Eveniment

Toţi cei trei investitori înscrişi în cursa pentru privatizarea CFR Marfă, respinşi. Procedura se reia

CFR Marfă are 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive. Mediafax Foto

CFR Marfă are 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive. Mediafax Foto

Autor: Mirabela Tiron, Sorin Pâslaru

15.05.2013, 21:14 510

Niciunul din cei trei investitori care s-au înscris în cursa pentru privatizarea CFR Mar­fă, americanii de la OmniTRAX, Grup Feroviar Român şi asocierea formată din Transfe-roviar Grup şi fondul austriac Donau Finanz, nu a trecut etapa de precalificare în urma verificării de către comisie a docu­mentelor de participare. Procedura de pri­vatizare va fi reluată, afirmă Transporturile.

„Dacă CFR Marfă nu se privatizează din cauza unor greşeli ale ministerului, plec a doua zi. Eu îmi fac treaba, respect ter­me­nele şi procedurile. (...) La fiecare ofertant lipsea câte ceva. Facem toate diligenţele pentru o nouă procedură. Dorinţa mea este să nu ieşim din termenul final (20 iunie - n.red.)“, a declarat Relu Fenechiu, ministrul transporturilor, citat de Mediafax.

CFR Marfă este cel mai mare transpor­tator de marfă pe calea ferată. Are 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive şi a încheiat 2011 cu o cifră de afaceri de 261 de milioane de euro şi pierderi de 22 de milioane de euro. Datoriile de 1,7 miliarde de lei (circa 396 de milioane de euro) pe care CFR Marfă le are către stat urmau să fie şterse. „Nu mă aşteptam la această decizie. Chiar acum (ieri în jurul orei 17- n. red.) mă îndrept spre Ministerul Transporturilor pentru discuţii oficiale. Voi putea oferi mai multe informaţii după ce voi afla care au fost motivele din spatele acestei decizii (...). Da, ne vom reînscrie la privati­zare dacă se reia procedua“, a declarat pentru ZF Kinga Mădărăşan, administra­torul companiei Transferoviar Grup, care se încrisese în cursa pentru privatizarea CFR Marfă alături de fondul austriac Donau Finanz. Asocierea a depus  1.100 file cu documente în dosarul de precalificare în cursa pentru cumpărarea CFR Marfă.

„Considerăm că o societate de im­portanţă strategică pentru Europa Centrală şi de Sud-Est, care a participat şi a ajuns în finala unor privatizări internaţionale precum cele din Ungaria, Bulgaria sau Muntenegru, are toate premisele de a fi un concurent serios şi responsabil şi pentru privatizarea societăţii de transport feroviar de marfă din România. În plus, subliniem faptul că experienţa noastră pe calea ferată şi amploarea activităţii noastre din România reprezintă dovezi ale eligibilităţii noastre“, au transmis oficialii GFR, care au avut un dosar de precalificare de 330 de pagini.

Americanii de la OmniTRAX, care depuseseră un dosar cu puţin peste 100  de file, nu au transmis niciun răspuns solicitării ZF adresată pe email. „Ministerul Trans­por­turilor vă informează că, în urma verificării şi analizării documentaţiilor de participare depuse de potenţialii investitori la procedura de precalificare în cadrul procesului de privatizare a CFR Marfă, Comisia de Privatizare  instituită la nivelul Ministerului Transporturilor a hotărât respingerea celor trei potenţiali ofertanţi şi reluarea procedurii, conform prevederilor legale“, au transmis oficialii ministerului.

„Nu cred că au existat cerinţe imposibil de îndeplinit din punctul de vedere al documentaţiei. Depunerea documentelor în conformitate cu cerinţele este prima obligaţie (a investitorilor interesaţi - n. red.) în raport cu importanţa tranzacţiei. Nu se poate face rabat de la acest element“, a spus Aurelian Dochia, analist economic.

Privatizarea CFR Marfă urma să se realizeze printr-o procedură de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu ofertă în plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al companiei.

Iulică Măntescu, preşedintele Fede­raţiei Mecanicilor de Locomotivă, ce re­prezintă 8.000 de angajaţi din sistemul  feroviar, a spus că în opinia lui Ministerul Transporturilor nu ar fi trebuit să se grăbească cu privatizarea CFR Marfă.

„Graba nu aduce nimic bun, decât un eşec. Nu privatizăm un butic ci o societate de interes strategic. Când faci un anunţ de privatizare (5 aprilie-n.red) şi pui ca termen de depunere a ofertelor câteva săptămâni mai târziu  (8 mai-n.red) este grabă. Potenţialii investitori au nevoie de timp pentru a face dosarele complete“, a spus Măntescu, menţionând că poate din această cauză nu s-au înscris mai multe companii în prima etapă.

El a precizat că în opinia lui respingerea ofertelor s-a făcut pe motiv de condiţii tehnice: „Probabil că investitorii nu au citit cu atenţie condiţiile sau nu au avut timp să facă o analiză. Este de felicitat însă că nu a cedat comisia. Cred că nu ar trebui să se grăbească în reluarea procedurii de privatizare“.

El a dat exemplul Ungariei, care a privatizat transportatorul feroviar de marfă şi nu „s-a grăbit“.

„Nu a existat suficientă transparenţă la CFR Marfă, nu a fost nici măcar o discuţie cu sindicatele, cum s-a întâmplat în cazul privatizării din Ungaria“, a spus el.

Ministerul Transporturilor a atribuit asocierii formate din Deloitte Consultanţă, Muşat & Asociaţii şi compania franceză Systra un contract de 2,5 milioane lei (570.000 euro), inclusiv TVA, pentru servicii de consultanţă în procesul de privatizare a CFR Marfă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO