Eveniment

Razboiul dintre producatorii si importatorii auto ajunge la Bruxelles

Razboiul dintre producatorii si importatorii auto ajunge la Bruxelles

Leonard Orban spune ca Romania risca penalizari de zeci de milioane de euro din partea UE, daca va mentine dupa data integrarii prevederile referitoare la taxele la importurile pentru masinile second hand

17.07.2006, 20:01 21

Romania risca penalizari de zeci de milioane de euro din partea UE, daca va mentine dupa data integrarii prevederile referitoare la taxele la importurile pentru masinile second hand, a afirmat Leonard Orban, secretar de stat in Ministerul Integrarii Europene.
Taxele pentru importurile la masinile second hand au fost introduse la dezbaterile din Parlament asupra Codului fiscal, unde deputatii au decis introducerea impozitarii graduale in functie de gradul de poluare si de vechimea autoturismelor importate. Orban a spus ca UE a demarat deja procedura de "enfringement" impotriva Poloniei si Ungariei, state care au prevederi similare referitoare la importurile masinilor second hand.
Aceasta procedura inseamna ca cele doua state trebuie ca in doua luni sa schimbe legislatia in domeniu, altfel risca sanctiuni financiare extrem de dure, a explicat Orban. "Prevederile vor fi analizate de catre Uniunea Europeana si daca se constata ca incalca acquis-ul comunitar, vom fi nevoiti sa modificam legislatia fiscala. In caz contrar, vom suporta penalizari financiare extrem de dure", a spus secretarul de stat in MIE.
Guvernul a introdus aceste taxe pentru a proteja producatorii interni - Dacia si Daewoo, care vor intampina probleme pentru ca se vor lupta cu masinile second hand. Dacia spune ca ar putea amana o investitie de 130 de milioane de euro in cresterea capacitatii de productie in cazul in care Romania va fi invadata de importuri de masini second hand dupa aderare, asa cum s-a intamplat in Polonia.
"Planurile noastre aveau in vedere cresterea capacitatii de productie de la 200.000 de unitati pe an cat este in prezent la 350.000 la inceputul anului 2008. Este posibil sa ne amanam planurile sau chiar sa renuntam la ele, deoarece noul proiect de Cod fiscal nu credem ca va putea sa stopeze avalansa de importuri second hand. Iar in acest caz, este posibil ca vanzarile noastre de masini sa se reduca la jumatate", a declarat acum o luna Fran?ois Fourmont, directorul general al Dacia.
Proiectul de modificare a Codului fiscal prevede inlocuirea accizelor la achizitia unei masini cu o taxa de inmatriculare. Spre deosbire de situatia din prezent, taxa de import nu va avea legatura cu pretul autoturismului, ci cu capacitatea cilindrica si anul de fabricatie, fiind din acest punct de vedere favorizate marcile mai scumpe.
Orban a afirmat ca modul in care Romania va beneficia de statutul de membru al UE, de la 1 ianuarie 2007, depinde foarte mult de comportamentul pe care tara noastra il va avea in interiorul Uniunii, esential fiind ca autoritatile de la Bucuresti sa inteleaga foarte bine regulile jocului politic si sa respecte acquis-ul comunitar. "Daca nu intelegi ca e bine sa te pliezi pe deciziile majoritatii, atunci riscurile sunt extrem de mari si ele vor consta in penalizari financiare extrem de dure. Incepi sa te intrebi de ce esti ocolit, de ce vin bani mai putini sau de ce o conducta de petrol trece prin alta parte si nu prin Romania", a avertizat Orban asupra constrangerilor pe care Romania va trebui sa le suporte odata ce va deveni membru cu drepturi depline in UE, alaturi de beneficiile care decurg din acest statut.
Orban a precizat: "Putem spune cu certitudine ca Romania va adera la 1 ianuarie 2007. Nu putem spune insa in ce conditii ne vom integra". El a atras atentia asupra incapacitatii administratiei romane de a face fata procesului postaderare. ,,Administratia trebuie sa vina cu proiecte viabile pentru a primi banii de la UE", spune el.
Totodata, Orban a afirmat ca Ministerul Integrarii lucreaza la o strategie postaderare ce vizeaza perioada 2007-2013. Aceste afirmatii au fost facute la Scoala de vara a Tineretului Liberal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO