Media & Advertising

Sa faci presa va deveni din ce in ce mai scump, iar piata se va consolida

15.07.2005, 18:26 12

Presa scrisa romaneasca este in fierbere. Fata de anul trecut, in aceeasi perioada, piata presei scrise autohtone este mult schimbata, jucatorii fiind si mai multi, si mai inversunati. Cel putin asa arata cea mai recenta livrare de date oferita de Studiul National de Audienta pentru perioada mai 2004 - aprilie 2005.

Topul cotidienelor nationale, cu exceptia tabloidului Libertatea, a suferit cateva modificari fata de anul trecut, cea mai importanta fiind intreruperea dominatiei, pe primele trei locuri, a trustului Ringier. Piata revistelor glossy feminine este in scadere, la fel si cea a ghidurilor TV. In schimb, ierarhia ziarelor cu profil economic ramane neschimbata.

Astfel, cele mai recente date oferite de Studiul National de Audienta (SNA) aduc schimbari importante (desi nu surprinzatoare, dat fiind cifrele de vanzari disponibile la BRAT) in configuratia ierarhiei cotidienelor nationale.

Liderul ramane acelasi - tabloidul Libertatea editat de Ringier Romania -, dar ordinea urmatoarelor clasate in top 5 este cu totul alta fata de acum un an. In iulie 2004, a opta livrare de date a SNA, pentru perioada de masurare mai 2003 - mai 2004, oferea un top al cotidienelor ale carui prime trei pozitii erau ocupate de publicatiile Ringier: Libertatea, Evenimentul Zilei si Pro Sport. Pe pozitiile urmatoare se situau Gazeta Sporturilor si Adevarul. Desi isi incepuse ascensiunea, Jurnalul National nu facea parte din top 5 si parea improbabil ca va ajunge din urma Evenimentul Zilei.

Intr-un an, Jurnalul si-a dublat audienta, trecand pe locul al doilea, iar Gazeta Sporturilor a depasit Pro Sport. Astfel, primele 5 pozitii in topul cotidienelor nationale sunt ocupate in prezent de Libertatea (cu 1.099 mii cititori in medie pe editie), Jurnalul National (777 mii), Evenimentul Zilei (697 mii), Gazeta Sporturilor (532 mii) si Pro Sport (490 mii). Audienta stabila au Ziarul Financiar, Adevarul, Romania Libera si Ziua.

Tendinte interesante se observa si pe piata revistelor feminine.

In timp ce publicatiile feminine glossy au scazut in corpore (exceptie facand doar liderul acestui segment, Avantaje, care a castigat 11 mii cititori fata de livrarea anterioara de date, masurata in perioada februarie 2004 - ianuarie 2005), publicatiile mass-market continua sa castige cititori.

Cea mai spectaculoasa crestere este inregistrata de Acasa Magazin, care si-a sporit audienta cu peste 13% fata de valul anterior (+ 41 mii cititori), ca urmare a relansarii de la sfarsitul lunii ianuarie. Scaderea audientei publicatiilor feminine glossy nu echivaleaza cu o scadere a pietei, ci poate fi cauzata de aglomerarea acesteia prin aparitia, la sfarsitul anului trecut, a doua titluri importante (Joy - editat de Edipresse si Bolero - editat de Ringier), care nu beneficiaza inca de date de audienta, dar, conform declaratiilor de difuzare depuse la BRAT, ocupa pozitii fruntase in topul vanzarilor.

O situatie asemanatoare - aparitia unui jucator important, Apropo TV, lansat de PubliMedia in noiembrie 2004, cu date de audienta in curs de masurare - poate sta si la originea scaderii audientei ghidurilor TV care existau deja pe piata. Toate cele patru publicatii din acest segment ce beneficiaza de rezultate SNA (saptamanalele Pro TV Magazin, TV Mania si TV Story si bilunarul TV Satelit) au pierdut cititori comparativ cu livrarea precedenta de date SNA, scaderi procentuale importante observandu-se in cazul TV Story (-9,1%) si TV Mania (-7,6%). Liderul autoritar al segmentului ramane insa Pro TV Magazin care, cu 1.015 mii cititori pe aparitie, este in continuare si singurul saptamanal din Romania cu peste un milion de cititori.

Ierarhia ziarelor cu profil economic ramane neschimbata. Cu 169 mii cititori pe editie (cu 3.000 mai mult decat la valul precedent de date SNA) si 377 mii de cititori saptamanal, Ziarul Financiar este cel mai puternic cotidian de business, care pare a-si creste audienta temeinic, nu foarte rapid, dar sigur. Desi a pierdut 14 mii de cititori fata de livrarea anterioara, Capital ramane cel mai citit saptamanal economic, cu 301 mii cititori pe editie, fiind insa devansat de Ziarul Financiar la audienta saptamanala.



Consolidare si structurare a presei scrise

JucatorIi din presa scrisa considera ca ultima livrare de date de catre SNA nu face decat sa confirme tendinta de consolidare a pietei scrise romanesti, unii dintre ei mergand chiar mai departe cu previziunile, estimand ca in viitorul nu prea indepartat vor disparea cateva titluri.

"Noul val SNA nu aduce surprize mari in zona presei cotidiene, cred ca importante vor fi urmatoarele studii, care vor reflecta, probabil, noi miscari si noi lansari. Interesanta ramane lupta primilor cinci clasati, desi apreciez ca audientele primelor trei pozitii - Libertatea, Jurnalul National si Evenimentul sunt inca, poate cu exceptia liderului, destul de volatile. Este laudabila si interesanta confirmarea performantei Gazetei Sporturilor, care a devansat, iata, inca si mai clar Pro Sport. In rest, tendinte notabile nu am remarcat", spune Dragos Stanca, directorul general al PubliMedia, editorul Ziarului Financiar.

La randul sau, Lucian Ionita, Sales & Marketing Director la Jurnalul National, este de parere ca, in urma datelor prezentate de SNA, se poate observa o structurare foarte clara a pietei si o comunicare a mesajelor media ce tine cont de aceasta: Ziarul Financiar este lider in presa economica, Jurnalul National la ziare de calitate, Gazeta Sporturilor in cele de sport, iar Libertatea lider intre tabloide.

Directorul executiv al Ringier Romania, Razvan Corneteanu, afirma ca, desi in principiu au fost scaderi, perioada luata in calcul a influentat mult cifrele comunicate de SNA. "Presa romana creste si eu cred ca tot ce inseamna consolidare si curatire va continua in ritm accelerat, acum ca banii de la guvern pe ochi frumosi nu mai vin asa usor. Cred ca vor disparea in acest an cel putin doua cotidiene ca urmare a acestui proces. De asemenea, sa faci presa devine din ce in ce mai scump, asa cum era si normal sa se intample. Pe fondul scumpirii hartiei si al cresterii salariilor nu se vor mai face bani asa usor, iar cei care publicatii din te-miri-ce motive va trebui sa se pregateasca sa piarda mai mult. In acest context, vor creste preturile ziarelor, deci pentru o perioada este posibila si scaderea tirajelor totale vandute", estimeaza Corneteanu.

Date tehnice: Studiul National de Audienta a fost realizat de catre BRAT, iar datele au fost culese de institutele de cercetare IMAS si CSOP. Datele provin din perioada 3 mai 2004 - 24 aprilie 2005, esantionul fiind reprezentativ pentru populatia intre 14-64 ani din orasele din Romania cu cel putin 50 mii de locuitori. Esantionul a cuprins 16.037 de persoane, reprezentand un univers de 6,218 milioane de persoane. Datele SNA au fost furnizate pentru 99 de publicatii, dintre care: lunare - 39, bilunare - 7, saptamanale - 19, cotidiene - 30, suplimente - 4.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO