Germania

Retailerii germani au venit primii si au batut recordul la ritmul de extindere

03.10.2007, 20:14 20

Investitorii germani au batut recordul la deschideri, inregistrand ritmuri de extindere pe piata de pana la 30 de unitati noi pe an. In anul 2005, grupul german Lidl&Schwarz a intrat pe piata cu hipermarketurile discounter Kaufland si a deschis in doi ani 31 de unitati, prin investitii totale de 350 de milioane de euro. La randul sau, grupul Tengelmann din Germania, care a deschis primul magazin al retelei Plus Discount in anul 2005, va ajunge pana la finele lui 2007 la circa 60 de supermarketuri cu politica de discount pe piata locala, prin investitii cumulate de peste 100 mil. euro.
Segmentul discounter-ilor a fost vizat si de Rewe, grupul german prezent in Romania cu retelele Billa, Penny Market si Selgros Cash&Carry. Retailerul si-a adus in Romania divizia de supermarketuri cu discount Penny Market tot in anul 2005, in prezent reteaua numarand 34 de unitati.
Germanii de la Metro Cash&Carry au fost cei care au deschis lista investitorilor straini in comertul cu bunuri de larg consum din Romania, in anul 1996. Astfel, Metro Cash&Carry a fost prima retea internationala de retail care si-a facut aparitia pe piata locala, fiind urmata dupa aproximativ trei ani de o alta companie aprtinand unui grup german, Billa.
Grupurile Metro si Rewe sunt in prezent singurii jucatori din retailul romanesc cu vanzari anuale ce depasesc un miliard de euro.
In ultimii doi ani, Metro a intrat puternic pe segmentul hipermarketurilor cu divizia Real, care numara in prezent noua magazine cu o suprafata totala de vanzare de aproximativ 60.000 de metri patrati, dupa un an si jumatate de la prima inaugurare a retelei.
Compania Real Hypermarket Romania va ajunge la aproximativ 7.000 de angajati la finele anului, fata de 4.000 in 2006.
Planurile retelei prevad alte 12 deschideri pana la finele anului 2008, cand investitiile cumulate ale companiei vor ajunge la 400 mil. euro. Dupa ce a ajuns la 23 de magazine operationale, divizia Metro Cash&Carry a anuntat finalizarea extinderii pe piata romaneasca.
Metro si Selgros domina in prezent segmentul magazinelor cash&carry, pe care mai activeaza un numar redus de jucatori autohtoni din provincie, de dimensiuni mult mai mici.
Dupa zece ani de la aparitia primelor magazine cu format modern, germanii si francezii au reusit sa schimbe regulile in comertul autohton.
Magazinele cash&carry au adus pe piata oferte personalizate si mai multe servicii pentru clienti fata de comertul traditional.
In relatia cu furnizorii locali, retelele internationale de comert au impus o mai mare rigoare in ceea ce priveste conditiile de livrare si au pus o presiune tot mai mare pe pret, ceea ce-i obliga pe producatori fie sa-si eficientizeze operatiunile, fie sa-si reduca marjele de castig. Volumele mari comercializate le-au permis retailerilor internationali sa se impuna pe piata FMCG (bunuri de larg consum) prin preturi la raft inferioare celor din magazinele traditionale.
Astfel, ponderea comertului modern in piata FMCG a crescut constant in ultimii zece ani, pana la aproximativ 30% in prezent. La orizontul anului 2010, comertul modern va reprezenta peste jumatate din retailul cu bunuri de larg consum, potrivit estimarilor oficiale.
Mai e loc pentru alte intrari pe piata locala? Germanii vad in continuare un potential ridicat in Romania, unii dintre ei pregatind terenul pentru viitoare intrari. Cu toate ca nu a anuntat oficial lansarea pe piata din Romania, reteaua de supermarketuri cu discount Lidl, parte a grupului Lidl&Schwarz, recruteaza deja angajati pentru departamenul de dezvoltare a retelei pe plan local. Compania este la a doua incercare de a intra pe piata romaneasca, deoarece in 2006 Lidl a amanat pe termen nedefinit intrarea pe pietele din Romania si Bulgaria, principalul motiv fiind pretul prea ridicat al terenurilor.
La randul sau, compania germana Aldi, al zecelea mare retailer din lume, cu afaceri globale de peste 39 mld. euro, pregateste terenul pentru a intra in Romania. Compania Aldi Stores cu sediul la Bucuresti, la care Hofer (Austria) detine 100% din capitalul social, a fost inregistrata legal in urma cu aproximativ doua luni. Astfel, urmatorii ani ar putea aduce pe piata doi jucatori puternici in retailul cu discount din Europa, Aldi si Lidl, companii care dezvolta concepte similare de comert.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO