Eveniment

Tensiunea de la Dacia atinge cote maxime. Niciuna din parti nu cedeaza

Tensiunea de la Dacia atinge cote maxime. Niciuna din parti nu cedeaza

Angajatii Dacia intra astazi in a 11-a zi de greva generala

03.04.2008, 19:50 16

Magistratii Tribunalului Arges au amanat ieri, la al doilea termen al procesului intentat de administratia Dacia Automobile impotriva sindicalistilor aflati in greva, judecarea pe fond a cauzei. Ca urmare, greva continua pentru a doua saptamana.
Instanta a dispus amanarea judecarii pe fond a cauzei pentru 9 aprilie. Sindicalistii au cerut ieri si sesizarea Curtii Constitutionale privind neconstitutionalitatea unor articole din Codul muncii care se refera la situatia sindicalistilor dupa greva, dar instanta a decis respingerea cererii. Sindicatele au 48 de ore la dispozitie pentru a face recurs la Curtea de Apel privind aceasta solicitare.
Totodata, instanta a decis amanarea judecarii pe fond a dosarului, pentru 9 aprilie.
"Vom continua greva pana vom castiga drepturile integral. Nu am fost nelinistiti pentru verdictul de astazi al judecatoriei, pentru ca dupa 10 zile de greva pentru ca ar fi fost imposibil sa declare aceasta miscare ilegala deoarece am strabatut toate etapele si toate actele au fost intocmite corect", a declarat pentru ZF Gheorghe Georgescu, lider sindical al sectiei de presaj.
Potrivit acestuia, administratia uzinei a incercat ieri sa inceapa productia in unele sectii, iar maistrii au intrat la liniile de montaj incercand sa asambleze piesele. Au renuntat insa si pentru ca muncitorii au fost impotriva.
Pe de alta parte, sindicatele spun ca Ford, compania americana care a cumparat uzina din Craiova, chestioneaza angajati ai Dacia pentru Ford Craiova. "Au fost si reprezentanti ai Ford care au intrebat printre muncitori despre nivelul de satisfactie si au chestionat chiar si disponibilitatea lor de a se muta la un alt producator in cazul in care revendicarile nu vor fi satisfacute", a mai declarat liderul sindical.
Oficialii Ford nu au confirmat faptul ca ar fi interesati de angajarea a muncitori de la Dacia. "Este in obiectivul companiei sa angajeze cat mai multi angajati din Romania, potrivit politicii companiei. De unde vor proveni acestia nu dorim sa comentam", au declarat oficialii Ford Romania.
Potrivit lui Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, angajatii companiei nu ar fi interesati de angajarea intr-un alt oras, distanta dintre Pitesti si Craiova fiind prea mare pentru o naveta zilnica.
Cu toate acestea, muncitorii au declarat ca sunt dispusi chiar sa isi caute de lucru in alte orase sau chiar in Pitesti in cazul in care vor fi disponibilizati, daca administratia va recurge la aceasta masura, iar productia va fi mutata, macar in parte, in alte fabrici Renault din Rusia, Maroc sau Iran.
"Daca vom fi dati afara, vom cauta de lucru si in alte domenii. Este nevoie de forta de munca in constructii si chiar la producatori de componenete auto, deci locuri de munca exista", a declarat Gheorghe Ovidiu, muncitor in sectia de presare metale, cu o vechime de 15 ani in companie si un salariu net de 730 lei pe luna.
Atmosfera in jurul uzinei Dacia nu a fost marcata de manifestatii din partea angajatilor. Ieri in jurul orei 13, cu doua ore inainte de incheierea schimbului, cateva palcuri de muncitori, 10-15 persoane, paraseau uzina. Angajatii au declarat ca si schimbul urmator se va prezenta la postul de lucru, nu vor lucra.
Sindicatul din cadrul uzinei nu a fost contactat pana la inchiderea editiei ZF de catre oficiali ai companiei in vederea stabilirii unei noi runde de negocieri. Potrivit liderilor sindicali, cel mai probabil nu se va ajunge la o intelegere intre cele doua parti pana pe data de 9 aprilie.
Potrivit reprezentantilor Automobile Dacia, ieri se mai aflau in greva 38,3% din angajatii companiei, prezenti la nivelul schimbului I. Din totalul angajatilor Dacia, vineri se aflau in greva 42,6%, adica aproximativ 5.500 de persoane, dintr-un total de 13.000 de angajati, in comparatie cu cei 6.350 la inceputul grevei, luni 24 martie, potrivit oficialilor Automobile Dacia.
Procentul celor aflati in greva a scazut de pe data de 24 martie, de la 48,8% la 45,8% marti, ajungand la 42,7% joi si 42,6% la sfarsitul saptamanii din totalul angajatilor uzinei si ulterior la putin peste 38% la nivelul schimbului 1 de miercuri, 2 aprilie, conform reprezentantilor Dacia.
Angajatii Dacia intra astazi in a 11-a zi de greva generala, dupa ce in cursul zilei de luni au refuzat o alta oferta a producatorului, care a propus cresterea cu 20 lei a majorarii salariale medii de 250 de lei concomitent cu renuntarea angajatilor la biletele de tratament oferite anual. "Nu am agreat asemenea conditii deoarece biletele sunt un drept castigat, iar salariile sunt o alta problema. Noi am solicitat o crestere salariala fixa de 550 de lei", a declarat Nicolae Pavelescu, presedintele Sindicatului Automobile Dacia (SAD).
Negociatorii Dacia au declarat ca oferta a fost imbunatatita treptat de la suma initiala de majorare a salariului mediu cu 156 de lei la suma 250 de lei, iar apoi au oferit si cresterea de 20 de lei. Pana la obtinerea verdictului de ilegalitate, Dacia a inregistrat o intarziere de productie, a carei valoare s-a ridicat in 11 zile la 119 mil. euro, suma egala cu valoarea celor 14.850 de masini care nu au fost produse. La acestea se adauga si cheltuielile de mentinere in functiune a instalatiilor, cheltuieli care nu au fost insa cuantificate. In perioada grevei constructorul a livrat 3.565 de automobile, din stoc. Centrul de productie a colectiilor CKD (automobile dezasamblate) necesare uzinelor de productie ale Renault din Rusia si Maroc nu s-a aflat in greva, acesta continuand livrarile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO