Media & Advertising

Veniturile din publicitatea online stabilesc noi recorduri

28.05.2004, 00:00 7



Vanzarile online de publicitate au atins, in Statele Unite, o valoare record de 2,3 miliarde de dolari in primele patru luni ale acestui an, potrivit raportului Internet Ad Revenue dat publicitatii recent de Interactive Advertising Bureau si PricewaterhouseCoopers (PWC).



Astfel, in primele patru luni ale anului aceste venituri au crescut cu 38,9% comparativ cu perioada similara din 2003. Cheltuielile au fost calculate prin determinarea veniturilor inregistrate de cincisprezece dintrei cele mai mari firme care vand publicitate online, extrapoland apoi aceste cifre pentru realizarea unei estimari a industriei.



Potrivit lui Tom Hyland, presedinte al New Media Group din cadrul PWC, aceste rezultate indica faptul ca Internetul "este un business care trebuie luat in seama, infrastructura tehnologica avanseaza rapid, iar marketerii continua sa foloseasca acest medium pentru toate tipurile de activitati de marketing si promotii".



In spatele cresterii spectaculoase a atentiei acordate brusc internetului, ca vehicul de publicitate, se afla marketerii de moda veche, si nu dot-comurile sau companiile din sectorul IT.





Cresteri de 1000% la buget



Un nou studiu realizat de Nielsen/NetRatings arata ca cresterea cheltuielilor de publicitate online a fost sustinuta in primul rand de companiile traditionale, care au marit considerabil bugetele alocate activitatilor de marketing pe internet. "In 2002 si 2003, marile companii au facut experiemente online", este de parere Charles Buckwalter, vicepresedinte la Nielsen/NetRatings. "Au invatat multe lucruri utile si multi advertiseri s-au convins ca publicitatea online are rezultate".



Cea mai mare crestere a bugetului online a fost cea realizata de AT&T Wireless Services, care a marit de 1.262% valoarea aparitiilor online achizitionate ca parte a campaniilor sale globale. Similar, compania de farmaceutice Schering-Plough a crescut cu 737% bugetul acordat publicitatii online, fiind urmata in top de compania de servicii financiare si credite de consum MBNA, cu o crestere de 471% fata de nivelul anului trecut.



Liderul industriei auto a fost DaimlerChrysler, care a crescut bugetul de cheltuieli publicitare online cu 461%, iar retailerul britanic Safeway a fost cel mai indraznet reprezentat al industriei bunurilor de larg consum, investind cu 440% mai mult decat anul trecut in promovare online. News Corp conduce in clasamentul industriei de divertisment, cu o crestere de 133% a bugetului online, iar Cendant Corp este primul in categoria serviciilor de inchirieri auto, alocand cu 62% mai mult publicitatii online anul acesta.



Cu toate ca tendinta ascendenta pe care se inscriu bugetele de publicitate online pare una extrem de robusta, acestea reprezinta doar 3% (in medie) din totalul bugetelor de marketing aprobate de advertiserii traditionali pentru acest an, estimeaza Buckwalter.





Banii, mana-n mana cu creativitatea



"Acolo unde sunt bani, vine in cele din urma si creativitatea", spune Matt Smith, co-fondatorul agentiei de publicitate pe web, The Viral Factory, cunoscuta pentru campania Trojan. In conditiile in care ritmul de dezvoltare al publicitatii online devanseaza cu mult pe cel al altor canale media, ca pondere in totalul bugetelor de advertising, ceea ce cu cativa ani in urma parea o extravaganta devine un mediu important si pentru demonstrarea creativitatii.



Cheltuielile alocate publicitatii online au crescut cu 85% in Marea Britanie in prima jumatate a anului 2003, conform datelor furnizate de PricewaterhouseCoopers. Sectorul reprezinta acum 2% din totalul cheltuielilor de advertising realizate in Marea Britanie, si continua sa atraga numerosi clienti pe baza impactului superior pe care acest mediu il asigura in randul publicului vizat. "Firmele sesizeaza rapid impactul campaniilor online, si aloca mai multe resurse acestui mediu, mai eficace", spune Charlotte Neser, directorul agentiei de publicitate online Wheel:. Cu toate ca aici bugetele cresc in ritmuri de neconceput pentru canalele publicitatii conventionale, mediul nu reprezinta o atractie serioasa pentru profesionistii din advertising. Multe agentii percep internetul ca pe o oportunitate de direct response si un mediu dedicat vanzarilor, si nu sunt prea sigure de beneficiile pe care le-ar putea aduce o cariera in acest domeniu.





Stirile online sunt acum vitale pentru directori



O majoritate covarsitoare de 92% dintre directorii de top ai marilor companii americane au declarat ca internetul reprezinta una dintre principalele surse de informatii de afaceri, arata un sondaj realizat de Harris Interactive la cererea The Wall Street Journal Online.



"Boardroom Connections" este o initiativa care a debutat in 2000, cu scopul de a identifica obiceiurile de trafic online (sau lipsa acestora) ale directorilor de corporatii. Rezultatele acestui an arata ca 99% dintre directorii de top management utilizeaza internetul la serviciu, iar 97% se conecteaza si de acasa. Acestia petrec in medie 13,4 ore pe saptamana navigand pe web, echivalentul a aproximativ doua ore pe zi. Stirile de afaceri reprezinta scopul comun de uz al internetului pentru 95% dintre acestia. Din punctul de vedere al cheltuielilor realizate online, directorii americani cheltuie cei mai multi bani cumparand online bilete de avion (83%), carti (82%) si facand rezervari la hotel (78%).





andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO