Media & Advertising

Revistele pentru adolescenti - o afacere tot mai profitabila

09.05.2003, 00:00 84

Lui Courtney Corum, o adolescenta de 17 ani din California, nu ii pasa ca Seventeen, una din revistele ei favorite, si-a schimbat proprietarii saptamana trecuta. Nici macar nu stie ca trustul de media Hearst a platit 180 de milioane de dolari pentru a include acest titlu intr-un portofoliu in care mai este deja o publicatie precum CosmoGIRL, sau ca firma Conde Nast este compania din spatele revistei Teen Vogue pe care ea a inceput sa o cumpere la inceputul acestui an. Ea are un abonament si la revista Teen People insa nu o intereseaza ca aceasta face parte din imperiul AOL Time Warner si nici nu a auzit de trustul Hachette Filipacchi care publica revista ElleGirl.
Insa Courtney Corum stie foarte bine ce inseamna toate aceste miscari din spatele scenei, si anume ca piata revistelor a inceput sa acorde tot mai multa atentie generatiei sale. "Cand eram mai mica nu existau decat Seventeen si YM. Acum e mult mai bine, ai de unde sa alegi", spune Courtney.
Cititorii de reviste pentru adolescenti se bucura nu numai de o oferta mai larga dar si de o reala imbunatatire a calitatii, relateaza Financial Times. Revistutele facute de mantuiala si destinate in special baietilor au fost inlocuite de publicatii mai serioase si mai profunde care contin o serie de rubici noi si chiar veritabile editoriale de moda. Companiile de presa si-au dat seama pe la mijlocul anilor '90 ca adolescentii moderni stiu mai multe lucruri si dispun de mai multi bani decat generatiile anterioare, si au decis alaturi de investitorii de publicitate sa inceapa sa se adreseze direct acestor consumatori tineri.
"Aceasta este cea mai mare piata tanara care a aparut de la baby boom incoace", spune Jeanne Schwenk, publisher al revistei ElleGirl, lansata in 2001. "Ei au cei mai multi bani... Ei accepta marketingul si le place sa experimenteze". De aceeasi parere este si Amy Astley, redactor al revistei Teen Vogue. "Indiferent ce se intampla cu economia, politica sau razboiul, adolescentii continua sa cumpere produse de infrumusetare si haine".
Conform datelor furnizate de Biroul de auditare a tirajelor, veniturile si numarul de cititori au crescut in categoria publicului adolescentin in timpul recentului declin economic. Chiar anul trecut, cand ritmul de dezvoltare al economiei a scazut, majoritatea publicatiilor s-au declarat satisfacute de rezultatele lor.
Revista Seventeen, care implineste 60 de ani de existenta anul viitor este cea mai veche si cea mai populara revista pentru adolescenti, cu 2,5 milioane de cititori si venituri din publicitate de 120,8 milioane dolari anul trecut.
Hearst detine acum atat Seventeen cat si CosmoGIRL (lansata in 1999 ca o versiune pentru adolescenti, mai putin vibrand de sexualitate, a celebrei Cosmopolitan), avand cea mai mare acoperire a segmentului de public tanar, ceea ce creste cererea pentru publicitatea adresata adolescentilor.
Hearst a invins publicatile rivale pentru femei si in ceea ce priveste extinderea brandului la alte segmente de piata: CosmoGIRL a aparut cu doi ani inainte de ElleGIRL, si cu patru ani inainte de Teen Vogue. Ideea extinderii unei marci adresate adultilor catre un segment de public de varsta mai mica a fost prima data pusa in practica, cu succes, de revista de interes general People. Directorii de la Time Inc. au dezvoltat proiectul Teen People dupa ce au aflat rezultatele surprinzatoare ale unei statistici care arata ca 15% dintre cititorii revistei People erau, cu 10 ani in urma, cu varste cuprinse intre 12 si 19 ani. "Nici macar nu luasem in considerare acest segment, dar ei pareau intr-adevar interesati", spune Paul Caine, acum editor al Teen People.
Diferentierea brandurilor este o problema importanta pentru trusturile media si pentru editori, care apare la fiecare revista nou aparuta pe piata. Teen People accentueaza materialele care contin relatari despre viata celebritatilor si identificarea noilor tendinte. ElleGIRL mizeaza mai mult pe aspectul sau international, in vreme ce Teen Vogue se mandreste cu un anumit stil de publicitate in paginile sale.
Nu se poate inca estima daca noile reviste aparute pe piata vor reusi sa supravietuiasca si sa le inlocuiasca pe cele deja consacrate in universul adolescentin, insa toata lumea se declara incantata de cresterea competitiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO