Eveniment

Subfinantarea, explicatia SAR pentru gropi

01.03.2004, 00:00 15

Construirea a doua autostrazi aproape paralele (prin Arad pe culoarul european IV si prin Oradea in afara retelelor europene sau maghiare), la un cost insumat de 6-7 miliarde Euro, reprezinta o optiune greu de justificat, reiese dintr-un raport al Societatii academice din Romania (SAR).
"In primul rand pentru ca nu avem in momentul de fata trafic vest-est in Romania nici macar pentru o autostrada, chiar in conditiile in care nu exista taxe de drum. Iar in al doilea rand deoarece cu banii pentru una din ele - cei aproximativ 3 mld pentru "autostrada Bechtel" - s-ar putea:reabilita integral toata infrastructura stradala a tuturor celor 3.000 de localitati din Romania (lucrare estimata de guvern la 1,9 mld Euro) si ar mai ramane 1 miliard pentru alte scopuri sau s-ar putea finaliza mai mult de jumatate din restul de 7.000 km drumuri nationale care au ramas de reabilitat" precizeaza raportul SAR.
Principala problema a sectorului de drumuri din Romania este in acest moment, potrivit SAR, subfinantarea, iar in aceste conditii, infrastructura rutiera se degradeaza mai repede decat este refacuta.
"Sectorului drumuri ii sunt alocate anual in Romania cam 400 milioane Euro pentru intretinere si extindere. Dar cam tot acesta este si ritmul anual de depreciere al infrastructurii rutiere. Cu alte cuvinte, alergam din greu ca sa stam pe loc" se arata in raportul SAR.
In plus, potrivit SAR, Autoritatea Nationala a Drumurilor (AND) reabiliteaza la standard european un drum national pentru trafic greu cu 750.000 Euro per kilometru, iar o autostrada 6-7 milioane Euro per kilometru, adica de aproape zece ori mai mult.
"Problema Romaniei este insa ca in eventualitatea improbabila ca marile proiecte in discutie se vor finaliza, reteaua de drumuri nationale, judetene si locale pe care se desfasoara 90% din trafic se va degrada accelerat. Efectele benefice in plan economic ale construirii autostrazilor nu se vor concretiza daca accesul va ramane la fel de prost ca pana acum, pentru ca nu putem muta toata populatia si operatorii economici pe cele 2-3 culoare europene ce traverseaza Romania" conchide raportul SAR.
Chiar atunci cand exista fonduri, alocarea lor nu se face, potrivit SAR, conform criteriilor prevazute de lege. "Pana in 2003 a functionat un Fond Special al Drumurilor, din care 65% era folosit de catre AND pentru lucrari pe drumuri nationale, iar 35% se distribuia consiliilor judetene pentru drumuri judetene si comunale. Cei 35% se impart judetelor pe baza a trei criterii: lungimea retelei de drumuri; starea lor tehnica; traficul. In realitate impartirea fondurilor n-a respectat aceste criterii" precizeaza raportul SAR. Printre judetele aflate in top din punct de vedere al fondurilor primite figureaza Bacau sau Gorj, zone cu puternice legaturi in partidul de guvernamant.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO