Mediafax.biz Exclusiv

Aliz Kosza, Fabryo: 2010 a fost cel mai dificil an din cariera mea de 27 de ani

Aliz Kosza, Fabryo: 2010 a fost cel mai dificil an din cariera mea de 27 de ani

Autor: Andreea Neferu

01.12.2010, 18:39 62

"Anul 2010 a fost cel mai dificil an din cariera mea, şiaici nu mă refer la cât de greu ne-a fost să vindem, ci lacontextul general în care trebuia să ai performanţe. M-a solicitatintelectual, psihic şi fizic", a declarat pentru ZF Aliz Kosza,directorul general executiv al producătorului de lacuri şi vopseleFabryo Corporation, deţinut de fondul de investiţii suedez OresaVentures.

Kosza, 50 de ani, a ocupat de-a lungul timpului poziţii detop-management în companii din diverse industrii, precum MolRomânia (petrol) sau Orkla Foods România (bunuri de larg consum).De asemenea, anterior, Kosza a mai lucrat în cadrul unor companiimultinaţionale precum Procter&Gamble, Nestle, Gilette,Johnson&Johnson sau Kraft.

"M-am uitat mereu în curtea mea, pentru că dacă m-aş uita lanivel macroeconomic, aş pune lacătul", explică Kosza, adăugând că,deşi "sper" este un cuvânt care nu ar trebui să existe învocabularul unui manager, speră ca declinul să se oprească în 2011,pentru că astfel ar putea apărea o premisă de creştere pentru2012.

Kosza, care a venit la conducerea Fabryo la 1 ianuarie 2008,susţine că se aşteaptă ca afacerile din trimestrul al patrulea alacestui an să fie sub nivelul ultimelor trei luni din 2009, după ceîn primele nouă luni ale lui 2010 businessul a fost similar cu celde anul trecut, când Fabryo a înregistrat o cifră de afaceri decirca 35 mil. euro.

Priorităţi: cota de piaţă şi profit

"Suntem mulţumiţi de rezultate. În ultimii doi ani, pe fondulcrizei, ne-am concentrat foarte mult pe creşterea cotei de piaţă şipe menţinerea profitabilităţii." Profitul operaţional (EBITDA) alFabryo s-a situat în ultimii doi ani la circa 14% din cifra deafaceri, iar pentru 2010 estimările privind acest indicator arată ocifră similară. "Cifra de afaceri poate să crească şi prinmajorarea preţurilor, dar acest avans nu este neapărat o garanţie aprofitabilităţii şi a menţinerii cotei de piaţă, aşa cum esteEBITDA", explică directorul de la Fabryo. Cota de piaţă a companieipe segmentul de retail s-a situat la nivelul luniiaugust-septembrie la 23,5% din punct de vedere valoric, potrivitcompaniei de cercetare MEMRB, citată de Fabryo, în creştere faţă denivelul de 14,6% la începutul anului 2007.

Kosza spune că morala anilor de criză ar fi că lucrurile nu potşi nici nu vor mai fi ca înainte. "Trebuie să uităm de principiulcapacităţii de adaptare şi să ne axăm pe transformări. Adapatareaîn sine nu mai e suficientă, trebuie să transformăm şi să creăm olume mai funcţională." O provocare a anului 2010 a fost şiaprovizionarea cu materii prime, spune managerul Fabryo. "E o mareproblemă pe piaţa mondială de titan (materie primă folosită înindustria vopselelor şi a tencuielilor - n.red.), pentru că existădoar doi-trei producători, e aproape monopol.

Preţurile aproape s-au dublat faţă de 2007, însă problema nueste neapărat preţul, cât capacitatea de producţie, care s-a redusîn perioada de criză. Asia s-a ridicat foarte mult, Europa de Vesta început să-şi revină, în concluzie cererea a crescut subit",spune Kosza, care adaugă că aceeaşi problemă s-a resimţit şi încazul altor materii prime pe care Fabryo le foloseşte, precumrăşinile.

Din acest motiv, Kosza explică faptul că a majorat cu 3 până la8 procente preţul produselor în cazul cărora creşterea costuluimateriilor prime a avut impact.

Bilanţ la final de an

Fabryo şi-a consolidat în ultimii ani reţeaua de distribuţie,ajungând în prezent la 24 de parteneri, faţă de 38 câţi erau cândAliz Kosza a venit la conducerea companiei.

Ea susţine că actuala capacitate de producţie a fabricii Fabryodin Popeşti-Leordeni, în care s-au investit circa 20 mil. euroîncepând cu 2006, este suficientă pentru a acoperi o triplare acifrei de afaceri. Compania a continuat şi anul acesta dezvoltareapunctelor de colorare, în acest moment ajungând la nivel naţionalla circa 600 de maşini de colorare, dintre care 170 livrate anulacesta.

Fabryo a mizat anul acesta şi pe investiţiile în showroomuri,numărul acestora crescând de la 7 în 2008 la 23 în 2010. Cele maiimportante vânzări au fost realizate de showroomul din Bucureşti,însă şi cel din Arad a avut o evoluţie bună anul acesta.

Principalii competitori ai companiei pe piaţa de lacuri şivopsele, estimată la 150-200 mil. euro în 2009, sunt KoberPiatra-Neamţ, Policolor Bucureşti, Deutek, Atlas Corporation sauDaw Benta din Târgu-Mureş.

Recent, şi omul de afaceri Daniel Guzu, care a fondat Fabryo, aintrat pe piaţa vopselelor.

Cum a ajuns Fabryo de la Guzu la suedezi

Oresa Ventures a intrat în acţionariatul Fabryo în 2006 prinpreluarea unui pachet de 49%, în urma unei tranzacţii de circa 9mil. euro, în condiţiile în care la acea vreme compania eraevaluată la 18 mil.

euro. În primăvara lui 2008, familia Guzu a mai vândut oparticipaţie de 36%, pentru circa 12 mil. euro, tranzacţie care aridicat valoarea companiei la 33 mil. euro. La finalul lui 2008însă, Oresa a preluat participaţia de 15% la schimb cu deţinerea de49% la producătorul de profiluri metalice şi adezivi Bau Profil (înprezent Duraziv), estimată la circa 4 mil. euro, valoarea companieifiind de circa 30 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO