Info

(P) Salariat, drepturi de autor sau PFA? Cum estimezi rapid ce tip de relaţii de muncă sunt profitabile pentru o firmă

(P) Salariat, drepturi de autor sau PFA? Cum estimezi...

Autor: Publicitate

25.11.2016, 17:34 878

Alegerea unui tip de remunerare a forţei de muncă, profitabil pentru toate părţile, este o provocare pentru firmele din România, în contextul modificărilor legislative frecvente şi al particularităţilor din diverse domenii de activitate. În procesul de bugetare a cheltuielilor cu resursele umane, managerii pot apela la soluţii rapide care eficientizează această activitate.

Orice planificare bugetară pentru un nou an fiscal sau un nou proiect include capitolul de resurse umane, care, în România, depăşeşte în cazul multor firme şi 50% din cheltuielile lunare, mai ales dacă vorbim de sectorul serviciilor, după cum spun specialişti din piaţă.

Misiunea managerilor, antreprenorilor sau directorilor de marketing devine şi mai dificilă în condiţiile în care vorbim de un sistem legislativ dinamic, în care periodic se aduc diverse modificări de ordin fiscal sau la nivelul Codului Muncii.

Fiecare structură de remunerare existentă în România oferă o serie de avantaje pentru angajator şi angajat deopotrivă, luarea unei decizii fiind de cele mai multe ori rezultatul unor analize minuţioase. La nivel de costuri generate de resursa umană, procesul poate fi mult mai rapid şi eficient pentru manageri.

În ultima perioadă, colaborarea cu persoane fizice autorizate a câştigat teren acolo unde sectoarele de activitate permit acest tip de remunerare, precum domeniul IT&C. În plus, managerii optează şi pentru alternative precum drepturile de autor sau convenţiile civile, în activităţi unde se păstrează independenţa prestatorului.

Pentru a lua decizii avizate şi profitabile pentru o firmă, dincolo de tendinţele din piaţă, orice manager de companie, divizie sau proiect poate face acum mai uşor ca niciodată calcule estimative pentru a compara costurile generate de resursa umană. În acest sens, ei pot analiza opţiunile profitabile pentru companie, plecând de la remuneraţia netă, căreia i se vor adăuga impozitul şi contribuţiile pentru fiecare structură de remunerare în parte.

De pildă, în cazul colaborării prin contract de muncă la un salariu net de 4.000 de lei, o firmă trebuie să ia în calcul şi costurile cu impozitul, contribuţiile angajatorului şi cele sociale individuale. Într-o situaţie standard, în care nu vorbim de condiţii speciale, scutiri de impozit sau beneficii adăugate salariatului, suma brută se ridică la 7.002 lei (cu 3.002 lei costuri impozit şi taxe). Prin urmare, vorbim de un cost raportat la net de 75%.

În colaborarea cu o persoană fizică autorizată trebuie ţinut cont de opţiunile de impozitare alese de PFA, dacă vorbim despre determinarea venitului net anual în sistem real sau ca normă de venit. În cea de-a doua situaţie, contribuţiile sociale şi impozitul pe venit sunt fixe, calculate asupra normei de venit, indiferent de venitul real facturat.

Prin urmare, dacă ne raportăm ca exemplu la un PFA cu venit net în sistem real, pentru care remuneraţia netă este de 4.000 lei, suma totală facturată firmei cu care colaborează se ridică la 5.280 lei, ceea ce înseamnă pentru firmă un cost raportat la net de 32%. Trebuie precizat că este un calcul demonstrativ, în care au fost excluse variabile precum cheltuielile generate de derularea naturii activităţii din cazul unui PFA cu venit real în sistem real, care ar reduce costurile.

Sunt activităţi şi sectoare unde managerii au şi opţiunea drepturilor de autor, şi a convenţiilor civile, care pot fi analizate comparativ, după un model similar, pentru a determina cea mai profitabilă modalitate de lucru.

INFO CHEIE DESPRE CALCULUI SALARIAL (HEADING 2)

Astfel de calcule estimative, preţioase în procesul de bugetare, se pot face rapid şi extins, pe mai multe structuri de remunerare cu ajutorul site-ului Calculatorvenituri.ro. Aplicaţia ce poate fi accesată rapid şi de pe mobil facilitează conversia de la brut la net şi de la net la brut fiind un real calculator salariu, fiind utilizabilă inclusiv pentru veniturile directorilor, administratorilor sau pentru calcularea veniturilor ce provin din convenţii civile, drepturi de autor sau PFA. În plus, pot fi adăugate în simulările de calcul şi cele mai uzuale beneficii cu facilitate fiscală, de la prime şi tichete de masă la asigurări facultative de sănătate. 

Pentru o înţelegere deplină a componenţei costurilor, fiecare utilizator poate vedea formulele de calcul utilizate, detalierea taxelor individuale şi a celor aferente companiei, actualizate constant, potrivit legislaţiei în vigoare. Fiecare calcul poate fi personalizat şi cu o serie de parametri, precum scutirea de impozite, care vor asigura o imagine completă a estimărilor de buget pentru un anumit tip de remuneraţie. 

Pe lângă analiza comparativă a cheltuielilor aferente diverselor structuri de remunerare, pe baza calculelor se pot optimiza şi bugetele de beneficii oferite angajaţilor.

Costurile joacă un rol principal în determinarea unei relaţii de muncă, iar specialiştii în HR recomandă corelarea lor şi cu avantajele contractuale aduse de fiecare structură de remunerare în parte, cu tipul relaţiilor de colaborare pe care le presupun, dar şi cu responsabilităţile, riscurile şi performanţele profesionale pe care le implică. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO