Eveniment

Piata aeriana zboara mai incet la sase luni

Piata aeriana zboara mai incet la sase luni
22.07.2008, 19:26 16

Acest ritm este sub evolutia ultimilor ani, de peste 20%, insa cu toate acestea, Romania ramane una dintre cele mai dinamice piete aeriene din Europa.
"Daca se va mentine acelasi ritm de crestere, se va ajunge la o valoare de 400 de milioane de euro pana la sfarsitul anului", a spus Anca Apahidean, country manager al Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA) pe Romania si Moldova.
IATA contorizeaza vanzarile companiilor aeriene traditionale prin sistemul BSP (Billing Settlement Plan), prin care se realizeaza peste 80% din totalul rulajului. Potrivit estimarilor ZF, numarul de pasageri transportati in si dinspre Romania de liniile traditionale este peste patru milioane de persoane, avand in vedere traficul anuntat de principalele companii, precum TAROM, Lufthansa, Air France-KLM sau Malev.
Cresterea impresionanta a pretului barilului de petrol, la peste 140 de dolari, a afectat operatorii aerieni care si-au ajustat rutele si au renuntat la operarea pe anumite piete mai putin profitabile. In Romania, Delta Air Lines este singura companie care si-a anuntat iesirea de pe piata. De celalalta parte, operatori precum Lufthansa, British Airways, Austrian Airlines sau Malev si-au marit in acest an frecventele sau au introdus zboruri noi, mizand pe ritmul de crestere al pietei.
In ultimii ani, piata din Romania a devenit pentru acesti operatori una dintre cele mai importante din Europa Centrala si de Est, fiind depasita cel mai adesea de tari precum Polonia sau Ungaria.
La nivel european, operatorii de linie regulata au inregistrat o crestere de numai 3,6% a traficului in primele cinci luni ale anului, comparativ cu aceeasi perioada din 2007.
In sistemul BSP au mai intrat in acest an noi linii aerine precum Hainan Airways, Adria, SAS, KD Avia, Royal Jordanian, Malaysian Airlines sau IcelandAir, ceea ce arata ca potentialul pietei este in continuare ridicat.
La nivel international, cresterea pretului barilului de petrol, care este de patru ori mai mare fata de 2003, se poate traduce in pierderi de sase miliarde de dolari la nivelul intregii industrii, potrivit oficialilor IATA. Astfel, companiile aeriene achizitioneaza aeronave care sa consume mai putin pentru a-si reduce costurile. Totodata, trecerea la bilete electronice, proces care a fost finalizat in luna mai a acestui an si care a redus costurile cu trei miliarde de dolari la nivelul pietei aeriene mondiale.
In acelasi timp, nici companiile low-cost prezente pe piata locala nu si-au bugetat pentru 2008 aceleasi cresteri inregistrate anul trecut. Operatorii low-cost au transportat anul trecut circa 1,8 milioane de pasageri in si dinspre Romania, liderul pietei fiind compania autohtona Blue Air. Astfel, in timp ce Blue Air si-a dublat traficul si afacerile in ultimii ani ajungand in 2007 la circa 900.000 de persoane transportate, a prevazut pentru anul in curs o crestere de doar 30%.
In acelasi timp MyAir, care a transportat anul trecut 420.000 de pasageri in si dinspre Romania, fata de un trafic de 220.000 de pasageri in 2006, a raportat pentru primul semestru o crestere de 20%.
O prezenta importanta pe piata locala are si compania ungara Wizz Air, care vizeaza pentru acest an un trafic de un milion de pasageri, dublu fata de 2007.
Anul trecut concurenta pe piata low-cost locala s-a intensificat, prin intrarea a noi jucatori precum Germanwings sau easyJet. Si liderul low-cost european Ryanair a incercat sa intre pe piata in aprilie cand a lansat cursele pe ruta Arad - Bergamo.
Cu toate acestea, in urma unor neintelegeri cu autoritatile locale din Arad, compania a decis ca de la sfarsitul acestei luni sa anuleze toate cursele operate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO