Piaţa automobilelor din România a crescut cu 7,4%, în 2018, la peste 8,2 milioane vehicule, dar infrastructura rutieră nu poate ţine pasul cu această creştere, într-un studiul „Digital Auto Report“ al companiei de consultanţă şi audit PricewaterhouseCoopers (PwC).
„Bucureştiul, cu circa 1,4 milioane de autoturisme înmatriculate oficial, la care se adaugă cele în tranzit, este de mulţi ani în topul celor mai congestionate oraşe din Europa, iar nivelul particulelor în suspensie din aer este dublu faţă de cel maxim recomandat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. În acest context, sunt necesare soluţii noi de transport, o variantă fiind modelele de proprietate alternative, precum abonamentul, închirierea, car sharing, ride-hailing, ridesharing şi micro-mobility“, a declarat Daniel Anghel, partener şi liderul serviciilor fiscale şi juridice al PwC România.
Parcul auto al Europei va creşte cu circa 1,4% până în 2025, la 273 milioane de euro, de la 269 milioane de automobile în 2020. După această creştere, piaţa automobilelor va înregistra o scădere de 5,4% până în anul 2030, ca o urmare a dezvoltării platformelor de ridesharing.
În studiul PwC, Germania apare ca având o pondere mai scăzută a persoanelor care deţin o maşină. Ponderea proprietarilor de maşini germani a scăzut de la 43%, în 2010, la 36%, în 2018. În schimb platformele de mobilitate şi firmele de închirieri au crescut de la 57% la 64%.
Un procent de 74% dintre consumatorii europeni vor opta pentru cel mai convenabil mod de a călători, iar 28% dintre proprietarii europeni de maşini sunt de părere că pot câştiga bani din platformele de ridesharing.
„În Europa, estimările arată că segmentul modelelor alternative de proprietate va creşte de la o valoare de 33 miliarde de dolari în 2018, la 191 miliarde dolari în 2025 şi 393 miliarde de dolari în 2030. La nivel global, modelele alternative de mobilitate vor ajunge să reprezinte între 17 şi 28% din transportul cu vehicule la nivel global până în 2030“, mai notează autorii studiului.
Raportul mai arată că viitorul industriei auto va fi caracterizat de conectivitate, adică numărul autovehiculelor conectate la internet 4G şi 5G va creşte. Motoarele electrice şi funcţiile automate vor creşte cu 20-40% costul producătorilor auto cu materiile prime până în anul 2030.
Astfel, modelele de afaceri ale producătorilor auto şi a furnizorilor lor vor înregistra o schimbare, ceea ce înseamnă că vor depune eforturi semnificative pentru reducerea costurilor tehnologice în următorii 10 ani.