Eveniment

Sfârşitul de an a adus o nouă decepţie pentru consum

Autor: Ciprian Valentin Botea

03.02.2011, 23:30 18

Vânzările cu amănuntul, principalul indicator care măsoarăevoluţia consumului privat, au scăzut în decembrie anul trecut cu7,2% faţă de aceeaşi perioadă din 2010, cel mai mare declin fiindconsemnat la produsele nealimentare, arată datele InstitutuluiNaţional de Statistică (INS).

Ultima lună a anului, care tradiţional consemna un consum mairidicat, a adus acum un declin mai puternic decât în lunileprecedente. Pe întreg anul 2010, cifra de afaceri a comercianţilorcu amănuntul s-a redus ca serie ajustată în funcţie de numărul dezile lucrătoare şi de sezonalitate cu 5,5%.

"Sunt cifre dezamăgitoare, vânzările de retail au scăzut de la olună la alta începând din octombrie, după o revenire uşoară învară. Nu poate fi decât impactul majorării TVA şi al reducerilor desalarii, care au însemnat o scădere a venitului disponibil",comentează Ionuţ Dumitru, economistul-şef al Raiffeisen Bank. Elspune că, în lumina ultimelor date, economia s-a contractatprobabil în trimestrul al patrulea faţă de trimestrul anterior,deşi toată lumea aştepta o creştere.

"Nu putem decât să ne legăm de speranţa că anul acesta va fi maibine. Noi vedem un plus de 1% pe consum, ceea ce nu e mare lucru".Scăderea vânzărilor cu amănuntul s-a atenuat foarte uşor în ultimalună a anului comparativ cu noiembrie, când declinul anualizat afost de 7,6%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO