Mediafax.biz Exclusiv

Cu vaporul aţi încercat?

Cu vaporul aţi încercat?

Autor: Cristina Rosca

23.01.2011, 13:37 24

Lucrurile sunt pe cale însă să se schimbe. Ioan Băşeaspune că poartă discuţii avansate cu o linie de croazieră pentru caîncepând cu 2012 Constanţa să devină un port unde se pot faceîmbarcări şi debarcări o dată pe săptămănă. Pentru moment, fostulTomis rămâne un port de escală, ceea ce înseamnă că nimeni nu urcăşi nimeni nu coboară de pe vas. "Dacă reuşim, vânzările vor creştesimţitor."

Pentru moment însă, doritorii trebuie să ia avionulpână la unul dintre porturile de unde se fac îmbarcări. Anual,câteva mii de români aleg să aibă o astfel de vacanţă. Deşi esteiarnă şi cei mai mulţi merg la schi, fie în ţară, fie înstrăinătate, există şi clienţi care optează în sezonul rece pentruo croazieră, care să îi ducă până în ţările calde. Aceştia mergdupă principiul "am fost în Roma, Valetta, Alexandria şi Rhodos.Le-am văzut pe toate vara, dar nu am fost niciodată într-ocroazieră, aşa că aleg să le mai văd o dată, iarna, dintr-o altăperspectivă".

Nicolae Demetriade, preşedintele World Travel - carereprezintă în România companiile de croazieră Royal Carribean,Celebrity Cruises şi Azamara, şi compania aeriană Emirates Airlines-, spune că, în acest sezon de iarnă, circa 600 de români aucălătorit pe vasele Royal Carribean şi Celebrity Cruises. Cei maimulţi români însă pleacă în perioada de vară, respectivmai-septembrie, pentru că transportul până la portul deîmbarcare/debarcare din Europa este mai accesibil, ajungând până la250 de euro per pasager. n total, în 2010, World Travel a vândutcirca 1.800 de pachete de croaziere, spune cel care a vândut în2007 agenţia de turism Happy Tour către fondul spaniol deinvestiţii Ged pentru circa 10 milioane deeuro.

"Atunci când vorbim despre preţul unei croaziere,vorbim despre cazarea pe vas, despre masă şi doar în unele cazurişi de băutură. Biletul de avion până la portul de îmbarcare şirespectiv dinspre portul de debarcare, precum şi hotelul pentru onoapte înainte de îmbarcare sunt cheltuieli distincte", detaliazăIoan Băşea, care activează cu agenţia croaziere.net pe piaţacroazierelor din România din 2005, când practic această piaţă nuexista pe plan local.

Preţul mediu al unei croaziere variază între 100 şi150 de euro pe zi pentru o cabină de două persoane, suma incluzândcazarea în cabine de 4-5 stele, mese servite pe tot parcursul zilei- atât în regim à la carte, cât şi bufet -, precum şi altefacilităţi, precum acces în baruri, restaurante, discoteci, săli despectacol, patinoar, cazinou, săli de fitness, piscine sau terenuride tenis, volei şi baschet, potrivit lui Demetriade, care maiadaugă că durata medie este şapte zile. Destinaţiile croazierelorde iarnă sunt cele din zonele calde, precum America de Sud,Insulele Caraibe, Singapore - Thailanda - Hong Kong şi Vietnam."Există însă şi croazierele din zona Emiratelor Arabe Unite şiIndiei, care încep în ianuarie şi durează până înmartie."

Deşi în ţara lor mamă, Statele Unite, croazierelesunt foarte populare, indiferent de vârstă şi statut social,devenind în unele cazuri un mod de viaţă alternativ, în Româniagustul turiştilor este în continuare la început, dar se observă ocreştere. "Este o piaţă într-o continuă creştere şi sunt convins căva fi în topul preferinţelor românilor care realizează că un sejurde şapte zile într-o croazieră în Europa este mai atractiv ca preţ,servicii, distracţii - chiar şi pentru copii -, ba mai mult aiposibilitatea de a vizita mai multe oraşe, comparativ cu oricaresejur clasic cu destinaţiile de vară din Turcia, Grecia sauItalia", crede Demetriade.

IoanBăşea crede că "prima croazieră e uşor să o vinzi. Clienţii îipoţi alege dintre cei care au văzut lumea şi care doresc acumaltceva sau din rândul indecişilor. După aceea vine greul". Acum,majoritatea clienţilor săi sunt fideli şi au ajuns la a cincea saua şasea croazieră şi în fiecare an aleg altă linie, alt vas, altitinerariu. Atunci când se uită în urmă la începuturile sale,realizează că "am început bătrâneşte. Ideea mi-a încolţit în mintede mai mult timp, însă întâi am făcut nişte cercetări de piaţă şiam văzut că, deşi existau agenţii bine consolidate, segmentulcroazierelor nu era prea bine reprezentat. Apoi i-am contactat peamericani, pentru că industria e a lor". A durat apoi trei ani pânăa primit acreditarea CLIA şi acum este singurul acreditat de pepiaţa locală. În 2005, când a început, nu se ştiau foarte multedespre croaziere, şi existau mai multe mituri, printre care şiacela că sunt scumpe. n 2011, deşi mii de români au înţeles şiacest tip de turism, clienţii vor veni tot la fel de greu. "Încă nuexistă o cultură a croazierelor", crede Băşea. Businessul în turisml-a început pentru că "este o afacere plăcută şi pentru o fată şimă gândeam la fiica mea care are acum 23 de ani şi conduce afacereadin Cluj pentru partea de vest a ţării, în timp ce eu fac asta laBucureşti din 2009, când am deschis aici un birou". Băşea s-aorientat către turism, domeniu în care este prezent prin agenţia deturism Office Travel şi cea specializată pe croaziere,croaziere.net, după alte trei businessuri. "Sunt în afaceri din'94-'95", povesteşte Băşea. Acum se axează pe croaziere, şi segândeşte chiar să renunţe la agenţia Office Travel. Nu se gândeşteînsă la alte businessuri în viitorul apropiat. Pe partea decroaziere are însă multe planuri, precum deschiderea unui birou laSofia sau a unuia în Constanţa sau poate amândouă.

Deocamdatăacestea sunt doar planuri. Deşi a trimis în croaziere mai multe miide români, Băşea crede că piaţa nu este încă matură, ba mai mult,este haotică şi nestructurată. "Dacă nu ar fi venit criza, am fiputut observa o structurare a pieţei, pentru că începuse să secreioneze profilul cumpărătorului de croaziere. Vorbeam de opersoană cu venituri medii şi peste medie, de profesie notar,farmacist sau medic." 2010 nu a fost un an foarte bun pentru IoanBăşea, şi, deşi a vândut peste 2.000 de croaziere pe toate cele 18linii de croazieră, crede că "am vândut la doar 10% din potenţial".Cu toate acestea, deşi a fost un an sub aşteptări, Băşea estimeazăcă îl va încheia pe plus.

Cu toate acestea, se aşteaptă ca în acest an să vândăalte 2.000 de croaziere, deşi această misiune nu va fi una uşoară,oamenii urmând să rămână circumspecţi şi atenţi la cheltuieli."Industria îşi revine, dar cred că acest an va fi mai slab decât2009."

Acela a fost anul în care americanii au recunoscut căsunt în criză şi au navigat promoţional, sub marja de profit,explică Băşea: "Au mers atunci în croazieră în egală măsurăpensionarul, Gigi cu boutique-ul şi şeful de multinaţională.Desigur, vorbim de standarde diferite". n total, au fost circa2.600 cei care au plecat. La acel moment preţul unei cabine puteaîncepe de la 600 de euro.

Există însă şi croaziere de lux. Ioan Băşea spune căcea mai scumpă pe care a vândut-o a fost de 45.000 de euro în 2009.Mai mult, a vândut două astfel de cabine - garden villa, cu osuprafaţă de 450 de metri pătraţi - pentru aceeaşi croazieră. "Erao croazieră cu îmbarcare şi debarcare din Veneţia. Se venea spreEst, se vizitau insulele greceşti şi apoi se făcea întoarcere pecoasta dalmată, cu Dubrovnik." Anul trecut, cea mai scumpăcroazieră vândută a fost de 20.000 deeuro.

Preţurile pentru o croazieră diferă însă foarte mult,în funcţie de linie, de tipul de cabină, de perioadă, de lungimeaşederii, dar şi de momentul rezervării. Preţurile sunt mai mici cucât rezervările se fac mai din timp, deoarece preţul cabinelor esteinfluenţat de disponibilitate. "Diferenţa de preţ între acelaşi tipde cabină poate varia cu un plus sau minus 15%. Diferenţe mari suntîntre cabinele interioare şi apartamente, ajungând să fie uneori lanivel de preţ dublu", explică Nicolae Demetriade. Pentru croaziere,conceptul de early booking este diferit de cel pentru vacanţeleobişnuite, deoarece, potrivit lui Ioan Băşea, rezervările este binesă se facă cu cel puţin 6-7 luni înainte pentru croazierele descurtă durată, pe când pentru grand voyage, cu unul, chiar doi aniînainte. "În cazul nostru, în perioada 4 ianuarie - 31 martie estewave season, ceea ce înseamnă că aceasta este perioada în care noirealizăm 80% din rezervări."

O altă diferenţă întrecroaziere şi vacanţele clasice este că nu putem vorbi de rezervăricu doar câteva zile înainte de îmbarcare, pentru că fie preţurilesunt foarte mari, fie nu mai există locuri. De asemenea,last-minute-urile nu există. "Din păcate nu se poate vorbi desprelast minute, cel puţin în cazul nostru, deoarece navele sunt dedimensiuni mici şi rezervările se fac cu mult timp înainte",confirmă Mihaela Neculae, business development manager aleWaterways.com, un agregator online al furnizorilor de nave de micădimensiune - între şase şi 150 de cabine - pentru croaziere şiitinerarii în toată lumea, adus recent în România în franciză decompania Regional Air Support, care activează în domeniulturismului. Şi românii care deţin barje plutitoare pot să seînscrie pe site pentru a oferi croaziere pe Dunăre, în Deltă sauMarea Neagră, pentru români şi străini. Până la urmă, experienţeleplutitoare variază în funcţie de gusturile consumatorului.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO