Eveniment

Tariceanu si Videanu isi arunca unul altuia vina ambuteiajelor din Capitala

23.11.2007, 18:16 23

Traficul rutier din Bucuresti a fost ieri subiect de disputa intre premierul Calin Popescu - Tariceanu (presedintele PNL) si primarul general al Capitalei, Adriean Videanu (presedintele executiv al PD), premierul sustinand ca traficul e blocat din cauza firmelor conduse de "regii asfaltului" - protejate de Cotroceni, primarul replicand ca atribuirea lucrarilor este legala.
Disputa are loc cu trei zile inainte de alegerile pentru Parlamentul European, cand toate partidele se afla in campanie electorala. Prezent la inaugurarea celui de-al doilea pasaj rutier de la Baneasa, Tariceanu si-a cerut scuze fata de soferii bucuresteni pentru traficul rutier din Capitala si a spus ca se circula greu din cauza firmelor conduse de "regii asfaltului", protejate de Cotroceni, care monopolizeaza toate lucrarile din Bucuresti fara a avea capacitatea tehnica necesara de a finaliza proiectele.
"Sunt anumite firme in Romania, in special acesti simpatici regi ai asfaltului, protejati de Cotroceni, care vor sa puna mana pe toate lucrarile, dar nu au forta de munca si capacitate tehnica suficienta pentru a duce lucrarile la bun sfarsit. Acapareaza totul in Bucuresti, deschid zeci de santiere, dupa care isi duc oamenii si utilajele in alta parte, unde au de terminat o alta lucrare, pentru ca nu au forta suficienta sa acopere tot. Acesta e motivul principal pentru care traficul in Bucuresti, si nu numai, este dereglat, in dispretul cetatenilor", a spus Tariceanu, citat de Mediafax.
Potrivit premierului, lipsa bonitatii financiare si a capacitatii tehnice de finalizare a lucrarilor obliga firmele sa angajeze subcontractanti, ceea ce determina costuri suplimentare si decalarea termenelor de executie, a aratat premierul.
El a adaugat ca va cere Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice sa verifice modul in care sunt atribuite contractele pentru lucrari de infrastructura.
"Sunt firme fara bonitate financiara care se folosesc de sprijin politic pentru a monopoliza piata si a-si asigura castiguri necuvenite. Daca firmele care deschid lucrarile si le abandoneaza ca sa construiasca in alta parte cred ca mai au acces la licitatii, se insala. Stimabilii regi ai asfaltului trebuie sa isi vada lungul nasului si sa se intinda cat le este plapuma", a spus Tariceanu.
Potrivit site-ului Primariei Bucuresti, principalele firme care au in executie lucrari rutiere sunt Tehnologica, Delta ACM, Euroconstruct, Euroconex, Maxim sau Eurovia Construct International.
Firma Euroconstruct, controlata de patronii restaurantului Golden Blitz, Dan Besciu si Sorin Vulpescu, a incheiat, in 2002 - 2006, un numar de 15 contracte cu Compania Drumurilor Nationale, in valoare de circa 15 mil. euro. Anul trecut, compania a avut afaceri de 51,1mil. euro, potrivit Ministerului Finantelor.
Societatea Tehnologica Radion, controlata de Theodor Berna, avea in luna mai peste 15 lucrari date in executie, potrivit PMB. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 63,1 mil. euro fata de 8,6 mil. euro in 2004, potrivit site-ului Finantelor.
Atat primarul general Adriean Videanu, cat si firmele care au contracte in executie au respins acuzatiile premierului.
"Indiferent de ce spune Tariceanu, atribuirea lucrarilor s-a facut in conformitate cu legea. Foarte multe din solutiile aplicate in capitalele europene sunt deja in implementare si in Bucuresti, dar cel mai important este managementul traficului, a replicat Videanu. El a adaugat ca in acest moment nu sunt lucrari intarziate.
La randul lor, reprezentantii Euroconstruct spun ca au toate utilajele necesare pentru finalizarea lucrarilor si ca nu au intarziat nicio lucrare care sa blocheze traficul din Capitala. Potrivit acestora, firma a contractat mai putin de 10% din lucrarile de reabilitare care se desfasoara in Bucuresti.
Potrivit site-ului primariei, Euroconstruct a castigat, in luna octombrie, prin asociere cu firmele Astaldi, Max Bogl si Tehnologica Radion, o licitatie pentru lucrari de constructie de poduri si sosele suspendate intre Splaiul Independentei-Ciurel cu iesire la autostrada Bucuresti-Pitesti, proiect in valoare de 170 de milioane de euro. Lucrarile la acest proiect nu au inceput inca.
Si reprezentantul Tehnologica Radion sustine ca finalizeaza proiectele inainte de termen, apreciind ca traficul este ingreunat de numarul mare de lucrari in executie.
Directorul general al Eurovia Construct International, Dan Cazacu, firma care are in derulare lucrari pe soseaua Colentina si soseaua Stefan cel Mare, considera ca traficul aglomerat este cauzat de cresterea numarului de autovehicule.
Potrivit acestuia, problemele vor ramane si dupa ce lucrarile contractate vor fi incheiate, in luna mai 2008, adevarata cauza fiind numarul mare de autovehicule, care creste de la o luna la alta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO