Eveniment

Satenii din Glod, platiti cu 4-5 euro pentru a juca in blockbuster-ul "Borat"

13.11.2006, 18:30 51

Satenii din Glod, un sat din sud-estul Romaniei, care apar in prima scena a filmului lui Sacha Baron Cohen, "Borat: Invataturi din America pentru ca toata natia Kazahstanului sa profite", inca nu stiu ce i-a lovit. Tocmai incep sa inteleaga ca audienta cinematografelor din toata lumea rade de ei.
Mai mult, rezidentii din satul cu nume sugestiv spun ca au fost platiti cu o suma derizorie pentru aparitia in documentarul-parodie care a avut incasari de 20 de milioane de euro in primul weekend.
Desi la mii de kilometri departare de Kazahstan, Glod apare in primele patru minute ale filmului ca locul natal al lui Borat Sagdiyev, un jurnalist din Kazahstan, care pleaca in America pentru a descoperi ce invataturi poate sa aduca de acolo tarii sale.
Paraschiva Stoian, femeia de 73 de ani care a jucat-o pe mama lui Borat, a castigat pentru rol 30 de euro si 200 de kilograme de ciment pe care le foloseste pentru a aduce cateva imbunatatiri micutei sale case.
Atunci cand Baron Cohen, vedeta britanica a filmului, a petrecut zece zile de filmare in Glod, a donat scolii locale doua computere, un televizor si un copiator. Mai multi dintre localnici au fost platiti pentru micile roluri cu 4-5 euro. Cei carora le-a fost filmata proprietatea au primit pana la 30 de euro pentru fiecare zi de filmari.
Paulina Solomon, a carei Dacie antica, trasa de un cal, a fost folosita in scena plecarii lui Borat, a ramas cu un gust amar dupa experienta care i-a adus 100 de euro. Intrebata ce a fost mai rau, faptul ca a fost platita prost sau faptul ca e luata in deradere in film, ea spune ca "Bataia de joc a fost de departe mai rea". Intrebata daca ar face-o din nou pentru o suma mai mare, raspunsul ei a fost la fel de sincer: "Da. Ne e foame de bani".
Lui Petre Buzea, viceprimarul din Moroieni, comuna din care face parte si Glod, nu ii pasa ca taranii din Glod se simt ofensati. "Au fost platiti, deci sunt convins ca sunt fericiti. Acesti tarani si-ar omori si mama pentru bani." El se plange totusi ca filmul descrie doar partile urate ale satului, desi primaria a construit recent o biserica si a modernizat scoala. "Desigur, nimic din toate acestea nu a aparut in film", spune el.
Mai devreme in aceasta saptamana, Gheorghe Fugaciu, a carui casa apare in film cu o vaca in sufragerie, iesea in strada pentru a alunga jurnalistii. "Plecati!", striga el. "Nimeni nu va mai intra in casa asta. Plecati. La revedere." Chiar si in cele mai bune zile, cei 1.400 de rezidenti ai satului Glod, dintre care jumatate sunt rromi, au putine motive pentru a fi bucurosi. Exista putine locuri de munca stabile. Oamenii supravietuiesc cultivand legume, crescand vaci si gaini si adunand lemne de pe dealurile impadurite din jur pentru a-si incalzi casele. Transportul se face cu magari si cai.
Cateva dintre case sunt proaspat zugravite si bine intretinute. Dar cele mai multe sunt in diferite stadii de degradare. Nu exista apa curenta. Hainele spalate sunt agatate la uscat pe sarme atarnate deasupra gradinilor pline de noroi.
Saracia din Glod este tipica pentru Romania rurala. Tara va intra curand in Uniunea Europeana, dar va mai trece o perioada buna inainte ca influxul de investitii straine sa ajunga la sate.
Paul Luca, unul dintre liderii comunitatii, spune ca doar un mic numar de tineri a emigrat din sat pentru ca actele de care e nevoie pentru a pleca in strainatate la munca si drumul in sine sunt prea scumpe.
In plus, localnicii au acum senzatia ca au fost inselati. Stiau ca Baron Cohen este un comediant din vest, dar nu aveau nici o idee ca este o celebritate care filmeaza un blockbuster.
Localnicii au vazut primele secvente din film atunci cand una dintre televiziunile din Romania a transmis segmentul in care apare satul si a spus ca oamenii s-au facut de ras de dragul a cativa euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO