Premierul Victor Ponta a spus marţi seară, într-o emisiune televizată a RTV, că hotărârea de guvern privind aprobarea privatizării CFR Marfă se va publica probabil miercuri (ieri- n.red.) în Monitorul Oficial, iar termenul de finalizare a procesului de privatizare este de 60 de zile de la publicarea hotărârii. Guvernul a aprobat hotărârea în şedinţa din 24 iulie.
Ieri, până la închiderea ediţiei, nu a fost publicată această hotărâre de guvern în Monitorul Oficial, iar cel mai probabil nu va fi publicată în această săptămână, bugetarii având astăzi şi mâine zile libere.
GFR, parte a grupului Grampet, a fost declarat la 20 iunie câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 mil. euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu. Guvernul a aprobat contractul cu GFR în 24 iulie, urmând ca întregul proces să fie finalizat în 60 de zile, dar a susţinut că tranzacţia trebuie aprobată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT). Preşedinţia a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitaţiei. Potrivit Executivului, neformularea unei poziţii a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării.
Gruia Stoica, patronul Grampet Group, a declarat la finele săptămânii trecute pentru Gândul că are „o parte” din cele 202 milioane de euro pe care GFR trebuie să îi achite pentru pachetul de 51% din CFR Marfă. Pentru restul, spune el, grupul se comportă ca „orice societate serioasă din lume, care nu stă pe teancuri de bancnote cash şi care implică instituţiile financiare atunci când face o achiziţie de anvergură”, adăugând că negociază cu partenerii de pe marile pieţe de capital din lume modul de finanţare pentru CFR Marfă.
Miercuri a fost publicată pe site-ul Preşedinţiei, la secţiunea Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) - hotărâri emise de Consiliu, hotărârea Consiliului din 5 februarie privind avizarea privatizării CFR Marfă, în document afirmându-se că „modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României“.
Potrivit hotărârii menţionate, CSAT avizează proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă şi a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.
În articolul 2 al hotărârii se arată că „modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României“.
Hotărârea CSAT mai cuprinde şi solicitarea către Ministerul Transporturilor de a include în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancţiunea rezoluţiunii contractului şi plata unor daune interese, să menţină obiectul de activitate al CFR Marfă şi să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existenţă, a obligaţiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislaţiei în vigoare, protocoalelor şi acordurilor naţionale şi internaţionale.
Aceste obligaţii menţionate în hotărâre sunt nevoile de apărare a ţării, transportul trupelor şi materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamităţi naturale, situaţii de criză şi de război sau alte situaţii deosebite, angajamentele asumate de România prin Tratatul NATO şi convenţiile încheiate cu SUA.
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 15.08.2013.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels