În ultimii doi ani de criză, preţul în lei la benzină şi motorină acrescut cu 72%, respectiv 52%, într-un interval în care românii aufost afectaţi de concedieri, tăieri de salarii sau creşteri detaxe. Mai mult, cererea de carburanţi a scăzut, companiilepetroliere compensând volumele pierdute prin scumpirile aplicate şipuse de fiecare dată în legătură cu cotaţiile internaţionale laprodusele petroliere.
Protestele organizate în staţiile de alimentare s-au suprapus cuieşirea la rampă a celor mai importanţi oameni din stat privindpolitica de preţ a marilor petrolişti. Dincolo de scandalulpolitic, soluţiile întârzie însă să apară în contextul în carelitrul de benzină a spart pragul de 5 lei de la începutul acestuian.
"În privinţa preţului, eu am dat dispoziţie la două verificăriparalele, una la Consiliul Concurenţei, pentru a vedea dacă nu estevorba de practici de monopol, şi la ANAF, să verifice, practic,gradul de profit pe care îl au cei care măresc foarte rapid preţulla benzină, pentru că în acele condiţii, dacă există profituri carecresc foarte mult şi nejustificat într-o asemenea perioadă foartedificilă, şi statul român poate avea câteva contramăsuri specificeeconomiei de piaţă", a spus Boc.
Rezultatele companiilor petroliere arată însă că în loc deprofituri mari sunt pierderi pe măsură. Divizia de retail aRompetrol, de exemplu, al doilea mare jucător din piaţa de profillocală, a avut în primele nouă luni ale anului pierderi de 28 mil.$, aproape duble faţă de perioada similară a anului trecut.
"Creşterea cotaţiilor internaţionale şi a cursului de schimbRON/USD nu au fost transferate decât parţial în preţurile devânzare, astfel încât Rompetrol Downstream a înregistrat în primelenouă luni ale anului 2010 scăderi semnificative ale marjelor", searată în rapoartele financiare ale companiei petroliere.
La Petrom, cea mai mare companie din piaţă lucrurile stau un picmai bine pe partea de rafinare şi marketing, dar impactul major afost adus de oprirea rafinăriei Arpechim.
"Statul român nu spune că nu e legal, dar poate să impună şi elanumite impozite. Deci, are la dispoziţie asemenea modalităţi, pecare le analizăm, în condiţiile în care o asemenea analiză va fiposibilă", a mai spus Boc.
Impozitele crescute nu înseamnă preţurimici
În replică, surse din piaţă spun că şi dacă statul ar optapentru taxarea profiturilor companiilor petroliere, acest lucru nuar avea niciun impact asupra preţurilor plătite de consumator.
"Statul nu are nicio pârghie prin care să le poată dictacompaniilor petroliere ce să facă în ceea ce priveşte politica depreţ. Să spunem că optează pentru această taxă pe profit. Acestlucru nu duce la ieftinirea carburanţilor, ci din contră. Ar puteaaduce noi scumpiri pentru că firmele petroliere vor dori să-şimenţină profitul", spun surse din piaţă.
În afară de premier, guvernatorul BNR Mugur Isărescu a declaratrecent că nu prea înţelege logica mişcării la combustibiliiinterni.
O altă persoană care şi-a exprimat nedumeririle esteconsilierul guvernatorului, Adrian Vasilescu, care a mai adăugat cădinamica preţurilor la pompă este inexplicabilă cu atât mai multcu cât România dispune de rezerve interne de petrol.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels