Eveniment

Microintreprinderile asteapta norme la Codul fiscal

08.11.2006, 18:17 21

Cu mai putin de doua luni inainte de inceperea anului fiscal 2007 Ministerul Finantelor inca nu a finalizat normele metodologice privind aplicarea Codului fiscal valabil de la 1 ianuarie, conform modificarilor aprobate in vara de Parlament.
Unul dintre aspectele care asteapta clarificari tine de redefinirea microintreprinderilor, respectiv a persoanelor juridice care vor beneficia anul viitor de plata unui impozit de numai 2% din veniturile totale.
Astfel, potrivit textului din Codul fiscal, dintre microintreprinderile care activeaza in prezent, de la 1 ianuarie 2007 vor fi acceptate in aceasta categorie numai cele ale caror venituri din consultanta si management vor fi mai mici de jumatate din veniturile totale anuale realizate pana la 31 decembrie 2006.
Celelalte, respectiv microintreprinderile care presteaza mai ales servicii de consultanta si management, ar urma sa piarda statutul de microintreprindere si sa fie taxate cu 16% pe profitul realizat in cursul unui an fiscal. Ramane ca normele metodologice sa precizeze modalitatea in care Fiscul va verifica respectarea noii definitii de catre contribuabilii care se vor declara microintreprindere si in 2007.
Fiscul ar urma sa faca analiza respectarii definitiei in 2008 pentru anul 2007.
Statutul preferential poate fi pierdut si in cazul in care o microintreprindere realizeaza in cursul unui an venituri mai mari de 100.000 de euro, situatie in care firma respectiva va fi obligata sa plateasca impozit pe profit. Calculul si plata impozitului pe profit vor fi efectuate incepand cu trimestrul in care a fost depasita limita, fara a se datora majorari de intarziere. La deteminarea impozitului pe profit datorat, firma va scadea platile deja facute cu titlu de impozit pe venitul microintreprinderii.
Conform proiectului de norme, la determinarea impozitului pe profit vor fi luate in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Firma in cauza va fi obligata sa informeze Fiscul cu privire la modificarea tipului de impozit datorat prin depunerea unei "declaratii de mentiuni".
Proiectul de norme include si o serie de precizari privind deducerile acceptate la calculul impozitului pe venitul salarial.
Astfel, contributiile la fondurile de pensii facultative vor fi acceptate la deducere pentru calculul lunar al impozitului pe venitul din salarii, pana in momentul in care suma acestora depaseste echivalentul in lei a 200 de euro in cursul unui an. Incadrarea in plafonul respectiv cade in sarcina angajatorului.
In acelasi timp, primele de asigurare voluntara de sanatate nu vor fi admise la deducere din venitul salarial impozabil.
Pe de alta parte, angajatorul poate deduce la calculul impozitului pe profit cheltuielile facute in numele unui salariat la schemele facultative de pensii in limita echivalentului in lei a 200 de euro.
De asemenea, sunt deductibile la angajator cheltuielile cu primele de asigurare voluntara de sanatate efectuate de angajator potrivit Legii privind reforma in domeniul sanatatii nr. 95/2006, cu modificarile ulterioare.
In privinta impozitului pe venitul din dobanzi, normele precizeaza ca incepand cu 1 ianuarie 2007, nu vor fi taxate veniturile din dobanzi la depozitele la vedere, respectiv la conturile curente, indiferent de nivelurile acestora.
De asemenea, vor fi in continuare neimpozitate veniturile din dobanzi aferente titlurilor de stat si obligatiunilor municipale. In cazul veniturilor sub forma de dobanzi aferente depozitelor la termen sau instrumentelor de economisire, impozitul este de 16%.
Potrivit proiectului de norme, impozitul pe veniturile sub forma de dividende, distribuite incepand cu anul fiscal 2006, va fi retinut prin aplicarea cotei de 16%. Obligatia calcularii si retinerii impozitului revine platitorului, iar termenul de virare catre Fisc este pana pe 25 inclusiv ale lunii urmatoare celei in care este facuta plata.
Referitor la impozitarea castigurilor din tranzactiile cu actiuni, proiectul de norme metodologice prevede ca pentru determinarea perioadei de detinere a titlurilor, brokerii trebuie sa inregistreze la fiecare operatiune de cumparare data intrarii titlurilor in portofoliul unui client si data la care efectueaza tranzactii cu titlurile respective.
Incepand cu 1 ianuarie 2007, pentru titlurile vandute intr-o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii, castigul net anual al unui contribuabil va fi taxat cu 16%, respectiv cu 1% in cazul tititlurilor vandute dupa o perioada mai mare de 365 de zile de la cumparare.

Istoria microintreprinderilor
Incepand din 2003, cand Fiscul a introdus regimul de impozitare redusa pentru microintreprinderi, pe piata au aparut zeci de mii de astfel de firme, in conditiile in care au fost privite drept o solutie de evitare a contributiilor de securitate sociala foarte ridicate, care inca umfla costurile cu forta de munca. De-a lungul timpului, Ministerul Finantelor a avut cateva tentative de a identifica microintreprinderile infiintate pentru plata salariilor, respectiv care aveau intrari de venituri de la o singura sursa, insa fara vreun rezultat. De asemenea, a vehiculat teoria conform careia Comisia Europeana nu accepta un astfel de regim preferential, astfel ca statutul de microintreprindere ar fi urmat sa dispara odata cu aderarea la UE la 1 ianuarie 2007. In cele din urma s-a dovedit ca nu exista o astfel de conditionalitate, asa ca Ministerul Finantelor a continuat sa stabileasca impozite reduse pentru microintreprinderi. Modificarea fundamentala tine de definirea microintreprinderilor, insa ramane de vazut in ce masura Fiscul va fi capabil sa verifice in cazul unui numar atat de mare de contribuabili daca veniturile din servicii de consultanta si management depasesc sau nu 50% din veniturile totale anuale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO