Eveniment

Noi manageri „privaţi“ la Transporturi, noi semne de întrebare: Unul dintre managerii propuşi pentru funcţia de CEO la o companie de la Transporturi e şeful PSD Constanţa, iar altul a fost consilier

Noi manageri „privaţi“ la Transporturi, noi semne de întrebare: Unul dintre managerii propuşi pentru funcţia de CEO la o companie de la Transporturi e şeful PSD Constanţa, iar altul a fost consilier

Autor: Adelina Mihai

25.10.2012, 00:06 2260

Doi dintre managerii "privaţi" propuşi în această săptămână la conducerea a două companii aflate în subordinea Ministerului Transporturilor au funcţii politice, deşi unul dintre obiectivele proiectului "CEO privat la stat" era tocmai depolitizarea companiilor de stat.

Profesorul universitar Lucian Băluţ, care este şi şeful organizaţiei PSD Constanţa, a fost propus pentru funcţia de CEO al Administraţiei Porturilor Maritime. De asemenea, Daniel Georgescu, un consilier local care a fost deja numit director general al companiei de stat Administraţia Canalelor Navigabile în luna iunie prin ordin de ministru, este un alt candidat recomandat pentru po­ziţia de CEO "privat", în cadrul aceleiaşi companii.
Ambii au fost propuşi de către consorţiul menit să aducă manageri cu experienţă în privat la conducerea acestor companii, format din consultanţii de la PwC, head-hunterul George Butunoiu şi avocaţii de la David&Baias, care primesc 200.000 de euro în urma acestui contract semnat cu ministerul.
Noile numiri vin în contextul în care şi în consiliul de administraţie format din manageri din privat de la Tarom s-au "strecurat" un consilier de ministru şi un fost ministru al mediului de afaceri.

Chiar dacă una din raţiunile insta­lării unor manageri profesionişti în companii de stat era deconectarea acestora de la reţelele de influenţă politică, tocmai recrutorii privaţi vin cu propuneri de candidaţi care chiar au funcţii politice relevante.

Spre exemplu, CEO al Admi­nis­traţiei Porturilor Maritime, o companie cu afaceri de 52 milioane de euro şi profit de 5,8 mil. euro în 2010, a fost propus Lucian Băluţ, profesor la Universitatea Maritimă din Constanţa şi preşedintele organizaţiei municipale PSD Constanţa. Ce îl recomandă pe profesorul Băluţ, doctor în inginerie electronică, pentru funcţia de CEO sau administrator al acestei companii?

"Am o experienţă de 32 de ani în domeniul maritim, iar toţi cei care lucrează în prezent în companiile din acest domeniu din Constanţa mi-au fost studenţi. Este adevărat, nu am expe­rienţă în conducerea companiilor private, însă am condus universitatea ca pe o companie privată", explică profesorul Băluţ, 60 de ani, care spune că şi lucrările ştiinţifice publicate de acesta, dar şi activitatea sa din Parlament, unde a făcut parte din comisia economică, au fost puncte forte în CV pentru obţinerea acestei poziţii.

"Am fost propus să fiu membru în CA şi, din câte am înţeles, şi CEO al companiei de către consultanţii de la PwC, cărora le-am trimis CV-ul şi care m-au chemat la interviu. Ştiu că este o problemă pentru că sunt şi preşedintele PSD din Con­stan­ţa, dar colegii mei (din PSD - n. red.) nici nu au ştiut că mi-am depus CV-ul. De când am intrat în politică, am refuzat orice numire în funcţie şi am renunţat la orice fel de afaceri, pentru că nu mi s-a părut corect", mai spune profesorul Băluţ.

Atât la Compania Naţională "Administraţia Porturilor Maritime", cât şi la Tarom, recrutorii au adus în consiliie de administraţie şi câte un bancher cu expertiză în zona finanţărilor corporate, res­pectiv Răzvan Bădăli­ces­cu şi Dan Pascariu. Chiar dacă niciunul nu are neapărat experienţă în domeniul transportului ma­ri­tim sau aerian, pre­zenţa lor ar fi justificată de faptul că pentru orice companie mare, finanţarea este o zonă critică, iar un bancher poate veni cu o perspectivă avizată care să ajute companiile respective să-şi optimizeze costurile.

Răzvan Bădălicescu a lucrat 15 ani în cadrul băncii americane Citibank, unde ultima poziţie a fost cea de vicepreşedinte executiv responsabil cu divizia de corporate a băncii şi care a părăsit la începutul anului banca pentru o poziţie în cadrul operatorului telecom RCS&RDS, de unde a plecat după doar câteva luni. Dan Pascariu, preşedintele CA al Tarom, este totodată preşedintele Consiliului de Supraveghere al UniCredit Ţiriac Bank.

Un alt membru în CA-ul Admi­nistraţiei Porturilor Maritime este Viorel Panait, preşedintele şi directorul ge­neral al operatorului portuar Comvex Constanţa, care a avut afaceri de 15 milioane de euro şi profit de 1,5 milioane de euro anul trecut. Şi Valeriu Ionescu, managing partner al compa­niei de consultanţă Valeriu Ionescu & Asociaţii, un executiv cu experienţă în domenii precum investment banking (FIN Consultanta Asociaţi) sau private equity (AIG New Europe Fund I) şi care a fondat o companie de televiziune prin satelit (Focus SAT) pe care a vândut-o către UPC, este membru al acestui consiliu de administraţie. De ase­me­nea, avocata Flavia Teodosiu Atanasiu, care are un cabinet individual de avocatură în Bucureşti, a primit un loc în CA-ul companiei.

La Administraţia Canalelor Navigabile noul CEO a avut rezultate "record" în două luni

În cazul Companiei Naţionale "Administraţia Canalelor Navigabile", pentru poziţia de CEO a fost propus chiar actualul director general al com­paniei de stat, Daniel Georgescu, un fost consilier local, care a primit această funcţie în luna iunie (la o lună după instalarea Guvernului Ponta) printr-un ordin de ministru. Ce îl recomandă pentru menţinerea acestei poziţii şi de ce a fost primul candidat recomandat, după cum susţine, pe lista scurtă a consultanţilor?

"Am lucrat în acest domeniu timp de nouă ani (ca personal navigant în cadrul Petromin SA - n. red.), după care am plecat în mediul privat, iar acum m-am întors la «prima dra­goste»", spune Daniel Georgescu, 42 de ani, care spune că a avut 3 interviuri cu repre­zentanţii consorţiului PwC - Butunoiu - David & Baias pentru a fi evaluat şi de către aceştia.

El spune că principalele probleme ale companiei pe care o con­du­ce sunt legate de nevoia de retehno­lo­gizare a canalului (care nu s-a făcut de prin anii '70 -'80), dar şi salariile mici ale angajaţilor în raport cu cele ale salariaţilor din alte companii din subordinea Trans­porturilor.

"Am venit la conducerea compa­niei de stat cu dorinţa de a implementa aspectele democratice din privat. Cifrele vorbesc de la sine: în iulie şi august, cele două luni în care am condus compania, am avut cel mai mare trafic pe Canalul Dunăre - Marea Neagră", spune Georgescu. Printre ceilalţi administratori selectaţi să facă parte din CA-ul acestei com­panii se mai află Cornel Panait (prorector pentru dezvoltare institu­ţională şi relaţii internaţionale la Universitatea Maritimă Constanţa), Mihai Darie (fost CFO la Fondul Proprietatea, partener la compania de consultanţă Eqvon Finance), Mugur Popescu (di­rec­tor general adjunct la Aviva Pensii), Alexandru Frangulea (şef departament reţea corporate sec­tor public la BCR) şi Radu Mircea Aurelian Trifa (Trifa Aurelian Mircea Radu PFA, fost director de fond de investiţii).

Prima numire de manageri "privaţi" a fost în cadrul operatorului aerian de stat Tarom, care îi are în rândul membrilor CA pe Valentin Macec, fost consilier al ministrului transporturilor, şi pe Lucian Isar, fost ministru al mediului de afaceri (ambii în Guvernul Ponta).

Şi în cazul Tarom, şi în cazul celor mai recente companii care au manage­ment privat - Administraţia Porturilor Maritime şi Administraţia Canalelor Navigabile - nu s-a luat în considerare prevederea prin care toţi managerii "privaţi" din CA-urile companiilor de stat să aibă experienţă în domeniul de activitate al companiilor.

În articolul 28 din Ordonanţa 109/2011, legea care stă la baza procedurii de introducere a ma­nage­mentului privat la companiile de stat, este specificat clar că în cazul între­prinderilor publice-societăţi comerciale "consiliul de administraţie este format din 5-9 membri, persoane fizice sau juridice, cu experienţă în activitatea de administrare/management a/al unor întreprinderi pu­blice profitabile sau a/al unor societăţi comerciale profitabile din domeniul de activitate al întreprinderii publice".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO