Eveniment

Romanii au prins gustul vacantelor in extrasezon

Romanii au prins gustul vacantelor in extrasezon
06.03.2007, 18:33 30

Turistii romani au inceput sa prefere vacantele in extrasezon, cand agentiile de turism si operatorii hotelieri scad pretul vacantelor, iar acestea devin cu atat mai atractive.
Astfel, cheltuielile romanilor pentru vacantele in strainatate au atins anul trecut un maxim istoric de 127 de milioane de euro in luna septembrie, media de 90 de milioane de euro in lunile verii 2006, conform datelor publicate de Banca Nationala.
"Aceasta preferinta a romanilor de a pleca in vacanta in luna sepembrie reprezinta un trend pe care l-am observat inca din '94-'95. Motivele sunt multiple: pachetele turistice sunt mai ieftine, temperaturile din sudul Europei sunt putin mai mici, iar dupa 15 septembrie urmeaza si al doilea val de discounturi ale hotelierilor si implicit ale agentiilor de turism", explica Aurel Pavel, directorul general al agentiei de turism J'Info Tours.
Anul trecut, intrarile de valuta din turism au depasit in premiera un miliard de euro, in crestere cu 21% fata de 2005. Jucatorii din industrie, fie hotelieri, operatori aerieni sau agentii de turism, sunt de parere ca cea mai mare pondere in aceasta suma o reprezinta turismul de afaceri, care au avut un aport de circa 65% in incasarile din turism la nivel national.
"Daca vorbim de marile orase, ponderea oamenilor de afaceri este de circa in incasarile din turism, in timp ce in Capitala aceasta pondere ajunge pana la 87%", spune Paul Marasoiu, presedintele firmei de consultanta hoteliera Peacock Hotels. In corelatie directa cu cresterea inregistrata la nivelul intrarilor de valuta din turism, sosirile turistilor straini in Romania pe calea transportului cu avionul au crescut cu 22%.
De cealalta parte, romanii au inceput sa practice tot mai mult turismul de shopping, printre destinatiile cele mai cautate numarandu-se capitalele europene. Lunile cele mai profitabile pentru turismul de shopping coincid cu cele in care marile centre comerciale practica reduceri, septembrie fiind una dintre ele, aducand inca o explicatie pentru recordul de vacante petrecute de romani in strainatate in septembrie 2006.
In pofida cresterii incasarilor din turism, balanta valutara din turism a trecut din nou pe minus in 2006, dupa plusul de peste 100 de milioane de euro in 2005.
Explicatia o constituie apetitul de calatorii in strainatate al romanilor, care au cheltuit pentru vacantele peste hotare cu 38% mai mult decat in 2005, adica tot peste un miliard de euro. Conform informatiilor furnizate de jucatorii din piata, destinatiile preferate anul trecut de turistii romani au fost Turcia, Grecia, Bulgaria, Spania, Italia, Franta, Egipt, Malta si Dubai.
Jucatorii din industria turistica spun ca petrecerea vacantelor in strainatate a devenit un obicei comun pentru turistul roman, in conditiile in care Romania nu ofera o piata a serviciilor de profil suficient de dezvoltata si de competitiva.
"Capacitatea de cazare a structurilor turistice nu depaseste 1,6% din populatie, ceea ce inseamna ca oricum Romania nu este pregatita pentru valurile de turisti leisure. In plus, competitivitatea scazuta le permite jucatorilor din industrie sa practice preturi extrem de mari, care nu se justifica din punctul de vedere al ofertei", spune Paul Marasoiu.
Potrivit unui studiu realizat de Consiliul Mondial de Calatorii si Turism, turismul a contribuit in 2006 cu 4,8% la Produsul Intern Brut al Romaniei, valoare care ar putea ajunge la 6,9% in urmatorii 10 ani, conform aceleiasi surse.
Pana atunci, anul acesta se prefigureaza revenirea balantei turistice a Romaniei pe plus, cel putin conform unor declaratii ale jucatorilor din industria turistica. "In 2007, cred ca sumele aportate la turism de catre straini vor depasi cu circa 5% sumele pe care romanii le vor cheltui pe excursii in afara tarii, ceea ce inseamna ca balanta va reveni la o valoare usor pozitiva", considera Traian Badulescu, purtator de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT).
Cresterea industriei turistice din Romania a impulsionat si piata transportului aerian, traficul aerian consemnand la nivelul anului trecut o crestere cu circa 20%, conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica.
Anul trecut, numarul de pasageri transportati in si dinspre Romania de operatorii aerieni de curse regulate (in care nu sunt incluse low-cost-urile) au ajuns la 3,4 milioane, in crestere cu 8% fata de anul trecut, potrivit informatiilor IATA Romania (Asociatia Internationala de Transport Aerian).
Printre cei mai importanti operatori de curse regulate din Romania se numara Tarom, Carpatair, Swiss, British Airways, KLM, Lufthansa, Austrian Airlines sau Air France. Totodata, numarul companiilor aeriene de linie regulata interesate de piata locala este in crestere, in medie cu 7 linii aeriene pe an.
Si pe piata aeriana de low-cost s-au inregistrat cresteri, atat in ceea ce priveste numarul de pasageri, cat si numarul de operatori. Blue Air, cel mai mare operator de pe piata de low-cost din Romania, si-a dublat anul trecut vanzarile pana la 47 de milioane de euro.
Tot anul trecut a intrat in Romania operatorul low-cost ungar Wizz Air. Atat Blue Air, cat si Sky Europe sau MyAir si-au marit anul trecut numarul de curse saptamanale, introducand noi destinatii si marindu-si frecventa pe anumite rute.

Investitii de jumatate de miliard de euro in industria ospitalitatii
Valoarea totala a investitiilor in domeniul ospitalitatii, inclusiv cele hoteliere, va ajunge in acest an la circa 500-510 milioane de euro, fata de un nivel estimat la 420-440 de milioane de euro in 2006. Estimarile indica atingerea unui volum de investitii de 1,5 mld. euro in 2009, a declarat pentru agentia Mediafax presedintele firmei de consultanta Peacock Hotels, Paul Marasoiu. Numarul spatiilor de cazare disponibile in Romania a crescut anul trecut cu aproximativ 3,6%, evolutie care va continua si in 2006, cu un ritm de cel putin 3,9%-4,4%, in masura in care toate investitiile in curs se vor incadra in termenele de finalizare estimate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO