Eveniment

Retailerii cu preturi mici vor avea cel mai mult de castigat in 2009

Retailerii cu preturi mici vor avea cel mai mult de castigat in 2009

Agentia de presa Mediafax a organizat ieri conferinta "Romania Retail Forum 2008"

25.11.2008, 19:29 28

"Criza este in stadiu incipient in Romania. Odata cu inchiderea unor unitati mari de productie de pe piata locala se va reduce si sectorul serviciilor. In contextul actual, probabil ca cel mai mult vor castiga retailerii care au o politica de preturi mici, iar segmentul cel mai grav afectat va fi comertul cu bunuri de folosinta indelungata", a apreciat Alexandru Vlad, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele de Comert din Romania (AMRCR), prezent ieri la conferinta "Romania Retail Forum 2008", organizata de Mediafax. Vlad este si directorul executiv al retelei Selgros Cash & Carry Romania.

La randul sau, Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata, a mentionat ca primele semnale ale aparitiei unui declin in sectorul bunurilor de larg consum au fost inregistrate in trimestrul patru al acestui an, pe fondul erodarii optimismului consumatorilor. "Punctul de inflexiune a fost in octombrie, de atunci s-au schimbat foarte mult asteptarile consumatorilor si perceptia lor asupra crizei financiare. Pe piata bunurilor de larg consum probabil vom avea un efect de substitutie foarte pronuntat, iar segmentul premium va fi astfel primul afectat", a declarat Voinea
Pe fondul orientarii consumatorilor catre produse mai ieftine, retailerii isi vor revizui oferta de produse, cat si estimarile de profitabilitate. Producatorii alimentari au semnalat deja scaderea drastica a profiturilor in acest an.
"Din punctul nostru de vedere, 2008 este un an foarte greu: profiturile vor fi derizorii, costurile creditarii cresc foarte mult - si, din pacate, toate investitiile realizate pana acum de producatorii romani au fost finantate prin credite bancare", a spus Sorin Minea, presedintele Romalimenta (Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara).
El a mai subliniat faptul ca, in conditiile in care presiunea pe bugetele consumatorilor este in crestere, piata nu suporta in acest moment majorari de preturi la raft. Acesta este, de altfel, unul dintre factorii care determina scaderea profitabilitatii jucatorilor din sectorul FMCG (bunuri de larg consum) in 2008.
Una dintre pietele care ar putea rezista mai bine crizei financiare este cea a vinului, a fost de parere Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului National al Viei si Vinului. El a mai spus ca cererea pe piata de profil este inca in crestere si ca estimeaza un avans al vanzarilor totale de 11% pentru 2008 fata de anul anterior, pana la valoarea de 500 mil. euro.
Mihaela Mitroi, partener al companiei PricewaterhouseCoopers, a prognozat scaderea puterii de cumparare a consumatorilor romani ca urmare a noilor restrictii de creditare, in timp ce fluctuatiile ratei de schimb valutar vor duce la cresterea preturilor materiilor prime si a produselor importate.
"In ceea ce priveste segmentul bunurilor de folosinta indelungata, eu cred ca nu va scadea volumul vanzarilor, cat mai ales valoarea acestora, ca efect al restrictionarii creditarii. Consumatorii se vor orienta mai mult catre produsele aflate la promotie sau cele pozitionate pe un segment inferior de pret", a afirmat Delia Cucu, directorul de comunicare al grupului Metro in Romania. Ea a adaugat ca amploarea creditarii in Romania din ultimii ani este problema reala in contextul actual al crizei financiare internationale si nu faptul ca avansul economiei locale s-a bazat pe consum in aceasta perioada.
Seminarul Mediafax pe retail, realizat in parteneriat cu PricewaterhouseCoopers, a fost realizat cu sprijinul Romalimenta, AMRCR, Patronatul National al Viei si Vinului, Anamob, Bio Romania, IMM Romania si Congress Technology.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO