Germania

În timpul crizei companiile germane s-au restructurat sau şi-au reorientat activitatea, dar au rămas în România

În timpul crizei companiile germane s-au restructurat sau şi-au reorientat activitatea, dar au rămas în România

Autor: Paul Comşa

03.10.2011, 00:04 221

Investitorii şi companiile germane joacă un rol important în România, iar Germania este cel mai important partener comercial, aici mergând aproape 20% din exporturi.

Stocul investiţiilor Germaniei în România era de 4,42 miliarde de euro la finalul anului trecut, adică 15,18% din totalul investiţiilor în România (locul 3, după Olanda şi Austria). La finalul anului trecut erau înregistrate un număr de 18.163 de firme cu capital german (locul 2, după Italia), potrivit datelor Ambasadei României de la Berlin.

Totuşi, din cele peste 18.000 de companii cu capital german înregistrate în România nu toate sunt active, în timp ce anumite companii germane importante precum Metro sau Siemens sunt prezente pe piaţa românească prin intermediul unor companii subsidiare austriece sau olandeze, în principal pentru a beneficia de taxele mai reduse. Statistic, ele nu figurează ca investiţii germane chiar dacă în realitate sunt.

Cele mai mari oportunităţi de investiţii pentru companiile germane se găsesc în principal în industria auto, unde producă­torii germani sunt deja prezenţi şi pregă­tesc noi investiţii, precum cele ce urmează a fi făcute de Continental, Bosch sau Draxlmaier. De asemenea, există stimulente de a investi în furnizarea de echipamente de management al apelor reziduale şi al deşeurilor sau în agricultură datorită posibilităţii de atragere a fondurilor europene.

Pe de altă parte, în ultimii trei ani, companiile germane au fost afectate de criza financiară ca şi ceilalţi investitori străini din România.

"Au ieşit mai pregnant în evidenţă carenţele climatului economic şi investiţional din România legate de infrastructură, birocraţie şi corupţie", spune consilierul economic şi comercial al Ambasadei Germaniei în România Sonja Kreibich.

Totuşi, deşi afacerile au scăzut în timpul crizei economice, iar noile investiţii au fost amânate sau anulate, Kreibich spune că "multe companii cu capital german s-au reorientat sau şi-au restructurat activitatea", dar au preferat să rămână pe piaţa românească.

De altfel, consilierul german apreciază că firmele germane întâmpină în continuare "probleme numeroase, precum infrastructura precară, deficitele din climatul economic, cum ar fi sistemul judiciar impredictibil şi împovărător, birocraţia sau corupţia, lipsa de mână de lucru calificată din cauza pregătirii sumare a celor care nu ajung la facultate".

"Guvernul român ar trebui să găsească soluţii la aceste probleme, de exemplu prin implementarea unei reforme în justiţie (care se derulează în prezent) sau prin înfiinţarea de centre de dezvoltare profesională pentru absolvenţii de liceu", consideră Sonja Kreibich.

Principala piaţă a exporturilor României

În ultimii trei ani, exporturile româneşti în Germania au urmat un trend ascendent, de la 5 miliarde de euro în 2007 la 6,7 miliarde de euro în 2010.

Valoarea poate fi depăşită în acest an, când numai în primul semestru exporturile către Germania au totalizat 4,08 miliarde de euro, iar importurile 4,4 miliarde de euro, conform Institutului Naţional de Statistică (INS).

În primele şase luni ale lui 2011, ponderea Germaniei în exporturile României s-a situat la 18,5%, devansând astfel Italia (13,3%) şi Franţa (7,5%). De asemenea, o pondere de 16,7% din totalul importurilor româneşti au provenit din Germania.

Tot în primul semestru, exporturile către Germania au crescut cu 26,8%, iar importurile s-au majorat cu 18% comparativ cu perioada similară a anului trecut.

În primul semestru, exporturile către Germania au crescut cu 26,8%, iar importurile s-au majorat cu 18%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO