Media & Advertising

Veniturile obtinute din publicitatea online ar putea creste exponential datorita noului sistem pay-per-call

24.02.2006, 22:14 10

Noul sistem, aflat inca in faza de testare, ar putea contribui in mod decisiv la extinderea pietei publicitare

pe Internet.

Google a lansat de curand un serviciu de comunicatii menit sa faciliteze comunicarea intre consumatori si companiile ce isi ofera serviciile acestora, scrie The Wall Street Journal.

Utilizatorii motorului de cautare Google au putut observa ca in imediata apropiere a unor reclame postate pe Internet a fost introdus de curand un buton special reprezentand grafic un telefon. Ideea este inca in faza de testare si are la baza conceptul "click to call" pornit ca proiect la sfarsitul anului trecut. Acesta se explica prin posibilitatea clientilor de a intra imediat in contact cu cei care isi prezinta reclamele. Printre marile avantaje ale acestui proiect este si faptul ca Google va face conexiunea gratuit, telefonul comerciantului si al clientului sunand in acelasi timp.

Mountain View din California a anuntat totusi ca va fi una dintre companiile care vor percepe o anumita taxa comerciantilor, taxa calculata in functie de numarul de legaturi facute intre cele doua parti. Sistemul se apropie de cel folosit in mod curent astazi, de a plati pagina care ii gazduieste anuntul pentru fiecare click al utilizatorilor pe logo-ul companiei.

Oficialii Google nu au dorit sa prezinte rezultatele preliminare ale acestui test, declarand doar ca "Google intotdeauna ia in considerare noile metode de eficientizare a reclamelor". Din acest motiv derulam o serie intreaga de teste privind noi caracteristici sau servicii", au spus reprezentantii companiei.

Acestia au mentionat totusi ca vor pastra confidentialitatea clientilor, atat fata de comercianti, cat si fata de oricare alta sursa. Numerele de telefon ale clientilor, conform acelorasi declaratii, vor fi sterse in scurt timp dupa efectuarea convorbirii din propriile registre.

Partenerul tehnologic al Google in acest sondaj de piata este VoIP, distribuitorul de telefonie prin Internet. Am putea asista la inceputul unei noi forme de publicitate - "platesti pentru telefoanele primite". Expertii de pe piata publicitatii online sunt de parere ca acest model ar putea deveni un mijloc important pentru paginile web de a obtine profituri mai mari din publicitate, adiacente celor obtinute prin sistemul "platesti pentru fiecare click pe reclama ta".

Initiativa Google nu este insa deosebit de noua. Divizia America Online a Time Warner faciliteaza comunicarea telefonica dintre clienti si comercianti de aproape un an, pe baza sistemului de comunicare oferit de Ingenio. America Online pune la dispozitia clientilor o baza de date constituita din numerele de telefon ale companiilor prezentate prin add-uri pe web. Dupa ce gaseau numarul dorit utilizatorii il formau insa de la propriul aparat telefonic, nu de pe Internet.

Yahoo a anuntat de curand ca va pune si el la dispozitia utilizatorilor motorul de cautare local prin telefonul mobil, un serviciu prin care, cu un singur click se formeaza numarul companiei dorite, fara niciun cost pentru aceasta.

"Este cel mai promitator model de plata pentru cautare", a declarat Gerry Campbell, vice-presedinte al departamentului de cautare media de la America Online. "Este la fel de bun cum ar fi cautarea platita? Ne-am dori acest lucru, insa nu pare posibil in urmatorii ani", a adaugat el.

Intermedierea dialogului telefonic direct intre consumatori si comercianti ar putea duce la plata directa a motoarelor de cautare, mai ales de catre micile firme si companii care nu desfasoara activitati online. Ar putea de asemenea reprezenta un avantaj deosebit pentru companiile care se bazeaza pe call-centere, facand posibila inregistrarea utilizatorilor si de pe Internet.

"Problema despre care discutam aici este de conexiune online si conexiune offline", a declarat Greg Sterling, analist al Kelsey Group.

"Acest lucru ar inchide cercul, asta este partea cea mai atractiva a proiectului", a adaugat el. Dupa estimarile lui, piata pay-per-call va ajunge la valoarea de 320,5 miliarde de euro in 2010, comparativ cu valoarea de numai 50,4 milioane de euro pentru anul acesta. Cresterea este explicata prin implicarea simultana a marilor companii de Internet ca Google si Yahoo.

Noul produs media testat de Google face parte din planul general de dezvoltare a companiei, in care se mai numara si plasarea de anunturi Google pe canalele media conventionale - radio, TV, ziare. Recent, oficialii Google au anuntat preluarea companiei dMarc Broadcasting, specializata pe transmisia de reclame web pe calea undelor, folosind pentru acesta un sistem similar cu cel folosit de Google.

Potrivit declaratiilor celor de la Countrywide Home Loans sistemul pay-per-call este destul de eficient. "Multor consumatori le place ideea ca vorbesc cu o persoana reala, un specialist in imprumuturi, dupa ce si-au terminat cautarile", a explicat Bruce Cornelius, vicepresedinte executiv al companiei.

Cu ajutorul tehnologiei disponibile pe Internet, comerciantii pot urmari cu foarte mare precizie eficacitatea anunturilor de pe fiecare pagina, prin numarul de telefoane primit de la acea adresa si valoarea cumparaturilor facute. Momentan tendinta comerciantilor este de a plati mai mult pentru pey-per-call decat pentru pay-per-click.

Preturile variaza intre 10 dolari pe telefon primit si 50 de dolari, pretul variind in functie de serviciile oferite de comapnia apelata si de valoarea acestora. "Acest pret este de 10-20 de ori ami mare decat cel oferit pentru pay-per-click", a spus Marc Barach, director de marketing la Ingenio.

Preturile au atras in mod deosebit interesul marilor motoare de cautare, mai ales pentru ca aceasta tehnologie ar permite intrarea pe piata publicitatii online a firmelor mici, a cabinetelor de avocatura, florariilor sau a distribuitorilor de pizza. Acestea poate ca nu au propria pagina web, dar cu siguranta au telefon, ceea ce inseamna ca isi pot oferi serviciile, prin publicitate desigur, online. Avantajul ar fi ca nu vor mai cheltui bani pentru a-si tipari numele si adresa in anuarele de publicitate locale de tipul Yellow Pages. "Este o piata foarte mare. Vorbim de aproximativ 14 milioane de firme mici si mijlocii care inca nu folosesc publicitatea online de tipul pay-per-click sau celelalte servicii publicitare de pe piata", a explicat Barach.

Dupa parerea lui, motoarele de cautare sunt foarte interesate de noul concept pentru ca acesta ar permite extinderea pietei si nu continuarea luptei pe cea deja formata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO