Mediafax.biz Exclusiv

Austriecii de la Strabag speră la afaceri cu 70% mai mari anul acesta, până la 280 de milioane de euro

Austriecii de la Strabag speră la afaceri cu 70% mai mari anul acesta, până la 280 de milioane de euro

Autor: Andreea Neferu

07.04.2011, 19:24 36

"Anul trecut,jumătate din afacerile Strabag pe piaţa românească au fost generatede proiectele de infrastructură, însă în 2011 ne aşteptăm caaceastă pondere să urce la circa 60%", a declarat pentru ZF PaulaRys, responsabil cu comunicarea în cadrul Strabag.

Strabag, cu afaceri anuale de 12,8 miliardede euro la nivel mondial, este unul dintre principalii constructoride drumuri din România şi a înregistrat anul trecut pe piaţa localăvenituri totale de 165 de milioane de euro, în creştere cu circa 3%faţă de anul precedent.

Strabag a primit anul trecut, alături deStraco Grup, companie controlată de Alexandru şi Traian Horpos, celmai mare contract scos la licitaţie de Compania Naţională deAutostrăzi şi Drumuri Naţionale, şi anume, autostrada Deva-Orăştie,cu o valoare de 180 mil. euro fără TVA. Tot în aceeaşi formulă,cele două companii s-au înscris recent şi la construcţiaautostrăzii Lugoj-Deva, pe secţiunea Lugoj - nod Dumbravă, cu ovaloare estimată la peste 265 mil. euro. Rezultatele acesteilicitaţii vor fi anunţate în următoarea perioadă.

De asemenea, Strabag a câştigat în iunieanul trecut, alături de Delta ACM (Florea Diaconu) şi de C&IEuroconstruct (Ion Comuşi), contractul de modernizare a DN 67BScoarţa - Piteşti, între kilometrii 0 şi 188.Valoarea contractului se ridică laaproape 90 de milioane de euro, fără TVA.

Chiar dacă aceste două drumuri au fost celemai "consistente" contracte atribuite de CNADNR anul trecut,reprezentanţii Strabag spun totuşi că anul 2010 a fost destul deslab din punctul de vedere al licitaţiilor pentru construcţii dedrumuri.

"2010 a fost similar anului 2009: mai puţineproiecte de infrastructură şi în special bugete publice reduse. Lasfârşitul anului am reuşit să obţinem însă un contract mare îninfrastructură (construcţia autostrăzii Deva-Orăştie - n.red.), daracesta nu a avut nicio influenţă asupra cifrei de afaceri din 2010.Va genera însă venituri în 2011 şi în anii următorii", a declaratRys.

Pe de altă parte, reprezentanta companieiaustriece a arătat că şi 2011 va fi similar anilor precedenţi dinpunctul de vedere al evoluţiei pieţei construcţiilor, însă aapreciat că vor exista mai multe comenzi de lucrări din parteaautorităţilor publice. Piaţa locală a construcţiilor s-a ridicatanul trecut la 9-9,5 mld. euro, după scăderi cumulate de 40% în2009 şi 2010.

Critici la adresabirocraţiei

"Investiţiile în infrastructură au fost ceamai bună decizie pe care un guvern o putea lua. Existenţa uneiinfrastructuri dezvoltate este strâns legată de apariţia unorpotenţiali investitori străini, care să aducă mai mulţi bani îneconomie. Banii investiţi în infrastructură vor aduce beneficii nunu mai generaţiilor actuale, ci şi celor viitoare."

Una dintre problemele pe care Strabag leidentifică la nivelul pieţei româneşti este complexitatealicitaţiilor organizate de stat.

"Mult mai mult formalism (decât în statelevest-europene - n.red.), mult mai multe documente de care ainevoie, mult mai multă birocraţie şi, la final, mult mai multeposibilităţi de a depune contestaţii".

Compania este prezentă în România, însectorul construcţiilor, prin intermediul companiilor Strabag SRL,Strabag AG, Drumco Timişoara, ARL Cluj şi al producătorilor demateriale de construcţii Carb Braşov şi Grandemar Cluj.

De asemenea, Strabag controlează în Româniaşi cel mai mare hotel de cinci stele. Astfel, hotelul JW Marriottdin Bucureşti, care face parte din lanţul american MarriottInternational, este controlat de Societatea Companiilor HoteliereGrand, în cadrul căreia Strabag deţine pachetul majoritar deacţiuni.

Investiţii de 15 mil.euro

Pentru anul 2011, austriecii au în planinvestiţii de cel puţin 15 milioane de euro, bani ce vor fidirecţionaţi către două noi instalaţii de producţie de asfalt,renovări şi construcţii de clădiri administrative, precum şiechipamente noi pentru şantiere, a mai spus Rys.

Anul trecut, Strabag a avut în România, înmedie, 1.200 de angajaţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO