Eveniment

Transporturile cer un audit la Societatea Feroviară de Turism. ProTV a arătat cum a fost devalizată compania

Transporturile cer un audit la Societatea Feroviară de Turism. ProTV a arătat cum a fost devalizată compania

Pro TV a descoperit că vagoane ale unui tren de epocă funcţional au fost vândute ca fier vechi

Autor: Ioan Dornescu

25.04.2012, 00:03 708

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a început un audit intern la Societatea Feroviară de Turism SFT-CFR, al cărei director a fost înlocuit vineri, controlul vizând "evaluarea progreselor" şi "oportunităţile de dezvoltare" a companiei de stat.

Ministrul transporturilor Alexandru Nazare a semnat un ordin prin care serviciul de audit al MTI este man­datat să efectueze o misiune ad-hoc de audit intern la SFT-CFR, se arată într-un comunicat al ministerului.

Auditul se desfă­şoa­ră în perioada 24 aprilie-15 iunie.

"Un obiectiv important al misiunii de audit intern vizează evaluarea progreselor înregistrate în activitatea Societăţii Feroviare de Turism în urma implementării recomandărilor din precedentul raport de audit intern elaborat de MTI. În acelaşi timp, misiunea va avea ca obiectiv analiza oportunităţilor de dezvoltare a activităţii SFT în scopul asigurării premiselor pentru creşterea performanţelor societăţii", anunţă ministerul.

Ministerul a anunţat vineri că directorul Societăţii Feroviare de Turism, Alexandru Dumitrescu, a fost înlocuit de către Nazare ca urmare a unor deficienţe constatate în ceea ce priveşte închirierea şi vânzarea activelor societăţii. Atribuţiile acestuia au fost preluate de Dorian Constantinescu, care anterior a ocupat poziţia de şef serviciu în cadrul Serviciului Administrare Active Turism Bucovina.

În aceeaşi zi, fostul director transmisese o scrisoare deschisă în care îşi anunţa demisia şi susţinea că l-a avertizat pe ministru cu privire la "iminenţa unui alt joc avocăţesc, folosind tertipul execu­tărilor silite, care vizează în principal activul Astoria Snagov", însă nu a primit niciun răspuns.

SFT-CFR SA este controlată de stat, prin Ministerul Transporturilor, şi are ca obiect de activitate efectuarea de transport feroviar de călători cu specific de turism feroviar, cazare şi alimentaţie publică în hoteluri, baruri şi restaurante.

ProTV a relatat duminică, într-o anchetă "România, te iubesc!", că active imobiliare extrem de valoroase aflate în proprietatea Societăţii Feroviare de Turism au fost vândute în ultimii ani la preţuri derizorii, iar patrimoniul firmei de stat "a fost spulberat de cei care au condus-o".

"În 2003-2004, cele mai atractive proprietăţi din punct de vedere imobiliar ale SNCFR-ului au fost puse sub umbrela Societăţii Feroviare de Turism (SFT): restaurate, spaţii comerciale, terenuri, hoteluri. Toate numai bune de exploatat de oameni de afaceri care le-au înţeles potenţialul", a arătat ancheta ProTV.

Ancheta arată cum hotelul Astoria din zona Gării de Nord din Capitală - un simbol al CFR-ului, după cum îl descrie un fost director al SFT, şi o proprietate foarte valoroasă - a fost vândut unei firme cu doar jumătate de milion de euro, după ce, în urma unei executări silite, a fost scos la vânzare pentru o datorie de 17.500 de euro.

Tot în urma unei executări silite firma de stat a pierdut un alt imobil foarte valoros: un teren în zona Gării Băneasa din Capitală, pe malul lacului Herăstrău. Evaluat iniţial la peste 50 de milioane de euro, terenul a ajuns, în urma a ceea ce reporterii ProTV numesc "o inginerie financiară", în patrimoniul unei firme din Constanţa, pentru 830.000 de euro.

În cadrul aceleiaşi anchete, reporterii ProTV povestesc pe larg cum singurul tren sanitar din România, "un spital mobil cu toate cele necesare, singurul tren cu acest specific din Europa" şi care "în caz de calamităţi se putea deplasa şi putea salva vieţi", a ajuns la fier vechi. Garnitura de tren, construită în anii '80 şi formată din 18 vagoane dotate, fusese evaluată în 2008 la peste 1,2 milioane de euro. Fostul director al SFT Radu Dumitru a povestit că trenul avea dotări complete pentru o sală de operaţie, vagoanele "erau dotate, doar să pui lenjerii pe ele".

"Intrai în interiorul lui şi nu-ţi venea să crezi ce se putea face din trenul ăla", a povestit Dumitru.

Cu toate astea, anul trecut, "într-un exces de zel din partea fostei conduceri", trenul a fost vândut la kilogram la fier vechi, "bucăţică cu bucăţică". Aceeaşi soartă au avut-o şi alte cinci vagoane de epocă ce erau depozitate în Gara Obor din Bucureşti.

Cu trenurile de epocă precum trenul regal, cel al lui Gheorghe Gheorghiu Dej sau cele botezate "Dracula" şi "Nostalgia", SFT ar putea face concurenţă Orient Expresului, însă "pentru asta e nevoie de voinţă şi de interes", afirmă reporterii ProTV, care au găsit şi filmat garniturile de patrimoniu aflate sub pază însă într-o degradare continuă în Mogoşoaia şi la Târgu-Mureş.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO