ZF 24

Şcolile de afaceri încep să „vâneze“ antreprenorii. Multinaţionalele nu mai au bani pentru programele de MBA ale managerilor

Citiţi pe www.zfcorporate.ro/Profesii cele mai importante declaraţii făcute în cadrul celei de-a noua ediţii a dezbaterii HR Insider. Un alt rezumat al discuţiilor din această dezbatere va fi publicat şi în rubrica Profesii din ZF-ul de luni.

Citiţi pe www.zfcorporate.ro/Profesii cele mai importante declaraţii făcute în cadrul celei de-a noua ediţii a dezbaterii HR Insider. Un alt rezumat al discuţiilor din această dezbatere va fi publicat şi în rubrica Profesii din ZF-ul de luni.

Autor: Adelina Mihai, Corina Mirea

18.02.2014, 20:16 229

Anii de criză au strâmtorat bugetele multinaţionalelor care obişnuiau să investească în educaţia managerilor, astfel că tot mai multe şcoli de afaceri se orientează către antreprenori pentru a-şi completa locurile libere din noile clase de MBA – aceasta a fost una dintre concluziile celei de-a noua ediţii a dezbaterii HR Insider, organizată de ZF Corporate, serviciul de ştiri online cu plată al Ziarului Financiar.

„Piaţa (programelor de MBA- n.red.) se află într-o gripare. După venirea crizei, corporaţiile şi-au eficientizat bugetele, s-au uitat mai mult la costuri, şi-au stabilizat oamenii potriviţi pe poziţiile necesare, iar foarte mulţi au dezvoltat programe de training interne. O altă problemă este că multinaţionalele au sponsorizat programe de educaţie pentru românii care trebuiau să preia rolurile expaţilor, care nu au mai dispărut. Este un joc cu sumă nulă, economia nu creşte, stagnează, chiar dacă statisticile arată +3,5% în PIB-ul de anul trecut. De aceea sunt tot mai mulţi oameni care îşi plătesc singuri MBA-ul“, a spus Ovidiu Dîmbean- Creţa, decanul şcolii de afaceri ASEBUSS, care oferă de 20 de ani un pro­gram de Executive MBA pe piaţa locală.  Dacă în anii de boom ASEBUSS avea câte 40-45 de manageri înscrişi în programul de EMBA, sau chiar 80 -90 de manageri care învăţau în două serii paralele, situaţia s-a schimbat dramatic în criză: în 2012, şcoala a avut 25 de absolvenţi de EMBA, iar în 2013 avea înscrişi 30 de manageri la program. Cu toate acestea, începând de anul trecut, ASEBUSS a lansat un nou program de educaţie mana­gerială, MBA Antreprenor, care are deja 10 studenţi.

Criza a schimbat structura sursei de finanţare a celor care urmează cursurile unui program de MBA, iar acest lucru se observă şi în rezultatele sondajului care a stat la baza realizării suplimentului Top MBA, editat de ZF: dacă în 2008 companiile plăteau taxele de şcolarizare pentru mai bine de 60% dintre managerii care urmau cursurile unui MBA, în 2013 situaţia s-a inversat, pentru că 62% dintre absolvenţii de anul trecut şi-au finanţat singuri cursurile.

„90% dintre companiile din ţară nu sunt corporaţii, însă în piaţă încă există conceptul că MBA-urile se adresează marilor executivi. Un adevărat antreprenor care ştie valoarea banului nu are cum să nu investească 20.000 de euro în ceva care ştie că îl va ajuta“, a explicat Doru Mircea, Managing Partner al firmei de training APS Business Academy şi absolvent al programului de EMBA oferit pe plan local de University of Sheffield.

Şi americanii de la Tiffin University, care oferă un EMBA pe piaţa locală, au înregistrat o scădere de 20 – 30% a numărului de manageri înscrişi la program în perioada crizei, însă piaţa a început să îşi revină.

„Nevoia de educaţie managerială este foarte mare şi probabil vine doar la a zecea parte dintre cei care au realmente nevoie de acest lucru. Nu putem spune că avem probleme nici cu «inflaţia» de studenţi, dar nici cu o «deflaţie». Cel mai greu an a fost 2009, când îmi venea să plâng, eu personal m-am înscris la MBA numai să fie numărul mai mare de studenţi pe hârtie“, a spus Marius Mihăilescu, program manager în cadrul Tiffin EMBA.

În cadrul şcolii de afaceri Maastricht School of Management (actualmente MSM Raţiu), care a intrat pe piaţă în 2010, 80% dintre studenţii din primele trei grupe şi-au plătit programul de MBA din surse proprii, iar anul trecut toţi managerii înscrişi la program au suportat costurile din „buzunare“.

„Programele care recrutau preponderent studenţi în urma contractelor pe care le aveau cu companiile au cunoscut o restrângere mare. Noi, care lucram cu in­divizi, am rămas constanţi la grupe de 20- 30 de studenţi. Fiecare program s-a reaşezat. Oamenii vin la târguri de educaţie, dar nu au bani. Deşi sunt tot mai multe programe de MBA care oferă credite în parteneriate cu băncile, nimeni nu le ia“, a precizat şi Dora Surugiu, Managing Director în cadrul MSM Raţiu România. Ea a adăugat că multinaţionalele nu mai investesc în educaţia managerilor, iar companiile mici şi mijlocii îşi trimit angajaţii mai ales la programe de training, unde pot trimite mai mulţi deodată, şi nu la MBA.

Ediţia de anul trecut a suplimentului Top MBA arată că managerii fac sacrificii financiare semnificative pentru a-şi susţine costurile pentru programele de educaţie managerială, având în vedere că doar 9% dintre respondenţii la chestionar au salarii mai mari de 5.000 de euro net pe lună, iar peste o treime dintre aceştia au salarii cuprinse între 1.500 şi 3.000 de euro net pe lună. În medie, costul unui program de MBA pe piaţa locală este de 20.000 de euro.

„Plătesc programul din surse proprii şi pot spune că mă chinui să fac economii dintr-un salariu situat în jurul valorii de 1.500 de euro pe lună“, a explicat Tiberiu Lupu, student în cadrul programului de MBA al MSM.

Anual, peste 200 de manageri români termină cursurile unui program de MBA oferit de cele 14 -15 şcoli de afaceri de pe piaţa locală, iar comunitatea absolvenţilor de astfel de programe de educaţie depăşeşte 4.500 de manageri şi antreprenori.

Citeşte mai multe articole de la ediţia specială a HR Insider dedicată şcolilor de afaceri:

 
 

Simona Vasilache, MBA Româno-Canadian: Restrângerea pieţei de MBA ar putea fi un avantaj pentru şcolile de afaceri cu tradiţie

Alina Vasile, EMBA Sheffield: Avem studenţi care spun că ne-au ales pentru tipul de diplomă pe care îl oferim

Irina Melecciu, absolventă EMBA Sheffield: Acreditarea şi experienţa de învăţare au fost două dintre criteriile importante de selecţie a programului de MBA

Alexandru Băduţ, CEU Business School: Piaţa programelor de educaţie pentru manageri nu va creşte dacă jucătorii continuă să se „vândă” individual

Ovidiu Dîmbean-Creţa, ASEBUSS: Înainte de criză aveam câte 40-45 de studenţi într-o serie. În ultimii doi ani am avut 25-30 de studenţi pe serie

Marius Mihăilescu, Tiffin University: Există un spirit critic acut al clientului român care plăteşte mai mult de 5.000 de euro

Florina Argeşeanu, absolvent MBA Open University Business School: Şcolile de afaceri ar trebui să se uite şi la middle manageri, nu doar la cei din vârful organizaţiilor

Felicia Albescu, MBA INDE: Noţiunea de MBA nu există în legea românească a învăţământului, iar acest lucru trebuie corectat

Sergiu Neguţ, MSM Raţiu Business School: În prezent contează mai mult cum combini cunoştinţele în mod creativ decât ceea ce ştii să faci efectiv

Vlad Neacşu, ASEBUSS: Dacă faci un MBA doar ca să treci ceva în CV înseamnă că este doar un hobby

Natalia Pruteanu, CityU of Seattle: Fără experienţă managerială MBA-ul nu are valoare

Dora Surugiu, MSM România: Există mulţi oameni interesaţi de MBA, dar care nu au bani

Cosmin Cosma, absolvent ASEBUSS: Imediat după ce mi-am luat diploma de MBA, mi-am dat demisia din funcţia de şef al unui departament dintr-o bancă

Horaţiu Trifa, student ASEBUSS: Economia nu este sustenabilă dacă cei care conduc afaceri se ghidează după „urechea muzicală”

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.02.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO