Eveniment

Veniturile hotelierilor, mai mici cu 20% dupa aprecierea leului

15.02.2005, 00:00 14



Aprecierea leului fata de moneda europeana are un impact negativ asupra companiilor hoteliere, venitul mediu pe camera fiind cu circa 20% mai mic in februarie comparativ cu luna octombrie 2004, potrivit unei analize a firmei de consultanta Peacock Hotels.



"La jumatatea lunii octombrie 2004, hotelurile urbane, si nu numai, au incheiat majoritatea contractelor cu agentiile de turism interne si externe, precum si cu clientii corporatisti, la acel moment cursul mediu de schimb euro/leu fiind de 41.000 lei. In raport cu acelasi curs au fost incheiate si multe dintre contractele cu furnizorii de utilitati, combustibil si servicii, pentru anul 2005, avand ca baza de decontare tarife fixe in lei", a declarat Paul Marasoiu, presedintele Peacock Hotels.



Pe de alta parte, incasarile in lei ale hotelurilor, in raport cu tarifele afisate sau contractate in euro, s-au diminuat progresiv concomitent cu scaderea cursului euro de la circa 41.000 lei pana la mai putin de 36.000 de lei.



In consecinta, firma de consultanta estimeaza ca veniturile pe camera ale companiilor hoteliere au scazut in perioada octombrie 2004 - februarie 2005 cu o medie de circa 20%.



"Toate aceste contracte ale hotelurilor au ca valori de referinta tarifele in euro, decontarile facandu-se in lei, la cursul din data prestarii serviciilor", a explicat Marasoiu.



El a adaugat ca hotelurile au, teoretic, doua solutii pentru a contracara valorizarea leului si a mentine raportul cu elementele de cost evaluate si contractate in lei, in toamna anului trecut, la stabilirea tarifelor in euro pentru 2005.



"Valorizarea leului ar trebui sa determine cresterea tarifelor in euro sau (...) companiile ar trebui sa aplice un control la sange al costurilor, cu reduceri la alte capitole de cheltuieli", a spus presedintele Peacock Hotels.



Marasoiu apreciaza insa ca ambele solutii sunt insuficiente, aplicarea lor avand o serie de efecte negative.



"Cresterea tarifelor in euro este relativ imposibila, tinand cont de conditiile concrete ale pietei si de conditiile contractelor cu agentiile si tertii", a adaugat Marasoiu.



Situatia este confirmata si de reprezentantii hotelurilor, pentru care cresterea tarifelor ar echivala cu reducerea numarului de clienti. "Nici costurile nu le putem reduce pentru ca preturile la utilitati continua sa creasca. Asa ca nu avem ce face decat sa ne asumam scaderea veniturilor", a declarat directorul hotelului Ambasador din Bucuresti, George Turna.



Potrivit acestuia, pierderile acumulate la incasarile in lei sunt echivalente cu procentul de devalorizare a monedei europene. "Ne-am bucurat ca s-a redus fiscalitatea, dar pierdem acum pe partea cealalta, din cauza euro", a mai spus Turna.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO