Eveniment

Nabucco: Noi nu accelerăm spectaculos, dar este singurul mod în care se pot face proiecte de acest tip

Nabucco: Noi nu accelerăm spectaculos, dar este singurul mod în care se pot face proiecte de acest tip

Autor: Roxana Petrescu

25.10.2010, 23:58 37

Reprezentanţii Nabucco spun însă că proiectele de acest tip sefac cu paşi mărunţi şi constanţi şi sunt siguri de faptul că înanul 2012 vor începe construcţiile.

"Nu ne dezvoltăm în salturi mari, ci cu paşi mărunţi şiconstanţi. Noi nu accelerăm spectaculos, dar aceste esta modulrealist în care se pot face proiecte de o asemenea anvergură",spune Christian Dolezal, purtătorul de cuvânt al proiectuluiNabucco.

Acţionarii Nabucco sunt companiile Transgaz (România), OMV(Austria), RWE (Germania), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria) şiBotas (Turcia). Capacitatea maximă a conductei va fi de 31 demiliarde de metri cubi şi va costa circa 8 miliarde de euro,conducta urmând să aibă o lungime de circa 3.800 de kilometri.

Mai mult decât un plan

Astfel, în timp ce proiectul Nabucco părea că bate pasul pe loc,South Stream atrăgea atenţia mai ales prin strategia gândită deruşi: aceea de a aduce în acest gazoduct mai toate ţările care facparte şi din Nabucco.

Spre exemplu, în urmă cu două săptămâni, o delegaţie a Gazprom,condusă de preşedintele grupului Alexey Miller, a venit laBucureşti pentru a semna un memorandum de colaborare cu Româniaprivind elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru o posibilătrecere a South Stream pe plan local. Imediat după această vizită,Miller a mers în Bulgaria, unde a semnat o serie de acoduriimportante pentru South Stream.

Deşi impresia lăsată a fost aceea că Rusia s-a folosit deRomânia pentru a le forţa mâna bulgarilor, în realitate SouthStream este deocamdată un proiect fără studiu de fezabilitateterminat, fără surse de finanţare, fără un acord interguvernamentalşi mai ales fără o rută exactă.

"Unul dintre cei mai importanţi paşi pe care i-am făcut anulacesta a fost finalizarea acordului interguvernamental. Turcia aimplementat pentru prima dată legislaţia europeană în domeniu, ceeace este un pas foarte important", a mai precizat Dolenzal. Până laaceastă etapă însă, proiectul Nabucco se bazează pe un studiu defezabilitate terminat, pe studii de piaţă finalizate, dar şi penegocieri deja începute cu instituţiile financiare. Mai mult, separe că la începutul anului viitor, unul dintre paşii vitali, celal semnării contractelor cu furnizorii de gaze, s-ar puteaconcretiza astfel încât construcţiile să înceapă în 2012.

"Ştim că Nabucco are nevoie de gaze şi acestea există. Chiaravem mai mult gaz decât avem nevoie", mai spune Dolezal, precizândcă gazele pentru Nabucco urmează să fie aduse din Turkmenistan,Azerbaidjan şi Irak, Iranul fiind exclus deocamdată de pe listaposibililor furnizori.

Potrivit celor mai recente declaraţii ale reprezentanţilorNabucco, perimetrul offshore Shah Deniz din Baku (Azerbaidjan) vaproduce circa 16 miliarde de metri cubi de gaz anual, dintre careîntre 8 şi 10 miliarde de metri cubi de gaze vor veni pentruproiect. Totodată, acţionarii OMV şi MOL au acţiuni într-un mareperimetru de producţie din Irak, de unde s-ar putea exporta circa10 miliarde de metri cubi pe an către Europa. RWE a cumpărat larândul lui acţiuni

într-un perimetru de gaze din Turkmenistan care de asemenea arputea alimenta gazoductul Nabucco. "Este posibil ca la începutulanului 2011 să vedem deja primele contracte semnate", a mai spusreprezentantul Nabucco.

OMV: Aşteptăm rezultate în câteva luni

La rândul său, şeful OMV, Wolfgang Ruttenstorfer, a declarat căgrupul pe care îl conduce este deja în negocieri cu Azerbaidjanul,fără a da detalii suplimentare.

"În următoarele câteva luni am putea ajunge la un rezultat", aprecizat Ruttenstorfer.

În ceea ce priveşte atragerea celor 8 miliarde de euro, Dolezalspune că 70% din această sumă va veni de la bănci, restul banilorurmând să fie atraşi de acţionari. Deocamdată proiectul a primit ofinanaţare europeană de 200 de milioane de euro din partea UniuneiiEuropene şi spune că va face lobby pentru a atrage şi alţibani.

Dacă se face Nabucco, AGRI pică

Deşi mai toate proiectele care-şi propun să diversifice surselede alimentare cu gaze sau care aduc rute noi de transport spun cănu sunt în concurenţă, unii analişti din piaţă sunt de altăpărere.

"Credem că toate proiectele gândite să alimenteze Europa prinregiunea de sud-est sunt legate unul de altul. La acest moment suntproiecte separate, dar decizia finală de a investi într-una dinaceste rute de alimentare ar putea să aibă un impact asupracelorlalte", crede Thomas Ungar, analist pe sectorul de petrol şigaze din cadrul grupului financiar Erste Bank.

Mai mult, dacă Nabucco se va face, şansele ca şi AGRI să fie dusla capăt slăbesc considerabil.

"În scenariul nostru, în care atât South Stream, cât şi Nabuccovor fi construite, ne îndoim că este necesar ca AGRI să mai fieconstruit în contextul în care Nabucco va alimenta România şiEuropa cu gaze caspice şi din Orientul Mijlociu. Acestea suntproiecte care intră în concurenţă. Întrebarea este dacă este ocerere de gaze suficientă în Europa pentru ambele proiecte şi dacăAzerbaidjanul poate alimenta în acelaşi timp şi AGRI şi Nabucco.Deci, în opinia noastră dacă Nabucco se face, ne îndoim că se vamai investi şi în AGRI. Însă, dacă ambele proiecte sunt considerateviabile, va depinde de Azerbaidjan cui îi va da câştig de cauză", aconchis Ungar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO