Eveniment

PwC: Retaileri, mergeti in Romania

12.10.2005, 19:57 21

Romania se afla printre cele sapte tari care ofera puternice oportunitati de investitii pentru retaileri si companiile din domeniul bunurilor de larg consum, reiese dintr-un studiu realizat de firma de consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC).

Romania este pentru prima data inclusa intre tarile care ofera cele mai bune oportunitati de investitii, portivit studiului PwC, celelalte tari fiind Bulgaria, China, India, Rusia, Turcia si Vietnam.

Chiar daca din punct de vedere macroeconomic Romania este mai putin dezvoltata decat Polonia, Ungaria sau Cehia, specialistii PwC apreciaza ca oportunitatile oferite de piata romaneasca sunt cu mult peste cele din aceste tari, unde piata de retail este mult mai matura.

Astfel, nivelul vanzarilor de retail pe cap de locuitor in Romania este de 630 de dolari, de peste trei ori mai putin decat cele 2.000 de dolari in Ungaria, Cehia sau Polonia.

De aici rezulta insa potentialul pietei romanesti, apreciaza PwC, avand in vedere cresterea economica medie preconizata la 4-5% pentru urmatorii ani.

Piata de retail si cea de bunuri de larg consum din Romania sunt in crestere, in timp ce contrangerile si riscurile de pe piata sunt clasificate drept nesemnificative, afirma studiul citat.



Hyper, super si discount

La sfarsitul anului trecut in Romania erau operationale cinci hypermarketuri, 80 de supermarketuri si 30 de magazine de tip discount (cu preturi reduse).

Printre cei mai importanti jucatori de pe piata erau anul trecut grupul francez Carrefour, cu patru hypermarketuri si cu vanzari de 222 milioane de euro, cel german Rewe cu 15 supermarketuri Billa si patru magazine XXL Mega Discount, dar si magazine Selgros Cash & Carry. Primul jucator intrat oficial pe piata locala, grupul german Metro, trecuse anul trecut prin divizia sa de magazine cash & carry de afaceri de un miliard de euro.

Metro mai detine si sapte magazine de bricolaj Praktiker, care au inregistrat anul trecut vanzari de peste 60 milioane de euro.

Alti retaileri importanti pe piata locala au fost anul trecut grupul Altex, cel mai mare jucator din domeniul retelelor de magazine de electronice si electrocasnice (cu peste 110 unitati), dar si Nova Group, detinatorul magazinului Unirea si Anchor Group, compania care opereaza doua centre comerciale de tip mall in Bucuresti.



Cine vine

Raportul PwC a fost deja anticipat de o parte dintre jucatorii importanti din domeniul retailului. Numai in acest an au intrat sau urmeaza sa intre pe piata germanii de la Rewe cu magazinele Penny Markt, cei de la Tengelmann cu reteaua Plus, iar grupul Schwarz cu hypermarketurile Kaufland.

"Provocarile pentru retailerii internationali sunt capacitatea de adaptare la schimbarile consumatorilor si capacitatea de a identifica formatul care se potriveste fiecarei zone", apreciaza reprezentantii PwC.

Principalele motoare pentru cresterea consumului vor fi in aceste conditii cresterea salariului mediu, reducerea fiscalitatii si cresterea creditului de consum.

Acestea i-ar putea determina pe retailerii confruntati cu un grad de saturare ridicat pe pietele mature sa ia in calcul pietele cu crestere rapida a consumului, precum Romania.

"In consecinta, activitatea de fuziuni si achizitii se va amplifica in perioada urmatoare, iar multe multinationale vor intra pe piata romaneasca in urmatorii ani", precizeaza studiul PwC.

In aceste conditii, segmentul hypermarketurilor si al supermarketurilor vor inregistra o accelerare a cresterii, mai ales in afara Bucurestiului. Numai in acest an a fost deschis un hypermarket Cora la Bucuresti si urmeaza sa fie deschis inca un Carrefour la Ploiesti.

In acelasi timp, francezii de la Carrefour vor incepe constructia a trei alte magazine in provincie, Cora va deschide un alt magazin la Cluj. In paralel, alti jucatori precum Real sau Auchan si-ar putea face de anul viitor intrarea oficiala cu primele magazine. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO