Eveniment

Românii în era Zorba: cântă şi dansează cu buzunarele goale

În centrul vechi din Capitală, care este deja supraaglomerat, sunt aproximativ 100 de localuri, majoritatea deschise în ultimul an, dar patronii sunt de părere că mai este loc de creştere de până la 300 de unităţi

În centrul vechi din Capitală, care este deja supraaglomerat, sunt aproximativ 100 de localuri, majoritatea deschise în ultimul an, dar patronii sunt de părere că mai este loc de creştere de până la 300 de unităţi

11.06.2010, 00:00 54

Terasele din centrul marilor oraşe sunt pline, concertele lacare biletele costă peste 150 de lei se ţin cu casa închisă, la felşi spectacolele de teatru sau filmele. 50.000 de oameni laconcertul AC/CD din mai? O nebunie, dacă este să te gândeşti prince vremuri trec românii: salariile din mediul privat s-au ajustatde acum un an, locurile lor de muncă sunt o incertitudine, iarangajaţii de la stat şi pensionarii trec acum prin aceleaşi emoţii.Teama de majorarea impozitelor nu a dispărut, iar încrederea încapacitatea guvernului de a scoate ţara la liman este aproape dezero.

Cu toate acestea, la festivalul de teatru de la Sibiu, care aavut un buget de 5,8 milioane de euro, toate spectacolele s-aujucat cu casa închisă, în condiţiile în care mulţi dintrespectatori erau din afara oraşului. Asta înseamnă că vizitatorii auplătit cel puţin 300 de lei pe cazare, fără să punem la socotealăbiletele, transportul şi mesele.

La Cluj, la festivalul de film Transilvania, care s-a încheiatîn urmă cu câteva zile, s-au vândut 45.000 de bilete, în valoare deaproape 100 000 de euro.

Terasele din centrul vechi din Bucureşti, dar şi din zonelecomerciale ale marilor oraşe sunt pline ochi la orice oră din zi şidin noapte, iar să găseşti un scaun liber este o chestiune deşansă.

Este ceea ce li se întâmplă românilor în ultimul an oreprioritizare a cheltuielilor personale în contextul în care autot cumpărat maşini, televizoare, mobilă şi vacanţe scumpe ori estevorba de un sindrom Zorba, în care oamenii se bucură de fiecareclipă, fără să le pese că au finanţele la pământ, iar viitorul leeste incert?

"Este incredibil ce se întâmplă în centrul vechi. În acestmoment sunt la terasa Cantina Sport Bar ( ora 14:20) şi esteocupată trei sferturi", spune Daniel Mischie, acţionar al grupuluiTrotter Prim, care deţine City Grill, Caru' cu Bere şi Hanu'Berarilor, cu afaceri totale de 12,4 mil. euro. Proprietarii debaruri sunt de părere că mai este loc de creştere de la 100 deunităţi, câte sunt deschise în prezent, la circa 300. "Per unitatecreşterea este vizibilă de la lună la lună cu circa 10%. Traficuleste mult mai mare ca anul trecut. Centrul vechi este stat în stat,are o notă aparte faţă de restul oraşului", spune Bebi Oprea,proprietarul pubului Bordello's de pe strada Şelari.

Bucureştenii dau mai nou banii pe bere, nu peplasme

În prezent, centrul istoric are activitate aproape 24 de ore din24. La uşa restaurantelor eşti întâmpinat amabil de hostesse, searapoţi participa la muzică live, la dansuri tradiţionale, diferite înfuncţie de specific, iar după miezul nopţii la party-uri cu dansuripe mese.

"Omul nu-şi mai cumpără pantaloni, tricouri, nu îşi mai schimbămaşina, nu mai zugrăveşte în casă, nu-şi mai pune termopane, iardorinţa de a cheltui bani s-a mutat pe partea de fun. Se gândesc dedouă ori să meargă în concediu, nu mai petrec toată sâmbăta înmall, dar vor să se distreze", este concluzia lui Mischie, careconsideră că impulsul de a cheltui pe obiecte casnice de dupărevoluţie s-a stins. "Dacă în 2008 ajunseseră să-şi cumpere plasmepentru fiecare cameră, acum şi-au dat seama că produsul pe care audat 2.400 de lei acum este în magazine cu 1.400 de lei şi nu îi maitentează", continuă Mischie.

La teatru găseşti bilete "pe pile"

Omul de afaceri recunoaşte că, personal, chiar dacă nu şi-aînnoit garderoba de luni bune, nu lipseşte de la niciun concert, dela niciun spectacol şi că pentru a merge la o piesă a Teatrului deComedie este conştient că trebuie să apeleze la cunoştinţe"sus-puse" pentru a ocupa un loc, toate piesele jucându-se cu casaînchisă.

De altfel, cozile din faţa Teatrului Naţional au devenit oobişnuinţă în ultimul an, şi asta pentru a-ţi cumpăra bilete cu olună înaintea spectacolului dorit. Turismul "teatral" este şi el onouă modă. Simona Macovei, o juristă de 30 de ani din Bucureşti,spune că a cheltuit peste 200 de euro în weekend. "Am plătit 116euro pe două nopţi de cazare, trenul a fost aproximativ 25 de euro.Am vrut să văd neapărat "Faust" al lui Purcărete, dar nu am reuşitsă intru la spectacol pentru că biletele fuseseră vândute de mult",spune Simona Macovei.

Organizatorii de concerte spun însă că tendinţa românilor estede a merge mai mult la spectacole "ieftine" - teatru şi film - şimai puţin la concerte unde biletele sunt de peste 150 de lei."AC/DC a fost o excepţie, este o trupă mare unde toată lumea vreasă meargă", spune Andrei Tuturigă, de la Ticket Point. El spune căse aşteaptă la încasări mai mici decât în 2009, deşi anul acestasunt mai multe concerte. Anul trecut, piaţa concertelor din Româniaa fost de aproximativ 5 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO