Eveniment

Răbdarea a ajuns la limită: Transportatorii cer preţuri reglementate la gaze naturale şi energie electrică

Răbdarea a ajuns la limită: Transportatorii cer...

Autor: Gabriel Pecheanu

17.10.2022, 13:41 86

Transportatorii rutieri şi feroviari cer Parlamentului amendarea OUG 119/2022, astfel încât preţurile şi tarifele la energie electrică şi gaze să fie reglementate şi reduse substanţial, în condiţiile unei pieţe concurenţiale. În CAZ contrar, vor fi organizate proteste şi greve.

Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România împreună cu Federaţiile sindicale din domeniul transportului feroviar şi Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România cer Parlamentului României luarea unor măsuri urgente de amendare a OUG 119/2022, astfel încât preţurile şi tarifele la energie electrică şi gaze să fie reglementate şi reduse substanţial, „prin aplicarea modalităţilor de calcul prevăzute în cursurile şi studiile ştiinţifice referitoare la stabilirea acestora, în condiţiile unei pieţe concurenţiale”.

„Companiile pe care le reprezentăm au reuşit an de an să supravieţuiască şi să genereze contribuţii importante la buget, în pofida unui mediu de activitate complet nefavorabil şi discriminatoriu. Industria feroviară din România se confruntă de peste 30 de ani cu lipsa totală de sprijin şi interes manifestat de autorităţile de resort, ducând la un adevărat dezastru în infrastructura feroviară, iar transportul rutier din ţara noastră a suferit datorită lipsei unei infrastructuri adecvate, fapt ce a determinat creşterea necontrolată a cheltuielilor. Această situaţie se datorează nealocării fondurilor necesare pentru mentenanţă şi reparaţii, sau pentru construirea de infrastructură nouă, situaţie care a dus la o scădere a competitivităţii transporturilor în general – altădată sector emblemă pentru România, acum la coada clasamentului European. Atât OPSFPR, UNTRR, cât şi Federaţiile sindicale din domeniul feroviar au semnalat în repetate rânduri aceste probleme şi au propus o serie de măsuri concrete la nivelul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, dar şi la Guvernului României, fără succes însă, în condiţiile în care discursul public rămâne, aproape fără excepţie, concentrat pe problemele şi investiţiile care lipsesc datorită lipsei banilor la Buget şi neacordarea unor ajutoare de stat pentru sprijinirea activităţii de transport”, potrivit unui comunicat de presă.

Semnatarii susţin că datele date publicităţii de către Institutul de Statistică la sfârşitul lunii septembrie a.c. „arată cel mai bine cât de puţină atenţie a acordat <Guvernul Ciucă> transporturilor feroviare în primele luni ale anului”.

„În primele şase luni ale anului, indicatorul “mii tone transportate naţional” a scăzut cu 6 procente. Exprimat în mii tone-kilometru, scăderea parcursului feroviar a fost de 7,4 puncte procentuale cu cea mai mare contracţie la segmentul naţional, de 15,5%. După cum se poate constata, transportul feroviar, atât de marfă cât şi cel pentru călători, este în continuare neglijat. Comportamentul Guvernului denotă o totală iresponsabilitate şi o lovitură dură dată acestui sector de activitate. În ultimele luni, transportatorii rutieri şi feroviari au suportat creşteri de preţuri succesive, importante, ajungând până la majorări de preţ de 100% la carburanţi, fără a putea transfera în tarifele de transport aceste creşteri, ceea ce a condus la decapitalizarea firmelor. Toate aceste şocuri financiare au provocat închiderea a sute de firme de transport rutier, fapt ce a generat disponibilizarea a peste 5000 de angajaţi care au devenit asistaţi social, de la începutul anului până în prezent. În acelaşi timp, în ultima perioadă, în <Piaţa energiei electrice şi a gazelor> care este de o importanţă deosebită pentru economia românească, deci implicit şi pentru sectorul transporturilor în general, evoluţia preţurilor şi tarifelor din aceste domenii au avut implicaţii deosebite asupra dezvoltării economiei româneşti în ansamblu, precum şi pentru scăderea activităţii în acest sector al economiei în care ne desfăşuram activitatea. De aceea, cerem o intervenţie fermă şi responsabilă pentru reglementarea domeniului energiei şi al gazelor.
Nu înţelegem de ce nu este aplicat în cazul de faţă, când există o creştere nejustificată a tarifelor practicate la gaze şi energie electrică, articolul 4 din Legea concurenţei, Lege Organică de reglementare a concurenţei în domeniul economic, mai ales că în cazul producerii-transportului-distribuţiei de gaz este vorba de un monopol”, potrivit sursei citate.

Totodată, semnatarii apreciază că din cauza faptului că Directiva UE 944/2019 nu a fost transpusă în totalitate, consumatorul neputând încheia contracte bilaterale cu producătorii de energie, se menţine sistemul de cumpărare de la OPCOM - care este o filială a transportatorului naţional de electricitate, Transelectrica, agent economic care are rolul de administrator al pieţei de energie electrică, conform prevederilor legislaţiei primare şi secundare în vigoare şi care deţine monopol pe piaţa cumpărării şi revânzării energiei electrice.

„De asemenea, solicităm eliminarea speculanţilor (aşa zişi traderi) din lanţul de producţie-transport-distribuţie şi furnizare şi trecerea la practicarea unor tarife bazate pe costurile reale şi pe un profit rezonabil. Mai mult, Parlamentul poate promova în sistem de urgenţă o Lege care să declare cele două sectoare <sectoare speciale> aşa cum prevede Legea concurenţei nr. 21, care să permită controlul MFP pentru preţurile şi tarifele practicate în domeniul energiei şi a gazelor. Sectorul transportului de mărfuri şi călători, feroviar şi rutier cere să se stabilească un cadru legal normal şi corect, bazat pe principii economice, iar tarifele şi preţurile practicate în domeniul energiei electrice şi a gazului să cuprindă numai cheltuielile directe şi pe cele indirecte şi un profit rezonabil pe care legiuitorul îl poate stabili. De asemenea, solicităm eliminarea din lanţul de distribuţie şi furnizare a intermediarilor (traderilor) care sunt principalii vinovaţi pentru crearea acestei crize a energiei. Acest lucru se poate face prin Legea de aprobare a OUG 119/2022. (...) Solicităm toate aceste măsuri întrucât considerăm că domeniul energiei şi gazelor este vital pentru întreaga economie a ţării, în egală măsură şi pentru sectorul transportului feroviar şi rutier. Din acest motiv, am depus la Parlamentul României, Camera Deputaţilor, o adresă prin care cerem amendarea OUG 119/2022. În cazul în care Parlamentul României nu va lua măsuri ferme pentru înlăturarea efectelor economice deosebit de grave, patronatele şi sindicatele din sectorul <Transporturi> vor organiza împreună proteste şi greve, precum şi alte acţiuni legale, până la rezolvarea problemei creşterii nejustificate a tarifelor la gaze şi energie electrică. Agenţii economici şi angajaţii din domeniul transporturilor nu doresc decât să îşi desfăşoare activitatea într-o piaţă concurenţială corectă şi să îşi aducă aportul la dezvoltarea economică durabilă a României, ca stat membru al Uniunii Europene”, se menţionează în finalul comunicatului.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO