta unor reglementari diferite pentru cumparatorii de autovehicule, pe de-o parte, si detinatorii masinilor poluante deja achizitionate a fost reclamata si de unul dintre participantii la audierea publica organizata ieri pe tema taxei de poluare auto.
Acesta a aratat ca a cumparat o masina cu motor Euro 4 pentru care a platit o taxa de 1.800 euro si i-a intrebat pe reprezentantii Executivului de ce vecinul sau, care detine un autoturism Aro, nu este taxat pentru poluare.
Sesizarea a fost notata de premierul Tariceanu, care a afirmat, la finalul audierii, ca ideea sustinuta de acel cetatean i s-a parut "ca trebuie retinuta".
"Avem o problema care nu este de neglijat: proiectul actual nu are o reglementare pentru parcul existent, ci doar pentru ce intra ca vehicule", a aratat premierul.
Guvernul a discutat, la sfarsitul lunii martie, proiectul ordonantei de urgenta prin care este propusa introducerea taxei de poluare auto, care sa inlocuiasca taxa de prima inmatriculare aflata in vigoare.
Taxa de poluare auto este calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe.
Dupa noua grila, aplicabila de la 1 iulie, taxa creste pentru masinile noi vandute in Romania, in timp ce valorile scad la jumatate pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pana in 2.000 de centimentri cubi, taxa ramanand totusi mai mare pentru automobilele vechi de import.
Statul va restitui diferenta de taxa auto rezultata din suma platita potrivit reglementarilor din Codul Fiscal si noua taxa de poluare auto.
Proiectul a fost supus unei audieri publice inainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonante de urgenta, dezbatere in care fiecare cetatean interesat a avut posibilitatea sa isi exprime punctul de vedere.
Opiniile si concluziile rezultate din aceasta dezbatere vor fi inainte Guvernului sub forma de recomandari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO