Eveniment

Premierul spune că e gata să semneze decizia de privatizare a CFR Marfă şi să o trimită la Monitorul Oficial spre publicare

Premierul spune că e gata să semneze decizia de...

Autor: Ovidiu Bărbulescu

14.08.2013, 22:16 230

Premierul Victor Ponta a spus marţi sea­ră, într-o emisiune televizată a RTV,  că hotă­rârea de guvern privind aprobarea pri­va­tizării CFR Marfă se va publica probabil miercuri (ieri- n.red.) în Monitorul Oficial, iar termenul de finalizare a procesului de privatizare este de 60 de zile de la publicarea hotărârii. Guvernul a aprobat hotărârea în şedinţa din 24 iulie.

Ieri, până la închiderea ediţiei, nu a fost publicată această hotărâre de guvern în Monitorul Oficial, iar cel mai probabil nu va fi publicată în această săptămână, bugetarii având astăzi şi mâine zile libere.

GFR, parte a grupului Grampet, a fost declarat la 20 iunie câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 mil. euro pentru pachetul de 51% din ac­ţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 mi­lioa­ne lei plus 1,5 milioane euro investiţii de me­diu. Guvernul a aprobat contractul cu GFR în 24 iulie, urmând ca întregul proces să fie finalizat în 60 de zile, dar a susţinut că tran­zacţia trebuie aprobată de Consiliul Su­prem de Apărare a Ţării (CSAT). Preşe­din­ţia a comunicat că CSAT nu a avizat nici­oda­tă un contract de privatizare după înche­ie­rea licitaţiei. Potrivit Executivului, nefor­mu­­larea unei poziţii a CSAT în cazul con­trac­tului se va finaliza prin blocarea privatizării.

Gruia Stoica, patronul Grampet Group, a declarat la finele săptămânii trecute pentru Gândul  că are „o parte” din cele 202 mi­lioane de euro pe care GFR trebuie să îi achi­te pentru pachetul de 51% din CFR Marfă. Pentru restul, spune el, grupul se com­portă ca „orice societate serioasă din lume, care nu stă pe teancuri de banc­no­te cash şi care implică instituţiile financiare atunci când face o achiziţie de anvergură”, adăugând că negociază cu partenerii de pe ma­rile pieţe de capital din lume modul de finanţare pentru CFR Marfă.

Miercuri a fost publicată pe site-ul Preşedinţiei, la secţiunea Consiliul Suprem de Apărare a Ţării  (CSAT) - hotărâri emi­se de Consiliu, hotărârea Consiliului din 5 fe­bru­a­rie privind avizarea privati­ză­rii  CFR Mar­fă, în document afirmându-se că „mo­dali­tatea concretă şi procedura de priva­tiza­re se află în responsabilitatea Minis­terului Transporturilor şi a Guver­nului României“.

Potrivit hotărârii menţionate, CSAT avizează proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă şi a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.

În articolul 2 al hotărârii se arată că „modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României“.

Hotărârea CSAT mai cuprinde şi solici­ta­rea către Ministerul Transporturilor de a in­clude în contractul de privatizare clau­ze po­trivit cărora cumpărătorul se obli­gă, sub sanc­ţiunea rezoluţiunii contractului şi plata unor daune interese, să menţină obiectul de ac­ti­vi­tate al CFR Marfă şi să întreprindă toate mă­surile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existenţă, a obligaţiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislaţiei în vigoare, protocoalelor şi acordurilor naţionale şi internaţionale.

Aceste obligaţii menţionate în hotărâre sunt nevoile de apărare a ţării, transportul tru­­pe­lor şi materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamităţi naturale, si­­tuaţii de criză şi de război sau alte situaţii de­o­sebite, angajamentele asumate de România prin Tratatul NATO şi conven­ţiile încheiate cu SUA.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 15.08.2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO